Donacija za pomoć obitelji teško invalidnog djeteta

Datum: 01.04.2008, Utorak
Klasa: 410-01/08-01/245
Davatelj: Porezna uprava

Primili smo vaš upit klasa: 401-01/08-01/1, ur.broj: 381-100-04/14-08/04 od 21. veljače 2008. godine, u kojem navodite da bi Centar za socijalnu skrb Zagreb primio na svoj žiro-račun određena financijska sredstva pravnih i fizičkih osoba kao donaciju uz obavezu da donaciju isplati putem svoje blagajne obitelji teško invalidnog djeteta, u svezi čega se postavljaju sljedeća pitanja:

– smatra li se donacija oporezivim primitkom te tko i u kojem trenutku vrši uplatu pripadajućeg dijela poreznih obveza,
– da li obitelj pri primitku donacije ili naknadno treba priložiti račun u koju svrhu je iskorištena donacija,
– da li Centar treba sklopiti ugovor o donaciji s donatorom?

Prema izjavi obitelji teško invalidnog djeteta, primljene donacije bi se koristile za životne potrebe djeteta.

Prema odredbama članka 2. stavak 6. i 7. Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04., 90/05. i 57/06.), državne ustanove nisu obveznici poreza na dobit, osim ako obavljaju gospodarstvenu djelatnost, a neoporezivanje te djelatnosti bi dovelo do stjecanja neopravdanih povlastica na tržištu.

U skladu s člankom 7. stavak 7. Zakona o porezu na dobit, državne ustanove mogu primati darovanja u naravi ili novcu, učinjena u tuzemstvu za kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge općekorisne svrhe, ako navedene djelatnosti obavljaju u skladu s posebnim propisima. Darovanja u visini do 2% prihoda ostvarenog u prethodnoj godini smatraju se porezno priznatim rashodima odnosno izdacima darovatelja (poreznog obveznika poreza na dobit). Iznimno, svota može biti i veća od 2% prihoda prethodne godine ako je dana prema odlukama nadležnih ministarstva o provedbi financiranja posebnih programa i akcija.

Darovanja za zdravstvene potrebe koje isplaćuje ili daje poslodavac odnosno isplatitelj primitka po osnovi nesamostalnog rada svojem radniku odnosno osobi koja ostvaruje primitke po osnovi nesamostalnog rada, smatraju se primitkom u svezi s ostvarivanjem dohotka iz članka 5. Zakona, pa se po toj osnovi utvrđuje i oporezuje dohodak od nesamostalnog rada.

Slijedom navedenog, nakon što Centar za socijalnu skrb Zagreb primi novčana sredstva od donatora, Centar može navedena sredstva u svrhu darovanja za zdravstvene potrebe neoporezivo isplatiti na žiro-račun fizičke osobe – primatelja darovanja ili zdravstvene ustanove, ukoliko su ispunjeni uvjeti propisani Zakonom i Pravilnikom o porezu na dohodak.

Napominjemo da je odredbama članka 9. stavka 2. točke 2.1. podtočke 2.1.2. i stavka 4. Zakona o porezu na dohodak propisano da se dohotkom ne smatraju primici za koje fizičke osobe ne pružaju tržišne protuusluge i to primici po posebnim propisima, kao što su socijalne potpore, ako navedeni primici nisu u svezi s ostvarivanjem oporezivog dohotka iz članka 5. stavka 2. Zakona.

Povratak na mišljenja