U ovom se članku iznose rezultati znanstvenog istraživanja autora prof. dr. sc. Vinka Belaka i mr. sc. Željane Aljinović Barać napravljenog u okviru projekta pod nazivom "Modeli računovodstvenog izvještavanja i harmonizacija sa zahtjevima EU" voditelja prof. dr. sc. Vinka Belaka, koji je sufinanciralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa Republike Hrvatske. U istraživanju su korišteni podatci iz sustava Javne informacijske knjižnice HANFA-e, koji su istovjetni podatcima navedenim u tromjesečnim financijskim i poslovnim izvješćima koja su predala sama dionička društva. HANFA i autori članka ne preuzimaju nikakvu odgovornost u slučaju da su dostavljeni podatci netočni.
Uvod
Pregled dosadašnjih najvažnijih empirijskih istraživanja na izradi prognostičkih modela u svijetu
Osnovna obilježja business excellence modela
Struktura business excellence modela i način procjene poslovne izvrsnosti
Rangiranje tvrtki koje kotiraju na tržištu kapitala u hrvatskoj prema poslovnoj izvrsnosti mjerenoj bex indeksom za 2006. Godinu
Kretanje bex indeksa tvrtki koje Kotiraju na tržištu kapitala u hrvatskoj za razdoblje 2006. - 2003. Godine
Analiza rezultata i zaključna razmatranja
Zaključak
Autori: Prof. dr. sc. Vinko BELAK Mr. sc. Željana ALJINOVIĆ BARAĆ
Podjela društva više i nije tako rijedak događaj u našoj poslovnoj praksi. Nakon 15-tak i više godina otkako započinje nastanak mladog hrvatskog poduzetništva, sa svojom "punoljetnošću" mnoge ustrojstvene strukture i partnerski savezi vlasnika kapitala traže drukčije oblike, nove ili odvojene poduzetničke aktivnosti, što dovodi do istupa članova društva iz društva kapitala. Osim toga, poslovni pothvati različita sadržaja dovode do toga da se dio društva izdvoji (podijeli) u zasebno društvo (npr. radi prodaje nekretnine i uzimanja u najam, radi ustrojstvenih razloga, radi financiranja, radi podjele imovine pri istupanju člana iz društva i dr.). U članku će se izložiti pravni, porezni i računovodstveno relevantni pristupi i postupci koji mogu pomoći u rješavanju te poslovne situacije.
Pristup
Model podjele – odvajanje S preuzimanjem
Porezno motrište podjele društva
Zaključak
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
U praksi se razne djelatnosti obavljaju u obliku franšiznog poslovanja odnosno franšize. Članak se bavi pitanjima što je zapravo franšiza, koje su njezine prednosti i nedostatci, što je i kako potrebno evidentirati u računovodstvu davatelja i primatelja franšize. Obrađen je i porezni položaj franšize u sustavu PDV-a, poreza na dobitak i poreza na dohodak.
Što je franšizno poslovanje
Što je i kako nastaje franšizna mreža (franšizni sustav)
U nastojanju sve većeg približavanja Europskim pravilima u brizi za okoliš hrvatsko je zakonodavstvo sve aktivnije. U posljednje vrijeme je objavljeno još nekoliko propisa o plaćanju naknada za zbrinjavanje otpada. U tom pogledu najviše pozornosti privlače oni koji uređuju pitanja o zbrinjavanju električnih i elektroničkih uređaja i oprema (EE otpad) odnosno plaćanje odgovarajućih naknada za zbrinjavanje. Jednako plijene pozornost i naknade za emisiju ugljikova dioksida u okoliš. U ovom članku objavljujemo temeljne odredbe o obvezama pojedinih poduzetnika koji plaćaju te naknade i opis knjigovodstvenih postupaka i evidencija u vezi s tim izdatcima.
Naknade za gospodarenje otpadnim električnim i elektroničkim uređajima i opremom
Naknade na emisiju ugljikova dioksida u okoliš
Računovodstveni postupak u vezi s plaćanjem naknada za gospodarenje ee otpadom i za emisiju co2 u okoliš
Autori: Lidija TOŠIĆ Mr. sc. Šime GUZIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
U posljednje dvije godine ambalaža je budila pozornost prije svega s motrišta obračuna povratnih naknada dok je postupak s ambalažom s računovodstvenog motrišta u stručnoj literaturi neopravdano bio "zanemaren". Pod sloganom "Ambalaža prodaje proizvod" za neke je poduzetnike ambalaža postala bitan dio zaliha, pa tako i važan element u strukturi prodajne cijene. Drugim poduzetnicima problem stvara povratna ambalaža ? bilo da je riječ o vlastitoj (koja zahtjeva primjenu određene metode otpisa i posebno analitičko praćenje ambalaže u uporabi) ili je riječ o praćenju tuđe i povratne ambalaže (bilo da je riječ o plaćanju kaucije ili njezinu povratu isporučiteljima). O tome i o nizu drugih pitanja u vezi s ambalažom i kaucijama za ambalažu s računovodstvenoga i poreznog motrišta više u nastavku ovog članka.
U članku su pojašnjena kaznena djela prema odredbama važećeg Zakona o računovodstvu (Nar. nov., br. 146/05.). Tumači se odgovornost i utvrđivanje odgovorne osobe za počinjeno kazneno djelo. Autor iznosi da je apsurdno što Zakon nije propisao ni minimum stručne spreme za obavljanje knjigovodstvenog posla. Opširnije o toj zanimljivoj temi pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Subjekti na koje se odnose kaznene odredbe zakona o računovodstvu
Utvrđivanje odgovorne osobe za počinjeno kazneno djelo
Analiza kaznenog djela iz stavka 1. Članka 21. Zakona o računovodstvu
Analiza kaznenog djela iz stavka 3. Članka 21. Zakona o računovodstvu
Primjeri kaznenih prijava za kaznena djela propisana zakonom o računovodstvu
Tromjesečno statističko istraživanje o poslovanju poduzetnika uključujući banke, štedionice i društva za osiguranje, te o poslovanju neprofitnih organizacija utvrđeno je četverogodišnjim Programom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske za 2004.-2007. godine (Nar. nov., br. 28/05.) te Godišnjim provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske za 2007. godinu (Nar. nov., br. 117/06.). Obveznici sastavljaju izvješća i podnose ih na pripadajućim obrascima i to: poduzetnici svih veličina (osim banaka, štedionica i društava za osiguranje) na obrascu TSI-POD, banke i štedionice na obrascu TSI-BAN, društva za osiguranje na obrascu TSI-OS-RE te neprofitne organizacije na obrascu TSI-N. Rok za dostavu je 20. listopad 2007.
U ovom članku podsjećamo poslodavce na njihove obveze prema Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje. Riječ je o pripremi podataka radi kontrole staža osiguranja radnika za pojedinu godinu. Podatke o zbroju plaća svih radnika za pojedini mjesec 2006. godine treba iskazati na tablici 01/10. Poslodavci koji zapošljavaju radnike na radnim mjestima na kojima se staž osiguranja računa s povećanim trajanjem su obvezni sastaviti i popis tih radnika na tablici 02/10. Ako se uoče nepravilnosti u evidenciji podataka na temelju kojih se priznaje staž osiguranja ispravak se obavlja na tiskanici MPP. O tome kako treba iskazati podatke u tablicama i u tiskanici MPP, te kako je trebalo pripremiti podatke radi kontrole staža osiguranja za protekle godine pišemo u ovom članku.
Uvodne napomene
Primjer iskazivanja podataka o plaći na tablici 01/10 za 2006. Godinu
Uspostavljanje prijave-promjene podataka o utvrđenom stažu osiguranja i osnovici (tiskanica mpp)
Ako se pri obračunu poreza ili doprinosa dogodi pogreška, treba je ispraviti pri sljedećim obračunima plaća. Tako je uređeno čl. 68. Pravilnika o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 95/05., 96/06. i 68/07.). Bitno je imati na umu da su doprinosi za mirovinska osiguranja (I. i II. stup), porez na dohodak i prirez sastavni dio plaće i obveza su radnika, iako je obračun i uplata tih davanja zakonska obveza poslodavca. Prema tome, ako se pogreška dogodi, ispravlja je poslodavac, ali na teret ili u korist radnika. Pogreška na teret poslodavca može se ispravljati samo ako je nastala u obračunu doprinosa na plaću. Kako treba postupiti pri ispravljanju pogreške pišemo u ovom članku.
Zakonske odredbe prema kojima određujemo strukturu plaće
Moguće pogreške i njihov ispravak
Zašto je uputno ispraviti porez tijekom godine kod sljedećih isplata
Kako ispraviti pogrešku koja je nastala pri obračunu doprinosa
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U radu zaposlenika događaju se nesreće na radu. Odštete ili naknade isplaćuju se bivšem ili sadašnjem zaposleniku (ili nekoj drugoj osobi) odnosno ako postoji mogućnost neoporezive isplate, treba razmotriti osnovu prema kojoj se naknada štete isplaćuje. Osobito treba voditi brigu o tome isplaćuje li se odšteta zbog posljedica nesreće na radu prema odluci suda odnosno prema nagodbi u tijeku sudskog procesa. Što u pojedinim slučajevima isplatitelji trebaju učiniti te trebaju li oporezivati naknadu koju isplaćuju pročitajte u nastavku ovog članka.
Naknada štete zbog posljedica nastalih nesrećom na radu
Neoporeziva isplata naknade štete zbog posljedica nesreće na radu
Kada naknada štete zbog posljedica nesreće na radu podliježe oporezivanju
Riječ je o prvoj elektroničkoj usluzi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje – usluga e-prijave koja omogućuje poslodavcima prijavu radnika na mirovinsko osiguranje putem interneta. To znači da se prijave, odjave i promjene u vezi s osiguranikom na nama već poznatim tiskanicama M-1P, M-2P, M-3P, M11-P, M- 12P i M13, osim papirnim putem mogu prijaviti i putem elektronske pošte. U ovom članku pojašnjava se tko može koristiti tu vrstu usluge a tko ne te kako se ta usluga može koristiti.
Uvod
Registracija korisnika usluge e-prijave
Obveznici koji se mogu koristiti uslugom e-prijave i kategorije osiguranika za koje mogu uspostaviti eprijavu
Obveznici koji se ne mogu koristiti uslugom e-prijave i. kategorije osiguranika za koje se ne može uspostaviti e-prijava
Na temelju iskustva u revizorskoj praksi u RH, može se tvrditi da je učestalost prijevara i pogrešaka manja u društvima kod kojih postoji većinski dioničar ili član društva koji nije uključen u menadžment. Nasuprot tome, u društvima u kojima je većinski dioničar ili član društva ujedno i menadžment ili je većinski dioničar ili član društva država učestalost prijevara i pogrešaka je veća. Jedna od temeljnih pretpostavki za uspješno provođenje revizije financijskih izvještaja je poznavanje elemenata financijskih izvještaja kod kojih su tijekom revizije često utvrđene prijevare i pogreške, koje nazivamo područjima rizika. Definiranje prijevara i pogrešaka, pretpostavke su za otkrivanje prijevara i pogrešaka. Najčešće prijevare i pogreške u RH te primjeri prijevara i pogrešaka iz revizorske prakse tema su ovoga članka.
Uvod
Definiranje prijevara i pogrešaka
Pretpostavke za otkrivanje prijevara i pogrešaka
Prijevare i pogreške u nas
Primjeri prijevara i pogrešaka iz revizorske prakse
Nedavno su IASB i FASB održali zajednički organiziran okrugli stol, u kojem su sudjelovali još i Norwalk (US) i Hong Kong (PRC) s temom mjerenja vrijednosti u okviru projekta Okvir standarda. Otvorena rasprava koja je vođena tijekom okruglog stola omogućila je svim zainteresiranima da iznesu svoja vlastita viđenja navedenog projekta i da u ovom ranom stadiju utječu na stajalište Odbora. Okrugli stol je ostvario postavljeni cilj. Prije njegova održavanja Odbor je primio mnogo kritika i trpio pritisak vezan za mjerenje vrijednosti. Okrugli je stol omogućio svim prisutnima da predstave svoje ideje i da uvelike pomognu stručnom tijelu. Glavna se rasprava, prema očekivanju, vodila o vrednovanju po fer vrijednosti. Zapravo je bilo vrlo iznenađujuće što se najveći broj prisutnih zalagao za mješoviti model vrednovanja. Gotovo da nije bilo zagovornika nijedne od ekstremnih vrijednosti, ni za troškove nabave, niti za fer vrijednost. Zapravo su svi zagovarali mješoviti sustav vrednovanja, što bi u biti značilo da je potrebno doraditi postojeći model koji se sada primjenjuje.
Podmirenje svojih obveza i naplatu potraživanja poduzetnici obavljaju i obračunskim putem. Pritom se najčešće koristi prijeboj (kompenzacija), ali i cesija, asignacija te preuzimanje duga. O njihovim specifičnostima s motrišta Zakona o platnom prometu i Zakona o obveznim odnosima te načinu njihovog bilježenja u poslovnim knjigama poduzetnika ovisno o tome o kojoj je ugovornoj strani riječ, više u nastavku ovog članka.
Uvod
Prijeboj (kompenzacija) međusobnih potraživanja
Cesija - ustupanje potraživanja ugovorom
Asignacija (upućivanje)
Preuzimanje duga
Obračunska plaćanja u kojima se kao sudionik javlja fizička osoba
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
Obveznom primjenom Općeg poreznog zakona u poslovanju pravnih i fizičkih osoba i njihovom odnosu prema poreznom tijelu u naš je porezni sustav uveden institut prava na ustupanje, zaloga te pljenidbu potraživanja što ih određene osobe imaju prema poreznom tijelu. Porezni obveznik može ustupiti svoje potraživanje s naslova poreza nekoj drugoj osobi na temelju pisanog ugovora o ustupu (cesiji) koji se u roku tri dana od dana njegova sklapanja dostavlja mjesno nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu ustupatelja. Ugovor o ustupu obvezujući je za porezno tijelo osim ako se nad ustupateljem ne provodi ovršni postupak. Osoba kojoj se ustupa pravo može biti fizička ili pravna i ne mora biti porezni obveznik. Koje elemente treba sadržavati ugovor o ustupu te koje radnje obvezno poduzima ovlašteni službenik Porezne uprave nakon zaprimanja ugovora, pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Osnovna obilježja porezno-dužničkog odnosa
Podmirivanje obveza za poreznog dužnika od strane treće osobe
Ustup prava iz porezno-dužničkog odnosa
Postupci službenika u ispostavi porezne uprave po zaprimanju ugovora o ustupu
Donošenje izjave o prijeboju i donošenje rješenja kojim se odobrava povrat poreza
Zaključak
Autori: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec. Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Poticaj za pisanje ovog članka je "bura" koju su u javnosti nedavno izazvale velike svote plaćene za prijelaz nekoliko hrvatskih nogometaša u poznate europske klubove i pitanja vezana za plaćanje poreza na te svote. U ovom je članku naglasak na pitanju obveze plaćanja poreza na dodanu vrijednost (dalje: PDV) koje se pritom pojavilo.
Vrlo je česta praksa poduzetnika da se djelatnost obavljaju u zakupljenom poslovnom prostoru. Pritom treba posebno voditi brigu o tome kakav je porezni položaj zakupodavca a kakav zakupnika, te je li riječ o zakupniku građaninu, obrtniku ili društvu, odnosno o obveznicima PDV-a ili poduzetnicima koji nisu u sustavu PDV-a. Iz toga proizlaze i porezne obveze sudionika sklopljenog ugovora, a ako tome dodamo i specifičnosti sklopljenih ugovora vezane za ulaganje u poslovni prostor i prebijanje ulaganja s ugovorenom zakupninom, pitanje je kako provesti odredbe ugovora u poslovnim knjigama ugovornih strana. Navedeno je odraz današnje stvarnosti i prakse i teško je predvidjeti porezne posljedice takvih kombinacija s obzirom na to da zakonodavac u propisima o dohotku nije jasno definirao navedene situacije.
Vrlo je česta praksa poduzetnika da se djelatnost obavljaju u zakupljenom poslovnom prostoru. Pritom treba posebno voditi brigu o tome kakav je porezni položaj zakupodavca a kakav zakupnika, te je li riječ o zakupniku građaninu, obrtniku ili društvu, odnosno o obveznicima PDV-a ili poduzetnicima koji nisu u sustavu PDV-a. Iz toga proizlaze i porezne obveze sudionika sklopljenog ugovora, a ako tome dodamo i specifičnosti sklopljenih ugovora vezane za ulaganje u poslovni prostor i prebijanje ulaganja s ugovorenom zakupninom, pitanje je kako provesti odredbe ugovora u poslovnim knjigama ugovornih strana. Navedeno je odraz današnje stvarnosti i prakse i teško je predvidjeti porezne posljedice takvih kombinacija s obzirom na to da zakonodavac u propisima o dohotku nije jasno definirao navedene situacije.
Jedan od postupaka s gospodarskim učinkom je postupak vanjske proizvodnje. Osnovni oblik ovog postupka s gospodarskim učinkom usmjeren je na slanje domaće (ili privremeno uvezene robe) u inozemstvo radi dorade, obrade, ili prerade, radi dobivanja novog proizvoda koji se tada uvozi, odnosno pušta u slobodni promet. Drugi oblik ovog postupka, na koji se u pravilu zaboravlja, primjenjuje se u slučajevima kada se određena, ranije uvozno ocarinjena roba, zbog svojih naknadno ustanovljenih nedostataka šalje u inozemstvo na popravak.
Uvod
Uvjeti za odobravanje postupka
Pojednostavnjeni postupak izdavanja odobrenja
Istovjetnost robe
Završetak postupka
Potpuno ili djelomično oslobođenje od plaćanja carine
Proizvođači roba i pružatelji usluga kao i trgovci istima na hrvatskom tržištu slobodno oblikuju cijene svojih proizvoda i usluga prema uvjetima tržišta (prema načelu ponude i potražnje). To je načelo ograničeno sustavom mjera kontrole u području cijena te propisivanjem načina određivanja cijena pojedinih proizvoda i usluga ( javnih) kako bi se zaštitili gospodarski interesi njihovih korisnika (potrošača) te osigurala tržišna stabilnost (u proizvodnji i opskrbi tih proizvoda i usluga). Predmet ovog članka način određivanja i kontrole cijena proizvoda i (javnih) usluga, a nadzor obavljaju gospodarski inspektori Državnog inspektorata.
Nadležnost državnog inspektorata u području cijena
Ograničenje načela slobodnog oblikovanja cijena
Mjere izravne kontrole cijena
Cijena u području trgovine, obrta, ugostiteljstva i turizma
Cijene u području poljoprivrede
Cijene u području komunalnih usluga
Cijene u području energetskih usluga
Cijene u području telekomunikacijskih i srodnih usluga
Hrvatski je sabor na sjednici od 13. srpnja 2007., donio dva zakona na području mirovinskog osiguranja: Zakon o dodatku na mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju (dalje: Zakon o dodatku na mirovine) i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju (dalje: ZIDZOMO). Ti su zakoni doneseni radi barem djelomičnog izjednačavanja novih mirovina sa starima te radi poboljšanja materijalnog položaja određenih skupina korisnika mirovine. Riječ je o mirovinama u sustavu obveznog mirovinskog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti. U ovom se članku posebno ukazuje na uzroke razlika između starih mirovina (mirovine ostvarene prema prijašnjim propisima do 31. prosinca 1998.) i novih mirovina (mirovine ostvarene nakon 1. siječnja 1999. prema Zakonu o mirovinskom osiguranju) te prikazuje sadržaj obaju zakona s kritičkim osvrtom na određena zakonska rješenja.
Uvodne napomene
Uzroci niske razine mirovina i razlika između starih i novih mirovina
Zakon o dodatku na mirovine
Novosti u zakonu o izmjenama i dopunama zakona o mirovinskom osiguranju
U prvome dijelu ovoga članka autor razmatra pitanja vezana za izbor odnosno za imenovanje članova nadzornog odbora dioničkog društva, i to od strane glavne skupštine ili suda. U drugome je dijelu prikazan načina prestanka članstva u nadzornom odboru dioničkog društva.
Uvod
Izbor odnosno imenovanje članova nadzornog odbora
Prestanak članstva u nadzornom odboru - načini prestanka članstva
Poslovno okruženje u 21. st. nameće strukturne promjene u ponašanju poduzetnika. Poduzetnici danas posluju u turbulentnom poslovnom okruženju u kojem gospodarstva i načini poslovanja doživljavaju nagle i duboke promjene i gdje su znanje i primjena novih tehnologija postali uvjet za cjelokupni gospodarski razvitak. Napredak u takvom okruženju ostvaruju samo oni poduzetnici koji svoja poduzeća brže i djelotvornije prilagođavaju novim okolnostima na tržištu. U takvim uvjetima u posljednje vrijeme jedan novi poduzetnički pristup dobiva posebno značenje. Riječ je o strateškom poduzetništvu kao novom konceptu koji nudi mnogo više od svakodnevnog poduzetničkog djelovanja i tekućeg upravljanja poduzetničkim tvrtkama. Više o tome pročitajte u nastavku.
Jedan dio zadane metodologije za izradu financijskih planova sadržava način izrade i dostave podataka o planiranom broju radnih mjesta i strukture dužnosnika, službenika i namještenika za trogodišnje razdoblje na obrascu JLP(R)S PRM-PL: Plan radnih mjesta i izračun sredstava za plaće zaposlenika kojima se sredstva osiguravaju u proračunu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (dalje: obrazac JLP(R)S PRMPL). Autorica članka daje naputke za popunjavanje tog obrasca i primjer njegova popunjavanja.
Uvod
Opće napomene
Popunjavanje obrasca po stupcima
Popunjavanje dijela i. Ukupna sredstva za plaće zaposlenih u razdoblju 2008. – 2010.
Svake godine se u Narodnim novinama objavljuje popis korisnika svih proračuna. Uređen je postupak za uvrštenje u registar korisnika proračuna, na temelju kojega se sastavlja taj popis, kao i za promjenu podataka unesenih u registar korisnika proračuna. Tijekom godine se taj popis ne mijenja. To ne znači da je registar korisnika proračuna stalan za godinu za koju je objavljen. Naknadno uvrštenje u registar korisnika proračuna dokazuje se Izvatkom iz registra korisnika proračuna.
Uvod
Popis korisnika proračuna i status korisnika proračuna
Nakon kratke primjene isteklog Temeljnoga kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama (Nar. nov., br. 3/02. do br. 64/06., odnosno 11/07.) donesen je novi istoimeni kolektivni ugovor. Počeo se primjenjivati od dana potpisivanja, 31. srpnja 2007. Njime se, uz jasnije uređenje nekih "starih" instituta, uvode i novi. No, u pogledu nekih odredaba na samom početku su se pojavile nejasnoće. Njih treba riješiti na način prihvatljiv ugovornim stranama .
Uvod
Temeljna načela
Mirenje u individualnim radnim sporovima
tumačenje TKU-a
Radni odnosi - zasnivanje radnog odnosa - obveza javnog natječaja za sve poslove u javnim službama
Zakon o državnim službenicima je od dana svoga donošenja mijenjan. Uza nj doneseno je i puno podrednih akata. Autorica članka piše o Zakonu i podrednim aktima, s posebnim osvrtom na novosti koje donose Nar. nov., br. 77/07. Uz to je u istom broju Narodnih novina objavljen i Dodatak I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike. Autorica i to obrađuje.
Zakon o državnim službenicima
podzakonski akti
Dodatak I. Kolektivnom ugovoru za državne službenike i namještenike