Rok za predaju godišnje prijave poreza na dobitak za 2008. istječe 30. travnja. To je najvažniji obračun prema kojemu se kombiniraju računovodstveni i porezni propisi na osnovi kojih se utvrđuje godišnja obveza poreza na dobitak, odnosno predujmovi za 2009.Kako se poslije tog roka godišnji financijski izvještaji pripremaju za javnu objavu (do 30. lipnja, odnosno 30. rujna), daju se neke napomene koje su bitne za daljnji tijek aktivnosti računovođa.U ovom članku dajemo neke bitnije novosti u vezi s obračunom i uplatom poreza na dobitak te iskazivanjem tog poreza u bilanci i računu dobitka i gubitka, a na kraju članka daju se još neki naputci u vezi s izradom bilježaka.
Prilozi uz poreznu prijavu (obrazac PD)
Olakšice i oslobođenja u slobodnim zonama
Olakšice i oslobođenja za obrazovanje i izobrazbu
Olakšice i oslobođenja za istraživanje i razvoj
Prijenos poreznih gubitaka
Odgođena porezna imovina i porezna obveza
Porezno priznavanje kamata
Iskazivanje troškova naknadno utvrđenog poreza
Bilješke uz financijske izvještaje
Autori: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev. Tamara CIRKVENI, dip. oec. Mr. sc. Šime GUZIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
Neposredno nakon predaje godišnjih statističkih izvješća poduzetnici trebaju pripremiti tromjesečna statistička izvješća. Tromjesečna statistička izvješća za sve poduzetnike izrađuju se na dosadašnjim tiskanicama TSI-POD, TSI-BAN i TSI-OS-RE. Za neprofitne organizacije se tromjesečna statistička izvješća sastavljaju na novoj tiskanici S-PR-RAS-NPF. Tromjesečna statistička izvješća predaju se FINA-i do 20. travnja 2009.
Uvod
Način predaje izvještaja
Opće napomene u vezi s ispunjavanjem izvještaja
Statistički izvještaj poduzetnika uključujući financijski sektor, osim banaka, štedionica i društava za osiguranje (obrazac TSI-POD)
Statistički izvještaji banaka i štedionica (obrazac TSI-BAN) i društava za osiguranje (obrazac TSI-OS-RE)
Tromjesečni izvještaj neprofitnih organizacija (obrazac S-PR-RAS-NPF)
Vrijednost ostvarenih investicija u dugotrajnu imovinu
Pravilnikom o strukturi bilance i računa dobitka i gubitka utvrđena je obveza iskazivanja odgođene porezne imovine i odgođenih poreznih obveza u određenim okolnostima. Autorica u ovome članku obrađuje koje okolnosti MRS 12 odnosno HSFI 12 smatraju prihvatljivima za iskazivanje takve imovine odnosno obveza. Osobito se naglašava mogućnosti iskazivanja takve imovine odnosno obveza samo u slučaju tzv. privremenih razlika između porezne osnovice i računovodstvenog dobitka.
Uvod
Definiranje pojmova
Odgođena porezna imovina
Odgođena porezna obveza
Prebijanje odgođene porezne imovine i obveza
Diskontiranje i porezne stope
Porezna imovina i porezne obveze u konsolidiranim financijskim izvještajima
U RRiF-u br. 2/09. pisali smo o pravu na isplatu (ne)oporezive otpremnine s motrišta Zakona o radu (Nar. nov., br. 137/04. – proč. tekst i 68/05.) i Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 177/04. i 73/08.). U ovom članku pišemo o otpremninama s motrišta Zakona o porezu na dobit i prikazujemo kako u knjigovodstvu utvrditi i evidentirati rezerviranja za otpremnine sukladno HSFI i MSFI. Kako je Zakon o porezu na dobit vrlo oskudno opisao koja se rezerviranja za otpremnine priznaju u porezne svrhe, odmah napominjemo da su one u skladu s računovodstvenim propisima, pa prema tomu trebala bi biti i porezno priznana. Više o navedenome pročitajte u nastavku članka.
Uvodne napomene
Program zbrinjavanja viška radnika
Rezerviranja za otpremnine s motrišta poreza na dobitak
Računovodstveni položaj rezerviranja za otpremnine
Objave u bilješkama uz financijske izvještaje
Zaključak
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Naslovljena problematika je takva da bi udruga „Hrvatskih računovođa“, udruga računovođa, poreznih savjetnika i financijskih djelatnika, tj. njezin sud časti primjenjujući kodeks etike, autoru ovog članka mogla izreći ukor ili ga isključiti iz svog članstva. Javno pisati o bilančnom uljepšavanju, odnosno o trikovima za smanjenje porezne osnovce, je izlaganje riziku kaznenog djela i moguće kazne. Pritom treba razlikovati poticanje i davanje savjeta o tome od razotkrivanja pojavnosti i slučajeva kad primijenjene knjigovodstvene tehnike i računovodstvene metode dovode do uljepšavanja “izloga”.U stručnoj književnosti objavljuju se knjige sa stotinu savjeta kako platiti manji porez ili, pak, kojim knjigovodstvenim trikovima uljepšati financijske izvještaje. U zemljama njemačkog i engleskog govornog područja ova je literatura vrlo zapažena. U ovom članku izlažu se knjigovodstveno-obračunski postupci koji su legalno dopustivi u planiranju – oblikovanju poslovnog rezultata i osnovice poreza na dobitak. No, s kritičkog motrišta navode se i postupci koji nisu dopušteni, a u domaćoj ili inozemnoj praksi se događaju, odnosno opisuju se u literaturi. Prema tome, čitanje ovog članka je u domeni profesionalne znatiželje, dok za vlastite postupke svatko sam odgovara.
Motivi za dopuštena bilančna uljepšavanja, odnosno legalne porezne utaje
Kaznena odgovornost
Kako manje platiti porez na dobitak u skladu sa zakonom
Bilančne kozmetike koje utječu na visinu troškova obračunskog razdoblja
Bilančne promjene koje utječu na povećanje prihoda
Zaključak
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Potraživanja i obveze neizbježna su stavke svakoga trgovačkog društva te je opravdan poseban interes za procjenu vrijednosti tih elemenata bilance budući da može bitno utjecati na svotu glavnice odnosno na rezultat poslovanja. U vrijeme krize upravljanje potraživanjima i obvezama postaje još osjetljivije s obzirom na smanjenje likvidnosti, solventnosti i mogućih stečajeva subjekata koji ne mogu izdržati izazove recesije u gospodarstvu. Potraživanja i obveze su lice i naličje istoga ekonomskog odnosa, jednoga pravnog posla između dva poslovna subjekta. U ovom članku pišemo o računovodstvenom iskazivanju potraživanja (osim potraživanja nastala po ugovoru o financijskom najmu) i obveza prema zahtjevima standarda financijskog izvješćivanja (MSFI odnosno HSFI).
Dugotrajna materijalna imovina, odnosno nekretnine, postrojenja i oprema, u većini trgovačkih društava čine bitnu imovinsku stavku. Upravo je zato važno ocijeniti predstavlja li neko ulaganje u tu vrstu imovine rashod razdoblja ili povećanje vrijednosti te imovine jer to može imati znatan učinak na financijski položaj i uspješnost poslovanja društva. Autorica u članku obrazlaže kada se ulaganja u dugotrajnu materijalnu imovinu evidentiraju kao troškovi tekućeg ili investicijskog održavanja, a kada se iskazuju kao povećanje vrijednosti te imovine.
Nakon sastavljanja Godišnjega financijskog izvještaja i zaključka knjiga za 2008., treba oblikovati početna stanja za 2009. uvažavajući zahtjeve računovodstvenih standarda i novog računskog plana. Mnogi su poduzetnici radi kasnog donošenja propisa prošlu poslovnu godinu završili prema starom računskom planu. U nastavku pojašnjavamo pozicije početne bruto-bilance kao provjeru ili, pak, pomoć onim poduzetnicima koji do kraja prethodne godine nisu prilagodili svoj računski plan i upozoravamo na što pri tom prijenosu treba obratiti pažnju.
U Nar. nov., br. 31/09. promijenjeni su neki pravilnici koji uređuju gospodarenje otpadom i plaćanje pojedinih naknada proizvođača odnosno uvoznika. U nekim pravilnicima smanjene su odnosno povećane nadoknade troškova koje Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost plaća sakupljačima odnosno uporabiteljima pojedinih skupina otpada. U ovom članku obrađujemo najbitnije novosti vezane za te promjene. Upućujemo čitatelje na naše prethodne članke o tim temama kako bi stekli cjelovitu sliku o pojedinoj temi.
Promjene pravilnika o ambalaži i ambalažnom otpadu
Isplata plaće iz dobitka, bonusa ili trinaeste plaće obavlja se, u pravilu, u tekućoj godini za prethodnu, obično nakon predaje završnog računa. Pritom treba imati na umu da se doprinosi na te isplate plaćaju po stopama i na osnovicu koja pripada prethodnoj godini koja se računa u radni staž te godine, a time i plaća na koju se plaća mirovinski doprinos ulazi u mirovinsku osnovicu za tu prethodnu godinu. Nasuprot tome, porez na dohodak plaća se po propisima godine kada se plaće odnosno bonusi isplaćuju pa pripada poreznom razdoblju (godini) u kojoj se uplate. Porez na dohodak i prirez obračunavaju se kumulativno na sve isplate u mjesecu u kojem se obično isplaćuje i plaća za mjesec tekuće godine pa dolazi do vrlo visoke progresije poreza na dohodak. Pritom pažnju treba obratiti na graničnu osnovicu za plaćanje doprinosa za mirovinsko osiguranje na godišnjoj razini da ne bi došlo do preplate doprinosa za I. stup mirovinskog osiguranja.
Isplata plaće iz dobitka
Određivanje i isplata trinaeste plaće
Obračun doprinosa za mirovinsko osiguranje kada godišnja svota redovite plaće za prošlu godinu i plaća iz dobitka (bonus) premaši najvišu godišnju osnovicu za plaćanje mirovinskog doprinosa
Isplata bonusa u tekućoj godini za tekuću godinu
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U članku Autorica predočuje reformu financijskih propisa koji započinje Europska unija i to: pravila za stabilniji financijski sektor, agencije za kreditni rejting, postupak s lošom imovinom banaka, europski sustav kliringa, pomoć posrnulim članicama, računovodstvene smjernice, trošarine na duhan i cigarete, te drugo.
Predlažu se nova pravila za stabilniji financijski sektor
EU želi nadzor agencija za kreditne rejtinge
Smjernice za postupanje s lošom imovinom banaka
Dogovorena uspostava europskog sustava kliringa za CDS-ove
Eurozona može pomoći posrnulim članicama
Izuzeće mikro-tvrtka od primjene računovodstvene smjernice?
EP uskoro o trošarinama na duhan i cigarete
Razmatraju se niže stope PDV-a za širi raspon usluga
Upravljanje obrtnim kapitalom u poduzeću jedan je od najvažnijih svakodnevnih poslova računovođa ili voditelja financija. Posebnu važnost u tom procesu ima upravljanje potraživanjima od kupaca koja su, osim novca, najlikvidnija sredstva poduzeća. Problemi s kojima se poduzeće pritom suočava odnose se na dva ključna problema u upravljanju potraživanjima. Prvi problem je pitanje optimalne razine potraživanja, odnosno pitanje kako uspostaviti optimalnu politiku kreditiranja (odgode plaćanja) kupaca, dok je drugi problem pitanje njihove naplate, odnosno pitanje kako najučinkovitije provoditi naplatu potraživanja. Odgovore na ta ključna pitanja dajemo u nastavku članka, prikazom različitih metoda i mehanizama kojima se može ostvariti optimalno upravljanje potraživanjima od kupaca.
Svaka poslovna odluka rezultira financijskim posljedicama koje se vide na poslovnom računu trgovačkog društva. Stoga je upravljanje financijama društva zapravo upravljanje novcem društva. O čemu pritom menadžeri trebaju voditi brigu, odnosno koje su zadaće menadžmenta kako bi se ostvarili pozitivni novčani tijekovi.
Značenje i važnost financijskog menadžera
Zadaće financijskog menadžera
Organiziranost financijske službe ovisi o djelatnosti i profilu rizika
Kategorija poreznog oslobođenja pri nabavi dobara i usluga u tuzemstvu te pri uvozu svojevrsna je povlastica za određenu skupinu poduzetnika – ustanova, kao i tijela državne i lokalne samouprave i uprave koji iz dobivene inozemne novčane donacije nabavljaju dobra i usluge, a koriste ih za svoje poslovanje. Oslobođenje mogu ostvariti, pod propisanim uvjetima, i korisnici potpora Europske zajednice. Na taj se način želi dodatno motivirati strane donatore i omogućiti da primljena donacija bude porezno rasterećena ako se koristi za nabavu dobara i usluga navedenih poduzetnika.Na koga se i pod kojim uvjetima odnosi ovo porezno oslobođenje, pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Isporuke dobara i usluga u tuzemstvu koje se plaćaju iz primljene inozemne novčane donacije
Uvoz dobara koja se plaćaju iz primljene inozemne novčane donacije
Carinske i porezne olakšice pri provedbi programa pomoći koje se financiraju iz potpore Europske zajednice
Knjigovodstveni postupci trgovaca pri prodaji uz porezno oslobođenje
Umjesto zaključka
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Europska je Komisija objavila dokument pod nazivom „Stope poreza na dodanu vrijednost u državama članicama Europske Zajednice“ („Die Mehrwertsteuersätze in den Mitgliedstaaten der Europäischen Gemeinschaft“, DOK/2401/2009), koji pruža aktualni prikaz stopa PDV-a po pojedinim državama članicama na dan 1. siječnja 2009. Koristeći se tim i drugim dostupnim podatcima, u radu se obrađuje sustav poreznih stopa PDV-a po pojedinim državama članicama, ali se ujedno obrađuje i povijesni razvoj tih istih stopa pod okriljem EU.
U RRiF-u br. 12/08. autor je dao prikaz osnovnih pojmova poreznog planiranja i izvora prava. U ovom članku autor daje kratki prikaz osnovnih pojmova vezanih za porezne strategije multinacionalnih kompanija i pojedinih instrumenata koji se koriste u poreznom planiranju. Porezno planiranje je skup tehnika i instrumenata koje mogu dovesti do dugoročnih poreznih ušteda, no samo ako je porezno planiranje integralni dio cjelokupne korporativne strategije. Tehnikama odnosno instrumentima poreznog planiranja postiže se i održava nisko efektivno porezno opterećenje u konsolidiranoj osnovici poreza na dobitak grupe povezanih društava s prekograničnim poslovanjem.
Porezne strategije
Tehnike poreznog planiranja
Holding društvo - instrument poreznog planiranja
Sažetak uvjeta bitnih za izbor lokacije holding društva
Od trenutka primjene sustava PDV-a do danas, porezni položaj stranih osoba u RH, odnosno diplomatskih i konzularnih predstavništava, međunarodnih organizacija i predstavništava stranih osoba je s godinama primjene postao jasniji i sastavni dio uobičajene poduzetničke prakse. Tako prodavatelji pri isporuci dobara i usluga navedenim poduzetnicima mogu primijeniti odredbu o oslobođenju PDV-a, ali samo za one koji dostave službenu potvrdu o svom poreznom statusu od nadležnoga državnog tijela, odnosno Diplomatskog protokola. O kojim posebnostima treba pritom voditi brigu može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Na koje se “strane osobe” odnosi porezno oslobođenje pri isporuci dobara i usluga?
Oslobođenja u prometu dobara i usluga diplomatskim i konzularnim predstavništvima i diplomatskom i konzularnom osoblju
Oslobođenje u prometu dobara i usluga međunarodnim organizacijama
Isporuke dobara i usluga predstavništvima stranih pravnih osoba u RH
Evidentiranje isporuka dobara i usluga stranim osobama u poreznim evidencijama prodavatelja
Umjesto zaključka
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Obračunska plaćanja kod obrtnika i slobodnih zanimanja osobito su aktualna u uvjetima smanjene likvidnosti pri čemu obrtnici svoja potraživanja i obveze često nastoje namiriti kompenzacijom. No, i cesija je jedan od načina obračunskih plaćanja u koju mogu biti uključeni obrtnici, trgovačka društva i građani kao sudionici u platnom prometu odnosno sudionici u cesiji. Više o tome pročitajte u ovom članku.
U članku, zbog aktualnosti teme, autor obrazlaže na koje se javne objekte u potpunosti odnosi zabrana pušenja, a za koje i pod kojim uvjetima su predviđene iznimke prema kojima je pušenje dopušteno. Više o ostalim mjerama ograničavanja uporabe duhanskih proizvoda možete vidjeti u časopisu PiP, br.12/08, (str. 27. – 33.) i RRiF, br. 1/09. (str. 287. – 292.).
Uvod
Na koje se javne prostore odnosi zabrana pušenja
Javni prostori u kojima je pušenje potpuno zabranjeno
Javni prostori u kojima je pušenje iznimno dopušteno
Tehnički uvjeti glede uređenja prostora za pušenje
Ugostiteljska djelatnost je pripremanje hrane i obavljanje usluga prehrane, pripremanje i usluživanje pića i napitaka, usluga smještaja, pripremanje hrane za potrošnju na drugom mjestu i opskrba tom hranom. Inspekcijski nadzor nad provedbom zakona i propisa u djelatnosti ugostiteljstva provode gospodarski inspektori Državnog inspektorata, a što je sve predmet kontrole može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Registracija obavljanja djelatnosti
Minimalni uvjeti
Vidno isticanje obavijesti o radnom vremenu i pridržavanje propisanog radnog vremena
Isticanje vrste ugostiteljskog objekta
Isticanje tvrtke ugostiteljskog objekta
Stručni poslovođa
Normativi
Cijene, cjenici i jelovnici s kartom pića
Izdavanje računa
Iznošenje pića i napitaka izvan zatvorenih prostora
Knjiga žalbe
Obavještavanje o prestanku obavljanja djelatnosti
Zabrana usluživanja i dopuštanje konzumiranja alkoholnih pića gostu mlađem od 18 godina i usluživanje alkoholnih pića protivno propisanoj zabrani
Zabrana usluživanja prstaca, nedoraslih riba i drugih nedoraslih morskih organizama te promet za vrijeme lovostaja
Usluživanje vina
Označavanje kave markicama
Usluživanje piva
Usluživanje prirodne mineralne, prirodne izvorske i stolne vode
U skladu sa čl. 21. Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama (Nar. nov., br. 85/08. i 110/08.) objavljen je Pravilnik o uvjetima i postupku ostvarivanja prava na stanku za dojenje djeteta i prava na trudnički ili dojenački dopust s pravom na naknadu plaće (Nar. nov., br. 24/09., dalje: Pravilnik) kojim se propisuju uvjeti i postupak ostvarivanja prava zaposlene majke i samozaposlene majke na stanku za dojenje djeteta, prava na trudnički ili dojenački dopust zaposlene trudnice ili majke koja doji dijete te način obračunavanja i isplate naknade plaće za vrijeme korištenja stanke, odnosno način ostvarivanja naknade plaće za vrijeme korištenja trudničkog ili dojenačkog dopusta. O tome pišemo u nastavku.
Uvod
Pravo na stanku za vrijeme dojenja djeteta
Pravo na trudnički ili dojenački dopust zaposlene trudnice i majke koja doji dijete
Ako je neko pravo iz radnog odnosa različito uređeno autonomnim aktima, primjenjuje se za radnika najpovoljnije pravo. Sam radni odnos zasniva se ugovorom o radu, koji mora biti sklopljen u pisanom obliku, a propust ugovornih stranaka da sklope ugovor o radu u pisanom obliku ne utječe na postojanje i valjanost tog ugovora. Ako ugovor o radu nije sklopljen u pisanom obliku, poslodavac je prije početka rada obvezan uručiti radniku pisanu potvrdu o sklopljenom ugovoru. O ovim bitnim pitanjima detaljnije u prikazu obrazloženja iz tri odluke Vrhovnog suda RH, koje se navode u nastavku.
Uvod
Primjena za radnika najpovoljnijeg prava
Ugovor o radu kao pravna osnova radnog odnosa
Pravne posljedice nesklapanja ugovora o radu u pisanom obliku odnosno neizdavanja pisane potvrde
Otvaranjem stečajnog postupka stečajni dužnik (pravna osoba ili dužnik pojedinac) gubi pravnu mogućnost raspolaganja imovinom koja ulazi u stečajnu masu. Autorica u ovome članku razmatra pitanja vezana za stečajnu masu i njezin pravni položaj pri ovrsi te primjere iz sudske prakse bitne za ovu tematiku.
Uvod
Stečajna masa stečajnog dužnika
Titular stečajne mase
Procesne pretpostavke, stranačka i parnična sposobnost stečajne mase
Excel je alat koji korisnicima omogućuje brzu i učinkovitu obradu podataka organiziranih u tablice. Način obrade i analiziranja financijskih podataka u Excelu ovisi o osobitostima i vrsti poslovanja koju poduzeće obavlja, ali i o načinu na koji je u poduzeću ustrojena financijska aktivnost. Financijskim funkcijama u Excelu jednostavno se rješavaju složeni financijski izračuni. Cilj ovoga članka je predstavljanje mogućnosti primjene financijskih funkcija dostupnih u Excelu, a kroz primjere iz prakse obrađuju se osnovne financijske funkcije: sadašnja i buduća vrijednost, razdoblje povrata investicije, otplata zajma, čista sadašnja vrijednost i interna stopa profitabilnosti. Osim prikaza osnovnih financijskih funkcija, članak obrađuje i sadržaj pojedinih funkcija te mogućnosti njihove primjene u praksi.
Uvod
Financijske funkcije podržane excelom
Autori: Mr. sc. Katarina KOTNIK GALIĆ Kristian Đokić, dipl. ing. Bojan Radišić, prof.