U poglavljima što slijede daju se naputci za sastavljanje poreznih davanja i izradu godišnjih financijskih izvješća poduzetnika (društava), obrtnika dobitaša i privatnih ustanova.
Struktura i sadržaj „nove“ Bilance propisani su Pravilnikom o strukturi i sadržju godišjih financijskih izvješaja (Nar. nov., br. 38/08.) i primjenjuje se na sve poduzetnike neovisno o njihovoj velični. Osim novih financijskih izvješaja, za male i srednje poduzetnike u protekloj godini novost je bio i počtak primjene Hrvatskih standarda financijskog izvješavanja...
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
U članku se obrađuje računovodstvo proizvodnje kokošjih jaja u poljoprivrednim gospodarstvima koja poslovne knjige vode prema dvostavnom knjigovodstvu, odnosno za pravne osobe i obiteljska poljoprivredna gospodarstva koji su obveznici poreza na dobitak.
UVOD
KOKOŠI NESILICE – DUGOTRAJNA ILI KRATKOTRAJNA BIOLOŠKA IMOVINA
Tuzemna trgovačka društva svoje poslovanje proširuju otvaranjem predstavništva u inozemstvu, s ciljem ostvarenja boljeg financijskog rezultata poslovanja i povećanja konkurentnosti na inozemnom tržištu. Autorica se u članku osvrće na postupak otvaranja predstavništva u inozemstvu, računovodstveno evidentiranje troškova predstavništva u poslovnim knjigama tuzemnog trgovačkog društva i porezni položaj radnika zaposlenih u inozemnom predstavništvu.
OSNIVANJE PREDSTAVNIŠTVA U INOZEMSTVU
OTVARANJE DEVIZNOG RAČUNA U INOZEMSTVU
ZAPOSLENICI INOZEMNOG PREDSTAVNIŠTVA
RAČUNOVODSTVENO PRAĆENJE TROŠKOVA PREDSTAVNIŠTVA U TUZEMNOM TRGOVAČKOM DRUŠTVU
Novosti u obračunu plaća i drugog dohotka te uvođenje doprinosa na najamnine i dohodak od imovinskih prava u 2009. proizlaze iz odredbi Zakona o doprinosima koji stupa na snagu 1. siječnja 2009. Sve obveze za doprinose nastale u 2008., a koje se plaćaju u 2009., platit će se prema propisima koji su bili na snazi u 2008. Odredbe Zakona o doprinosima primjenjivat će se na primitke koji budu ostvareni u 2009. od siječnja. Kako se primjenjuju odredbe Zakona o doprinosima koji se odnose na plaće, drugi dohodak i najamnine pročitajte u ovom članku.
ODREĐIVANJE VISINE I STRUKTURE PLAĆE KAO OSNOVICE ZA PLAĆANJE DOPRINOSA
NAJVIŠA I NAJNIŽA OSNOVICA ZA PLAĆANJE DOPRINOSA U 2009.
PUNO I NEPUNO RADNO VRIJEME PREMA ZAKONU O DOPRINOSIMA
STOPE DOPRINOSA IZ PLAĆE I NA PLAĆU
POREZ NA DOHODAK I PRIREZ POREZU NA DOHODAK
PRIMJERI OBRAČUNA PLAĆA
IZVJEŠĆIVANJE POREZNE UPRAVE I REGOS-a O ISPLAĆENIM PLAĆAMA
POREZI I DOPRINOSI NA DRUGI DOHODAK U 2009.
KOJI ĆE NAJMODAVCI OD 1. SIJEČNJA 2009. PLAĆATI DOPRINOSE NA NAJAMNINE
OSNOVICE STOPE I SVOTE DOPRINOSA ZA SVE OSIGURANIKE U 2009.
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Za obvezno osiguranje u slučaju nezaposlenosti poslodavci na bruto-plaću zaposlenika obračunavaju i plaćaju doprinos za zapošljavanje po stopi od 1,7%. Isto tako, prema Zakonu o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (Nar. nov., br. 143/02. i 33/05., dalje: Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji) svi poslodavci, osim poslodavaca koji zapošljavaju 20 i manje zaposlenika, obvezni su plaćati poseban doprinos za poticanje zapošljavanja osoba s invaliditetom (dalje: poseban doprinos) po stopi od 0,1%. Nadalje, poslodavci koji imaju obvezu zaposliti osobu s invaliditetom, a nisu to učinili, plaćaju poseban doprinos po povećanoj stopi od 0,2%. O tome pišemo u nastavku ovog članka.
TKO JE OBVEZNIK PLAĆANJA POSEBNOG DOPRINOSA PO STOPI OD 0,1%
TKO JE OBVEZAN ZAPOSLITI OSOBU S INVALIDITETOM ILI OBRAČUNAVATI POSEBAN DOPRINOS OD 0,2%
IZVJEŠĆIVANJE I UPLATA POSEBNOG DOPRINOSA
ŠTO POSLODAVAC TREBA UČINITI AKO NA VRIJEME NE OBRAČUNA POSEBAN DOPRINOS5. PRI ZAPOŠLJAVANJU OSOBA S INVALIDITETOM MOGU SE OSTVARITI POTICAJI
Po isteku poreznog razdoblja, kalendarske godine, poslodavci su, kao i svake godine, obvezni Poreznoj upravi podnijeti izvješće o isplaćenim plaćama na propisanom obrascu IP za svakog radnika.Isplatitelji drugog dohotka, dohotka od kapitala, dohotka od osiguranja i ostalih isplata pri kojima su obračunali, obustavili i uplatili porez na dohodak i prirez u 2008., obvezni su o tome izvijestiti Poreznu upravu na obrascu ID-1, a osobama kojima su isplatili te dohotke obvezni su izdati potvrde na propisanom obrascu Potvrda o isplaćenom primitku, uplaćenom doprinosu, porezu na dohodak i prirezu.Poslodavci koji su pri isplati plaće priznavali radniku premiju osiguranja kao izdatak i time smanjili poreznu osnovicu, trebaju Poreznoj upravi dostaviti izvješće na obrascu Podatci o porezno priznatim premijama osiguranja. Izvješća treba dostaviti u nadležnu ispostavu Porezne uprave najkasnije do 31. siječnja 2009. Obrasci nisu promijenjeni u odnosu na prošlu godinu, no ipak podsjećamo obveznike kako to treba učiniti.
OBRAZAC IP – IZVJEŠĆE O PLAĆI, MIROVINI, DOPRINOSIMA, POREZU I PRIREZU
PRIMJERI ISKAZIVANJA PODATAKA NA OBRASCIMA IP
OBRAZAC ID-1 – IZVJEŠĆE O ISPLAĆENOM PRIMITKU, DOHOTKU, UPLAĆENOM DOPRINOSU, POREZU PO ODBITKU I PRIREZU
POTVRDA O ISPLAĆENOM PRIMITKU, DOHOTKU I UPLAĆENOM POREZU I PRIREZU PO ODBITKU
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U Nar. nov., br. 146/08. objavljen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 95/05., 96/06. i 68/07., dalje: Pravilnik o porezu na dohodak) koji je stupio na snagu danom objave, 17. prosinca 2008. Većina novodonesenih odredaba odnosi se na oporezivanje dohotka od nesamostalnog rada te prijavu poreza na dohodak članova posade broda u međunarodnoj plovidbi. Ostale novosti odnose se na posljedice koje su nastale sredinom godine povećanjem osobnog odbitka, a sada su ugrađene i u Pravilnik o porezu na dohodak. O tome informativno pišemo u nastavku, a o prijavi poreza na dohodak možete čitati u sljedećem broju našeg časopisa.
UTJECAJ PRIMITAKA UZDRŽAVANE DJECE I DRUGIH ČLANOVA OBITELJI NA MOGUĆNOST POVEĆANJA OSOBNOG ODBITKA PO TOJ OSNOVI
ISPLATA U GOTOVU NOVCU ZA SEZONSKE POSLOVE
ISPLATA U GOTOVU NOVCU NEREZIDENTIMA
OPOREZIVANJE DOHOTKA OD NESAMOSTALNOG RADA KOJI OSTVARUJU ČLANOVI POSADE BRODA U MEĐUNARODNOJ PLOVIDBI
IASB je krajem prošle godine objavio konvenciju za članove Odbora. Konvencijom je određeno da su svi objavljeni zaključci doneseni na sjednicama Odbora načelni i da se mogu mijenjati ili modificirati na sljedećim sastancima Odbora. Odluke postaju konačne samo ako su prošle predviđenu formalnu proceduru prihvaćanja objave Standarda ili Tumačenja te ako su objavljene kao Prijedlog standarda (ED).
Javno-privatno partnerstvo postaje sve popularniji način financiranja infrastrukturnih objekata jer donosi korist javnom (državna tijela) i privatnom partneru. Ovaj oblik financiranja može se proglasiti i nezakonitom državnom potporom ako pristup izgrađenoj infrastrukturi nije otvoren svim korisnicima. U nastavku članka možete pročitati u kojim je slučajevima riječ o državnoj potpori.
UVOD
ODNOS DRŽAVNIH POTPORA I JPP-a
FINANCIRANJE INFRASTRUKTURE ČIJI JE VLASNIK I UPRAVLJAČ JAVNI PARTNER
Slobodne zone predstavljaju izdvojeni dio prostora neke države u kojem se primjenjuju povoljniji uvjeti privređivanja u smislu carinskih, poreznih i drugih olakšica. Zakonodavni okvir poslovanja u slobodnim zonama kod nas nije bio najbolje riješen te je izazivao određene nedoumice zbog neusklađenosti s ostalim propisima. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o slobodnim zonama (Nar. nov., br. 85/08.) nedoumice i nepreciznosti svedene su na znatno manju mjeru. U članku se iznose posebnosti u poslovanju za korisnike zone s naglaskom na promjene koje su nastupile promjenama Zakona.
1. siječnja 2009. stupio je na snagu novi Opći porezni zakon (Nar. nov., br. 147/08. - dalje: OPZ), osim odredaba iz glava VIII. i IX. OPZ-a, koje se odnose na administrativnu suradnju između država članica Europskih zajednica za područje poreza te razmjenu informacija između država članica Europskih zajednica o isplaćenim kamatama na dohodak od štednje, a koje će stupiti na snagu na dan prijma RH u EU. Iako je donošenje OPZ-a bilo nužno radi usklađivanja hrvatskoga poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU, a zbog priprema RH za punopravno članstvo u EU, on donosi i druge novosti u odnosu na sadržaj starog Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 127/00. do 150/02.). Koje su to novosti, odnosno promjene koje donosi, izlažemo u nastavku u kraćim crtama.
OSNOVNI POJMOVI
NAČELA OPOREZIVANJA – POREZNE TAJNE
POREZNO-PRAVNI I POREZNO-DUŽNIČKI ODNOS
POREZNI AKTI I NAČIN NJIHOVE DOSTAVE
POSLOVNE KNJIGE I EVIDENCIJE
UTVRĐIVANJE ČINJENICA U POREZNOM POSTUPKU
OBVEZE BANAKA
Porezni nadzor
PLAĆANJE POREZA I KAMATA PO OSNOVI POREZA
ODGODA NAPLATE POREZNOG DUGA
OVRŠNI POSTUPAK
MJERE OSIGURANJA
PRAVNI LIJEK
USKLAĐIVANJE TUZEMNOGA POREZNOG ZAKONODAVSTVA S PRAVNOM STEČEVINOM EU
PREKRŠAJNE ODREDBE
PRIJELAZNE ODREDBE I STUPANJE NA SNAGU
ZAKLJUČNE NAPOMENE
Autori: Mr. sc. Marijana VURAIĆ KUDELJAN Davorka Štimac, dipl.iur
Zakonom o osobnom identifikacijskom broju (Nar. nov., br. 60/08, dalje: Zakon) se u pravni sustav RH uvodi osobni identifikacijski broj. Prema odredbama Zakona osobni identifikacijski broj je stalna identifikacijska oznaka svake osobe koju tijela javne vlasti koriste u svakodnevnom radu, pri upisu osoba u službene evidencije i pri razmjeni podataka.U nastavku članka daje se niz odgovora u vezi s određivanjem i dodjeljivanjem osobnoga identifikacijskog broja, uvođenjem osobnoga identifikacijskog broja u službene evidencije te pozitivnim učincima koji će proizaći iz korištenja osobnoga identifikacijskog broja.
UVOD
OSOBNI IDENTIFIKACIJSKI BROJ
POTVRDA O OSOBNOM IDENTIFIKACIJSKOM BROJU
EVIDENCIJA O OSOBNIM IDENTIFIKACIJSKIM BROJEVIMA
UPIS OSOBNIH IDENTIFIKACIJSKIH BROJEVA U SLUŽBENE EVIDENCIJE
UČINCI UVOĐENJA OSOBNIH IDENTIFIKACIJSKIH BROJEVA
ZAKLJUČAK
Autori: Mr. sc. Ivica MLADINEO, dipl. oec. Mr. sc. Marijana VURAIĆ KUDELJAN
Obveza izrade godišnjih izvješća o obračunanom i plaćenom posebnom porezu - trošarinama, za porezne obveznike - proizvođače i uvoznike dobara koji se oporezuju posebnim porezima, ujedno je i mogućnost ispravka možebitnih pogrešaka u vezi s više ili manje uplaćenim posebnim porezom u tijeku 2008. Izvješća treba predati do kraja siječnja 2009. nadležnoj carinarnici te priložiti godišnji popis − inventuru proizvoda na dan 31. prosinca 2008., odnosno za duhanske proizvode Ministarstvu financija – Središnjem uredu Carinske uprave. U tijeku 2008. nije bilo promjena vezanih za oporezivanja ove skupine proizvoda. Opširnije o svemu možete pročitati u nastavku članka.
UVOD
PRIKAZ BITNIJIH STAJALIŠTA MINISTARSTVA FINANCIJA – CARINSKA UPRAVA
POREZNI POLOŽAJ UTVRĐENIH MANJKOVA, KALA, RASTEPA, KVARA I LOMA PROIZVODA KOJI SE OPOREZUJU POSEBNIM POREZIMA
GODIŠNJA IZVJEŠĆA O OBRAČUNANIM I PLAĆENIM POSEBNIM POREZIMA I UPLATNI RAČUNI
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Namjera Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na duhanske proizvode je ukidanje razlike poreznoga opterećenja između skupina cigareta, na temelju čega se obračunavaju i naplaćuju posebni porez. Tako se od 1. siječnja 2009. razlika poreznog opterećenja između skupina cigareta A, B i C smanjuje, a od 1. siječnja 2010. bi razlika između skupina cigareta u pogledu visine posebnog poreza bila u potpunosti ukinuta. Povećanje visine posebnih poreza na cigarete u skupinama A i B rezultirat će zasigurno i poskupljenjem maloprodajnih cijena cigareta iz tih skupina. Europska komisija je sadašnji model oporezivanja cigareta u hrvatskom zakonodavstvu smatrala diskriminacijskim za uvoznike, odnosno proizvođače cigarete izvan RH. Navedeni model oporezivanja cigareta bio je i kočnica za otvaranje poglavlja 16 – Porezi.
UVOD
RAZVRSTAVANJE CIGARETA U SKUPINE
USKLAĐIVANJE HRVATSKOG ZAKONODAVSTVA S EUROPSKIM TROŠARINSKIM ZAKONODAVSTVOM GLEDE OPOREZIVANJA CIGARETA
OSNOVNA PITANJA KOJA UREĐUJU IZMJENE I DOPUNE ZAKONA
UTVRĐIVANJE, PRIJAVLJIVANJE I PRODAJA CIGARETA PO MALOPRODAJNIM CIJENAMA NA MARKICI
NOVOSTI KOD PRAVILNIKA O IZMJENAMA PRAVILNIKA O POSEBNOM POREZU NA DUHANSKE PROIZVODE
Frizerski saloni, pedikeri, kozmetičari i druge slične uslužne djelatnosti najčešće obavljaju svoju djelatnost kao obrt. Način evidentiranja poslovnih događaja kod ovih djelatnosti zahtjeva pozornost kada je riječ o poslovnim knjigama i na obvezu posebne evidencije o nabavi i uporabi potrošnog materijala. U članku se upozorava na posebnosti tih djelatnosti za obveznike poreza na dohodak koji dohodak utvrđuju na osnovi propisanih poslovnih knjiga.
Proteklo je dva mjeseca od donošenja novog Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda kojim je RH, slijedeći normativnu praksu većine europskih država, propisala najviše dopuštene količine štetnih sastojaka po cigareti te način označavanja pojedinačnog pakiranja duhanskih proizvoda kojih se proizvođači, odnosno uvoznici, moraju pridržavati, proširila zabranu prodaje duhanskih proizvoda na pojedine oblike i načine trgovine, zabranila sponzoriranje i oglašavanje duhanskih proizvoda te uvela, uz određene iznimke, potpunu zabranu pušenja u svim zatvorenim javnim prostorima. Opširnije o svemu pročitajte u nastavku članka.
UVOD
ZABRANA SPONZORIRANJA I OGLAŠAVANJA DUHANSKIH PROIZVODA
ZABRANa PRODAJE DUHANSKIH PROIZVODA
ZABRANA PUŠENJA DUHANSKIH PROIZVODA U JAVNIM PROSTORIMA
Zbog sve većeg broja pitanja, kao i novinskih natpisa o krizi u društvu, u ovome članku upozoravamo na novosti koje od 1. siječnja 2009. stupaju na snagu donošenjem novog Zakona o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (Nar. nov., br. 80/08., dalje: Zakon o posredovanju). Koje se osobe u smislu navedenog propisa smatraju nezaposlenima, na koji se način mogu prijaviti na burzu rada te koja prava mogu ostvariti pročitajte u nastavku.
UVOD
TKO SE SMATRA NEZAPOSLENOM OSOBOM
POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA ZA VRIJEME NEZAPOSLENOSTI
NOVČANA NAKNADA ZA VRIJEME NEZAPOSLENOSTI
MIROVINSKO OSIGURANJE ZA VRIJEME NEZAPOSLENOSTI
NOVČANA POMOĆ I NAKNADA TROŠKOVA ZA VRIJEME OBRAZOVANJA
JEDNOKRATNA NOVČANA POMOĆ I NAKNADA PUTNIH I SELIDBENIH TROŠKOVA ZA VRIJEME NEZAPOSLENOSTI
PRAVO NA NOVČANU NAKNADU OSOBA KOJE SU BILE ZAPOSLENE U INOZEMSTVU
PRIPREMA ZA ZAPOŠLJAVANJE NEZAPOSLENIH OSOBA
POSREDOVANJE PRI ZAPOŠLJAVANJU
ŠTO POSLODAVAC TREBA OBAVITI AKO ŽELI ZAPOSLITI OSOBU S HZZ-a
Zakon o radu (Nar. nov., br. 137/04. i 68/05., dalje: ZR) u čl. 113. uređuje redoviti otkaz ugovora o radu, kada je poslodavac dužan poštovati otkazni rok koji ZR predviđa u korist radnika kojemu se otkazuje ugovor o radu.Jedan od propisanih razloga za dopušteni otkaz ugovora o radu je i slučaj prestanka potrebe za obavljanjem određenoga posla zbog gospodarskih, tehničkih ili organizacijskih razloga (poslovno uvjetovani otkaz).O tim razlozima objašnjavamo na temelju nastale sudske prakse.
Izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima iz 2007. (Nar. nov., br. 107/07. i 146/08. – dalje: Zakon) uvedeno je razlikovanje izvršnih i neizvršnih direktora. To je logična posljedica uvođenja monističkog ustroja organa društva. U ovom članku autor opisuje poslove, nadležnost izvršnog direktora i prestanak mandata izvršnog direktora.
POJMOVNO ODREĐENJE
IMENOVANJE IZVRŠNIH DIREKTORA
ODNOS IZMEĐU IZVRŠNIH DIREKTORA
NADLEŽNOST IZVRŠNIH DIREKTORA I NJIHOV ODNOS S DRUŠTVOM
Posljednjim novelama ZTD-a (koje su stupile na snagu 1. travnja 2008.) ukinuta je obveza uprave društva s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) da do 31. siječnja svake godine izvijesti nadležan trgovački sudu o promjenama u knjizi poslovnih udjela, odnosno o tome da u toj knjizi nije bilo promjena.No, i dalje ostaje obveza svakog d.o.o. ustrojiti i voditi knjigu poslovnih udjela u koju se upisuju “vlasnici poduzeća” , kako se to u svakodnevnom govoru govori za članove društva s ograničenom odgovornošću.Napominjemo da je u okviru naše naklade tiskana ova knjiga (tvrdi uvez) koja se može naručiti ili nabaviti na prodajnom mjestu RRiF-a (Zagreb, Vlaška 68).
UVOD
OSVRT
UČINAK UPISA U KNJIGU POSLOVNIH UDJELA
SANKCIJE VEZANE za NEPRIDRŽAVANJE OBVEZE VOĐENJA KNJIGE POSLOVNIH UDJELA I IZVJEŠĆIVANJE
Ugovaranje radnog odnosa sa svakim zaposlenikom temelji se na obvezatnim sastojcima što ih propisuje Zakon o radu (Nar. nov., br. 38/95. - 137/04.) i kolektivni ugovor ako je donesen na razini grane ili djelatnosti. Kako radno-pravni okvir nije dovoljan u slučaju kada se ugovaraju prava glavnih ili izvršnih direktora a odnose se na posebne radne obveze te plaću i nagrade, potrebno ga je proširiti sukladno određenjima obveznopravnih odnosa.Koja određenja i kako ekonomske činjenice rezultata pregovora između izvršnih direktora i uprave pretočiti u ugovore, nastavno se daju dva modela koja pružaju izbor za neko vlastito rješenje.
PRISTUP IZRADI MODELA UGOVORA1
UGOVOR O ZAPOŠLJAVANJU GLAVNOGA IZVRŠNOG DIREKTORA
MODEL UGOVARANJA NOVČANIH NAGRADA IZ POSLOVNOG REZULTATA DRUŠTVA
MODEL ODLUKE O ISPLATI NAGRADE U OBLIKU DIONICA DRUŠTVA