U FINA-i je izostala radost kad je početkom travnja zaključeno da je oko 25% poduzetnika predalo komplet financijskih izvještaja koji zadovoljavaju propisane uvjete za javnu objavu. Kad se analizira struktura, to su pretežno mali poduzetnici za koje računovodstveni uredi uslužno vode poslovne knjige, koje su ovi „izručili“ i za javnu objavu da bi time završili svoj posao. Ta „radost“ uskoro čeka preostalih 75% poduzetnika. Rok za dostavu kompletiranih financijskih izvještaja za 2008. za većinu poduzetnika istječe 30. lipnja 2009., a za one koji obavljaju konsolidaciju 30. rujna 2009.
ZAKONSKA OBVEZA
KAKVI SE IZVJEŠTAJI DOSTAVLJAJU ZA JAVNU OBJAVU+
MOŽE LI SE IZBJEĆI JAVNA OBJAVA
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Zastarjele obveze prema dobavljačima i kreditorima mogu se otpisati u korist prihoda kako bi financijski izvještaji bili realni i objektivni. No, katkad do otpisa obveze može doći i prije nastupa zastare, a jednako tako se određene obveze ne moraju nužno otpisati u korist prihoda nego ih je moguće pretvoriti u pričuve ili u temeljni kapital. Što pritom treba imati na umu te kakav je računovodstveni i porezni položaj otpisa obveza, pročitajte u nastavku članka.
PRIZNAVANJE OBVEZA U RAČUNOVODSTVU
RAČUNOVODSTVENO POSTUPANJE SA ZASTARJELIM OBVEZAMA
RAČUNOVODSTVENO POSTUPANJE S OBVEZAMA KOJIH SE VJEROVNIK SPORAZUMNO ODREKAO
KAPITALNE PRIČUVE NASTALE IZ OBVEZA PREMA ČLANU DRUŠTVA5
PRETVARANJE OBVEZE U UDJEL – KAPITAL DRUŠTVA
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
„Plastični novac“ je zbog svoje jednostavnosti sve prisutniji u domaćim i inozemnim plaćanjima. Kreditnim karticama podmiruju se gotovinski računi i „R“ računi koji nose pravo na pretporez. Stoga se i znatan dio računovodstvene obrade podataka odnosi na bilježenje poslovnih događaja u vezi s njima.U ovom je članku riječ o računovodstvu poslovnih aktivnosti s kreditnim karticama s motrišta trgovačkih društava koja se pojavljuju u ulozi prodavatelja i kupca. Prikazuje se uporaba osobnih i poslovnih kreditnih kartica tuzemnih i inozemnih izdavatelja te se na praktičan način pojašnjava tijek poslovnih događaja i njihovo bilježenje u poreznoj i knjigovodstvenoj evidenciji. U nastavku teme kreditnih kartica u sljedećem ćemo broju časopisa detaljnije pojasniti specifičnosti poslovanja s kreditnim karticama kod obrtnika i samostalnih zanimanja – obveznika poreza na dohodak.
Otvaranjem stečajnog postupka nad imovinom dužnika za vjerovnike nastaje mogućnost namirenja tražbina, ali samo kad je njihova tražbina prijavljena u stečajnu masu i kad nije osporena od strane stečajnog upravitelja. Pravodobna prijava tražbine i poznavanje cjelokupnog postupka osobito su važni pa u nastavku članka navodimo neke bitne informacije koje vjerovnik mora znati kako bi ostvario svoja prava i osigurao naplatu tražbine.
Autorica u članku obrazlaže računovodstveno evidentiranje dugoročnih obveza za primljene zajmove, kredite i depozite, dugoročnih obveza prema dobavljačima i ostalih dugoročnih obveza prema zahtjevima računovodstvenih standarda i odredbama poreznih propisa.
DEFINIRANJE DUGOROČNIH OBVEZA
PRIZNAVANJE – VRIJEDNOSNO UTVRĐENJE OBVEZA
OBVEZE PREMA POVEZANIM PODUZETNICIMA
OBVEZE ZA ZAJMOVE I DEPOZITE
OBVEZE PREMA BANKAMA I DRUGIM FINANCIJSKIM INSTITUCIJAMA
Jedna od uobičajenih transakcija s dionicama koja zauzima bitno mjesto u poslovima s vrijednosnim papirima je otkup vlastitih dionica. Razlozi za stjecanje vlastitih dionica mogu biti smanjivanje opasnosti od neprijateljskog preuzimanja, nagrađivanje zaposlenika i uprave društva, smanjivanje broja redovnih dionica i sl. Zbog svoje osobitosti postoji više načina knjiženja.Namjena ovoga članka je prikazati računovodstvene postupke u vezi s vlastitim dionicama i njihovim utjecajem na kapital društva te približiti zakonski okvir koji određuje poslove s istima.
DEFINICIJA TREZORSKIH DIONICA
STJECANJE TREZORSKIH DIONICA PREMA ZTD-u
EVIDENTIRANJE TREZORSKIH DIONICA
ZAKLJUČAK
Autori: Mr. sc. Stjepan Laća Luka Mladineo, dipl. oec.
S obzirom na to da se od početka 2009. primjenjuje Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, obveznici njegove primjene dobili su nove zadatke.Iako sve osobe koje posluju imaju neke obveze prema tom zakonu, obveznici primjene tog zakona koji su izrijekom navedeni ponašaju se nešto drukčije od osoba koje to nisu. Među obveznicima nalaze se i osobe koje obavljaju profesionalne djelatnosti. Bitna skupina tih osoba su fizičke i pravne osobe koje obavljaju računovodstvene usluge i usluge poreznog savjetovanja.
UVOD
OPĆENITO O PRANJU NOVCA
OBVEZE U PROVEDBI ZAKONA ZA RAČUNOVOĐE, REVIZORE I POREZNE SAVJETNIKE
OBVEZE U PROVEDBI ZAKONA ZA ODVJETNIKE, ODVJETNIČKA DRUŠTVA I JAVNE BILJEŽNIKE
U sadržaju članka zastupljeno je opisivanje računovodstvenih postupaka u proračunskom računovodstvu povezane sa transakcijama naplate u gotovini i prijenosa dugotrajne imovine.
NAPLATA U GOTOVINI KOD OBVEZNIKA PDV-a
PRIJENOS DUGOTRAJNE IMOVINE OD PRORAČUNA PREMA PRORAČUNSKOM KORISNIKU
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
U ovom članku Autorica predočuje knjiženja i druge računovodstvene postupke kod neprofitnih organizacija povezano sa transakcijama sufinanciranja nabave dugotrajne imovine.
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
S obzirom na to da neprofitne organizacije koje svoje poslovanje iskazuju u sustavu neprofitnog računovodstva, i to u dvostavnom knjigovodstvu (dalje: neprofitne organizacije), na kraju poslovne godine ostvare rezultat (višak/manjak), one ga moraju i knjigovodstveno iskazati.Rezultatom se upravlja na način uređen zakonima, propisima ili internim općim aktima.Upravljanje tim rezultatom knjigovodstveno se iskazuje samo kad to traži knjigovodstveni sustav.
UVOD
IZVORI FINANCIRANJA
UPORABA PRIHODA KAO JEDNOG OD VLASTITIH IZVORA
UPORABA VIŠKA PRIHODA I POKRIĆE GUBITKA
PRIMJER
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Stupanjem na snagu Zakona o doprinosima (Nar. nov., br. 84/08. i 152/08.), tj. od 1. siječnja 2009., pri određenim se isplatama bivšem radniku, prema kojima se utvrđuje dohodak od nesamostalnog rada, doprinosi obračunavaju na način propisan za drugi dohodak. Zakon o doprinosima posebno izdvaja isplate čiji se doprinosi i porezi obračunavaju na naveden način. Više o tome pročitajte u nastavku članka.
UVOD
ISPLATA NASLJEDNICIMA S OSNOVE RADA BIVŠEG ZAPOSLENIKA
POVOLJNIJA KAMATA PRI ISPLATI POZAJMICE BIVŠEM RADNIKU
ISPLATE PRIGODNIH NAGRADA, NAKNADA I POMOĆI BIVŠIM RADNICIMA ILI IZABRANIM I IMENOVANIM OSOBAMA
ISPLATA S OSNOVE UGOVORENE ZABRANE TRŽIŠNOG NATJECANJA
Od 1. siječnja 2009. plaćanje doprinosa za socijalna osiguranja uređeno je Zakonom o doprinosima, u kojeg su ugrađene i neke nove odredbe u odnosu na dotad važeći Zakon o doprinosima za obvezna osiguranja. Jedna od novosti koja je uređena tim Zakonom je poticanje zapošljavanja osoba koje se prvi put zapošljavaju te poticanje primanja na volonterski rad osoba koje su stekle izobrazbu u struci za koju je određen uvjet da prije prvog zapošljavanja trebaju steći radno iskustvo u određenom vremenu. Poticaji se sastoje u oslobađanju poslodavaca plaćanja doprinosa na plaće, a za volontera doprinosa za zdravstveno osiguranje i doprinosa za zaštitu zdravlja na radu jednu godinu od dana zasnivanja radnog odnosa odnosno volonterskog rada.1
UVODNE NAPOMENE
ZA KOJE SE RADNIKE MOŽE PRIMIJENITI OLAKŠICA
KAKO TREBA POSTUPITI KAD JEDNA GODINA OD ZASNIVANJA PRVOGA RADNOG ODNOSA ISTJEČE U TIJEKU MJESECA
KOJE DOPRINOSE POSLODAVAC NIJE OBVEZAN OBRAČUNAVATI I PLATITI
Primjeri obračuna plaća prvi put zaposlenih radnika i volontera
IZVJEŠĆA REGOS-u I POREZNOJ UPRAVI
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Na svojoj redovitoj mjesečnoj sjednici, održanoj od 22. do 24. travnja 2009., Odbor je raspravljao o globalnoj financijskoj krizi, prekidu poslovanja, dobitku po dionici, prvoj primjeni MSFI, MSFI za mala i srednje velika poduzeća, ugovorima o osiguranju, obvezama (amandmanu na MRS 37), menadžerskom izvještaju, obvezama za mirovine, aktivnostima reguliranja kamatnih stopa i plaćanjima na temelju dionica. U nastavku će se podrobnije prikazati zaključci doneseni na temelju rasprave o MSFI za mala i srednje velika poduzeća (SME-s) i globalnoj financijskoj krizi.
MSFI za mala i srednje velika poduzeća (MSFI za MSP)
U ovome članku predočene su mjere koje je donijela Europska komisija u cilju smanjenja recesije u državama članicama EU. Radi se o ovim mjerama: procjena pada europskog gospodarstva je četiri posto, udvostručuje se svota zajmova članicama istočne Europe, Francuska smanjuje PDV-e ugostiteljstvu, preporuka Komisije o nagrađivanju menadžera, kako očuvati zaposlenost i druge mjere.
Ministri financija udvostručili pomoć istočnoj Europi
Francuska smanjuje PDV ugostiteljstvu
Usvojene preporuke Komisije o nagrađivanju menadžera
Bazelski odbor za superviziju banaka (engl. Basel Committee on banking supervision) je u lipnju 2006. objavio novu, revidiranu inačicu dokumenta, kojom se uređuje pitanje kapitalnog zahtjeva, poznatog pod nazivom Novi Bazelski ugovor o kapitalu. Smisao novog ugovora o kapitalu je što efektivnije povezati regulatorni kapital s rizikom kojemu je izložena pojedina banka. To je postignuto unapređenjem rizične osjetljivosti kapitalnih koeficijenata, osobito u odnosu na kreditni rizik kod poduzetnika, te poticanjem poboljšanog upravljanja rizikom unutar samih banaka.
Uvod
Pristupi za izračun stope primjerenosti kapitala
Donošenje odluke kako odrediti cijenu kredita
Kako će uvođenje IRB pristupa u hrvatske banke utjecati na poslovanje poduzeća u RH
Koliko su hrvatske banke spremne za uvođenje IRB pristupa
Gospodarska kriza suočava menadžment s potpuno novim izazovima. Poduzeća moraju reagirati na pad prometa koji nije samo 1-2%, nego 10-20%. To ugrožava ekonomičnost i rentabilnost ako ne možemo paralelno snižavati i troškove, a najčešće ne možemo u kratkom razdoblju sniziti fiksne troškove ili dio njih pretvoriti u varijabilne. Posljedice su i u smanjenju likvidnosti zbog pada novčanog tijeka, koji u ovoj situaciji može postati i negativan.
U ovome članku prikazana su porezna i računovodstvena motrišta investicija u nekretnine u Srbiji za tvrtke te druge pravne i fizičke osobe iz RH. Prikazano je pod kojim uvjetima fizičke i pravne osobe iz RH mogu kupiti nekretnine u Srbiji te su na praktičnim primjerima, pomoću ilustracija, objašnjene porezne obveze koje se plaćaju.Poseban osvrt dan je na osobitosti kupnje zemljišta i uzimanja u zakup, odnosno na korištenje uz naknadu gradskoga građevinskog i ostaloga javnog zemljišta, s poreznog i računovodstvenog motrišta.Razmotrene su inačice kupnje i uzimanja u zakup nekretnine od pravnih i fizičkih osoba iz Srbije kao zakupodavaca, kao i oporezivanje i računovodstveno evidentiranje prodaje, kapitalnog dobitka i davanja u leasing. Na kraju je dana kratka analiza prednosti i nedostataka investiranja u nekretnine u Srbiji.
OPĆA PITANJA I PRAVNI UVJETI
KUPNJA NEKRETNINA U SRBIJI
ZAKUP NEKRETNINE U SRBIJI
PRODAJA NEKRETNINA U SRBIJI
RAČUNOVODSTVENO EVIDENTIRANJE INVESTIRANJA U NEKRETNINE U SRBIJI
U članku se razmatraju mogućnosti vanjskog rada odnosno outsourcinga usluga u javnom sektoru te stručne podloge za odlučivanje o njegovoj primjerenosti. Autori predstavljaju ključna motrišta outsourcinga, koji povezuju u četverostupanjski model za prosudbu primjerenosti izdvajanja pojedinog procesa. Upozoravaju također na značenje računovodstvenog sustava kao informacijske osnove za odlučivanje o outsourcingu te na primjeru slovenskog proračunskog korisnika prikazuju nedostatke koji ometaju odlučivanje. U posljednjem dijelu, na primjeru britanske vojske, pokazuju mogućnost uključivanja vanjskih izvođača u rad javnog sektora.Cilj članka je potaknuti hrvatske proračunske korisnike u uvjetima recesije da razmotre mogućnost pronalaženja ušteda na funkcijama koje bi se mogle jeftinije obaviti korištenjem vanjskih usluga nego vlastitim radom. Vanjsko iskustvo o tome nam može dobro doći.
UVOD
KONCEPT outsourcinga ODNOSNO VANJSKOG RADA
RAČUNOVODSTVENI SUSTAV KAO INFORMACIJSKA OSNOVA ZA ODLUČIVANJE O OPRAVDANOSTI IMPLEMENTACIJE OUTSOURCINGA
MODEL ZA PODRŠKU ODLUČIVANJU O OUTSOURCINGU: KLJUČNA MOTRIŠTA OPRAVDANOSTI I PRIMJERENOSTI IZDVAJANJA POJEDINIH DJELATNOSTI ORGANIZACIJE
MOGUĆNOSTI OUTSOURCINGA U JAVNOM SEKTORU: SLUČAJ BRITANSKE VOJSKE
Autori: Prof. dr. sc. Marko HOČEVAR Mag. Aljaž Hribernik
Na temelju čl. 3. Uredbe o državnim potporama (Nar. nov., br. 50/06.) Vlada Republike Hrvatske donijela je Odluku o objavljivanju popisa pravila o državnim potporama (Nar. nov., br. 121/06., 12/09. – proč. tekst).Primjena pravila o državnim potporama u RH, koja se primjenjuju u državama članicama EU, proizlazi iz primjene čl. 70. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih država članica (Nar. nov. – međ. ug. br. 14/01., 14/02., 1/05., 7/05. i 9/05.) te Protokola 2. i Protokola 6. koji su sastavni dio Sporazuma.Predviđeno je postupno objavljivanje svih osnovnih pravila o državnim potporama Europskih zajednica. Na taj će način sva pravila objavljena u Narodnim novinama postati obvezna za primjenu u RH te će RH u potpunosti ispuniti zahtjev o usklađivanju svog zakonodavstva iz područja o državnim potporama s onim iz Zajednice.
Uvod
Korisnici potpora
Poduzetnik u teškoćama
Kada državna sredstva ne predstavljaju državnu potporu
Utvrđivanje svote potpore
Državne potpore za sanaciju
Državne potpore za restrukturiranje
Načelo jednokratne dodjele
Dodjela državnih potpora malim i srednjim poduzetnicima na temelju programa potpora
Hrvatski financijski sustav, u čijoj imovinskoj strukturi snažno dominiraju banke, dosad se potvrdio kao stabilan i likvidan, unatoč makroekonomskim slabostima koje se ponajprije ogledaju u iznimno visokom dugu prema inozemstvu, deficitu platne bilance i ovisnosti o uvozu. Osiguravajući sektor u RH, važna sastavnica financijskog sustava, izložen je globalnoj financijskoj krizi barem na dvije razine. Prvo, financijska je kriza srušila gospodarski rast pa se u recesiji sasvim sigurno može očekivati pad potražnje za osiguranjem. Drugo, budući da na institucijskoj razini osiguravajuća društva preuzimaju rizike iz realnog sektora, a oni su potencirani razmjerima krize, pojavljuje se problem pokrića isplate šteta i osiguranih svota iz prikupljenih premija i financijske imovine. U tom smislu, investicijski portfelji izloženi su svim rizicima svojstvenih tržištima kapitala. Ta druga razina izloženosti za hrvatske institucije osiguranja predstavlja najveći izazov jer se padom domaćih i inozemnih tržišta kapitala treba suočiti s priznavanjem velikih gubitaka od ulaganja, što podrazumijeva preispitivanje investicijskih politika i rizičnih apetita menadžera.
UVOD
POKAZATELJI I REFLEKSIJE GLOBALNE KRIZE
UTJECAJ KRIZNOG ŠOKA NA VRIJEDNOST IMOVINE HRVATSKIH FINANCIJSKIH INSTITUCIJA
Iako se sustav oporezivanja porezom na dodanu vrijednost u RH primjenjuje već punih jedanaest godina, postupci s predujmovima uvijek su zanimljiva i katkad komplicirana porezna i računovodstvena tema. Koje su obveze primatelja, a koje davatelja predujma, treba li izdati račun za predujam ili predračun te koja je razlika između predujma i depozita samo su neka od pitanja vezana za unaprijed plaćene isporuke dobara ili usluga. Opširnije o tome može se pročitati u nastavku članka.
UVOD
OBVEZE S PRIMLJENIM PREDUJMOVIMA
POSTUPCI S DANIM PREDUJMOVIMA
POSTUPCI S PREDUJMOVIMA KOD OBRTNIKA „DOHODAŠA“
ZAKLJUČAK
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Objavljeni su pravilnici koji uređuju pitanja ostvarivanja prava na potpore male vrijednosti društvima koja obavljaju djelatnost na brdsko-planinskom području, područjima posebne državne skrbi i Gradu Vukovaru. U ovom članku objavljujemo najbitnije informacije o načinu podnošenja prijave i sadržaju podataka koji se moraju dostaviti. Rok za podnošenje je 15. svibnja tekuće godine.
Uvod
Rok dostave podataka je 15. svibnja
Djelatnosti koje ostvaruju pravo na poreznu olakšicu
Sadržaj prijave
Postupak nakon iskorištenja gornje granice potpora male vrijednosti
U ovim RRIF-ovim poreznim savjetima daje se izbor pitanja i odgovora koja su se pojavila u proteklom razdoblju. Nadamo se da ćemo otkloniti i vaše dvojbe glede istih pitanja.
Na temelju Zakona o trgovini donesen je novi provedbeni propis kojim se uređuju uvjeti za osnivanje i rad predstavništava stranih osoba u RH.Taj propis donosi samo neke novosti u odnosu na prethodno važeći propis koji je uređivao isto područje.
Prema Zakonu o obrtu, dvije ili više fizičkih osoba mogu zajednički obavljati obrt. Međusobni odnosi supoduzetnika u zajedničkom obrtu uređuju se ugovorom o ortaštvu prema odredbama Zakona o obveznim odnosima. U članku je prikazan primjer Ortačkog ugovora, pojašnjavaju se zakonom propisane odredbe te prikazuju poslovne i porezne evidencije prije pristupanja supoduzetnika u ortaštvo, za vrijeme obavljanja zajedničke djelatnosti i nakon istupanja jednog od supoduzetnika iz zajedničkog obavljanja obrtničke djelatnosti.
UVOD
UGOVOR O ORTAŠTVU
ODREĐIVANJE POREZNE OBVEZE PRI ISTUPANJU NOSITELJA DJELATNOSTI
PRIMITCI I IZDATCI U OBAVLJANJU OBRTNIČKE DJELATNOSTI
POPIS DUGOTRAJNE IMOVINE
KNJIGA PROMETA
EVIDENCIJA O TRAŽBINAMA I OBVEZAMA
EVIDENCIJA O NABAVI I UPORABI REPRODUKCIJSKOG I POTROŠNOG MATERIJALA
Boravišna pristojba je prihod turističkih zajednica, a sredstva se koriste za poboljšanje uvjeta boravka turista u turističkom mjestu te za unapređenje i promicanje turizma na područjima na kojima su prikupljena. Tko su obveznici plaćanja boravišne pristojbe, tko plaća umanjene svote i koje obveze imaju obveznici u vezi s plaćanjem boravišne pristojbe, može se pročitati u nastavku članka.
UVOD
OBVEZNICI PLAĆANJA BORAVIŠNE PRISTOJBE
TKO NIJE OBVEZNIK PLAĆANJA BORAVIŠNE PRISTOJBE
NA KOGA SE ODNOSI UMANJENO PLAĆANE BORAVIŠNE PRISTOJBE
OSOBE KOJE KORISTE USLUGU NOĆENJA U SMJEŠTAJNOM OBJEKTU U KOJEM SE OBAVLJA UGOSTITELJSKA DJELATNOST
PUTNICI KOJI KORISTE USLUGU NOĆENJA NA PLOVNOM OBJEKTU NAUTIČKOG TURIZMA
OSOBE KOJE PRUŽAJU USLUGE SMJEŠTAJA U DOMAĆINSTVU ILI SELJAČKOM DOMAĆINSTVU – „IZNAJMLJIVAČI“
S obzirom na veliku aktualnost tematike godišnjih odmora i učestala pitanja vezana za ovu temu, u ovom članku pojašnjavamo najvažnije odredbe koje uređuju tu materiju, dajući pritom i ogledne primjere relevantnih akata. Uz navedeno, podsjećamo da je u tijeku postupak donošenja novog Zakona o radu, o kojemu se u posljednje vrijeme učestalo govori, ali kako u trenutku izlaska iz tiska ovog broja našeg časopisa isti još nije donesen, u ovom članku samo dotičemo i možebitna buduća rješenja vezana za godišnje odmore predviđena u tekstu Nacrta prijedloga novog Zakona o radu.
UVOD
POJAM
NORMATIVNO UREĐENJE INSTITUTA GODIŠNJEG ODMORA
STJECANJE PRAVA NA GODIŠNJI ODMOR
TRAJANJE GODIŠNJEG ODMORA
MATERIJALNA PRAVA RADNIKA VEZANA ZA GODIŠNJI ODMOR
KORIŠTENJE GODIŠNJEG ODMORA
GODIŠNJI ODMOR U SLUČAJU PRESTANKA RADNOG ODNOSA
ODREDBE O GODIŠNJIEM ODMORU U NACRTU PRIJEDLOGA NOVOG ZAKONA O RADU
Autori: Damir PAVIČIĆ, dipl. iur. Ante VIDOVIĆ, dipl. iur.
Pitanje prestanka ugovora o radu stalno se pojavljuje. Stoga u nastavku prikazujemo tri odluke Vrhovnog suda Republike Hrvatske vezane za način prestanka ugovora o radu – otkaz.
Pravne i fizičke osobe koje se bave trgovinom, pa prema tome i sklapanjem trgovačkih ugovora, imaju mogućnost ugovoriti poseban postupak za rješavanje sporova do kojih bi moglo doći u izvršavanju takvih ugovora. U ovome se članku daje pregled ugovornih klauzula za rješavanja mogućih sporova.
UVOD
IZBOR SUDIŠTA KAO PRAVO TRGOVACA
NEIZBJEŽNOST SPOROVA
NADLEŽNOST SUDOVA ZA RJEŠAVANJE SPOROVA
ALTERNATIVAN NAČIN RJEŠAVANJA SPOROVA
ARBITRAŽNO RJEŠAVANJE SPOROVA
NEKE POZNATIJE ARBITRAŽNE INSTITUCIJE
PRIZNAVANJE I IZVRŠENJE STRANIH ARBITRAŽNIH ODLUKA
U međunarodnim poslovima izgradnje velikih kapitalnih objekata često se pojavljuju složeni inženjering ugovori koji, radi pojednostavljenja i transparentnosti sadržaja ugovora, sadržavaju i odredbe Općih i posebnih uvjeta ugovora o građenju. Inženjering ugovori se od klasičnih izvođačkih ugovora razlikuju izvođačevom obvezom preuzimanja šire i složenije odgovornosti, a obvezno sadržavaju i klauzulu “ključ u ruke”. Institut odredba “ključ u ruke” u okviru ugovora o građenju sadržava i Zakon o obveznim odnosima. Ako ugovor o građenju sadržava odredbu “ključ u ruke” ili neku drugu sličnu odredbu, izvođač se samostalno obvezuje izvesti sve radove potrebne za izgradnju i uporabu građevine. Ako u takvom ugovoru kao ugovorna strana sudjeluje više izvođača, njihova odgovornost prema naručitelju je solidarna. Ugovorom “ključ u ruke” mogu biti obuhvaćeni i poslovi projektiranja.
U svibnju 2009. održali su se lokalni izbori i izbori za načelnike, gradonačelnike i gradonačelnika Grada Zagreba.Neke osobe koje sudjeluju na izborima imaju na temelju posebnih propisa pravo na primitke. Ti primitci, ako se isplaćuju fizičkim osobama, imaju obilježje primitaka od kojih se obračunava porez na dohodak, prirez i doprinosi. Ovisno o statusu fizičke osobe, različit je obračun i vrijeme namirenja tih obveza.
VRSTE IZBORA, TIJELA I PRAVA NA NAKNADE
PRIMITCI I JAVNA DAVANJA
NAKNADA ZA IZNAJMLJIVANJE PROSTORA U KOJIMA SE ODRŽAVAJU IZBORI
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Početkom svake godine utvrđuju se osnovice za plaću korisnika državnog proračuna kojima se sredstva za plaću osiguravaju u državnom proračunu za tekuću proračunsku godinu.Osnovica plaće za 2009. bila je utvrđena u visini 5.415,37 kn. Ona se promijenila.
Uvod
Državne i javne službe
Državni dužnosnici, suci i drugi pravosudni dužnosnici
Ako je službenik ili namještenik u javnoj službi upućen na službeno putovanje radi obavljanja poslova iz djelokruga rada svog radnog mjesta, ima pravo na nadoknadu određenih izdatka nastalih na službenom putovanju. Poslodavac je nastale izdatke obvezan nadoknaditi na način i pod uvjetima utvrđenim izvorima radnog prava koji ga obvezuju. Uvjete i način nadoknade izdataka nastalih na službenom putu za službenike i namještenike u javnim službama utvrđuje Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama i posebni kolektivni ugovori u određenim djelatnostima za javne službe.
UVOD
NALOG ZA SLUŽBENO PUTOVANJE
PRAVO NA NAKNADU TROŠKOVA SLUŽBENOG PUTOVANJA
MOGUĆNOSTI NEOPOREZIVE ISPLATE ZA TROŠKOVE SLUŽBENOG PUTOVANJA
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Najnovijim promjenama u zakonodavstvu vezanim za izvršna tijela na lokalnoj razini prestaje postojati poglavarstvo kao izvršno tijelo, a nositelji izvršne vlasti su neposredno izabrani općinski načelnici, gradonačelnici i župani te njihovi zamjenici. Prešlo se također na potpuno drukčiji, neposredan model izbora izvršne vlasti od strane građana i na drukčiji način odgovornosti nositelja izvršne vlasti. Stoga najnovije promjene predstavljaju i najbitnije promjene vezane za izvršna tijela od uspostavljanja lokalne samouprave 1992. do danas.
Uvod
Ovlasti neposredno izabranih nositelja izvršne vlasti
Odnos nositelja izvršne vlasti i predstavničkog tijela
Utvrđivanje odgovornosti općinskog načelnika, gradonačelnika i župana
Postupak izbora općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te predstavničkog tijela
Posljednje novele Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi