Plaćanje predujmova poreza na dobit i spomeničke rente

Datum: 13.09.2009, Nedjelja
Klasa: 410-10/09-01/2
Davatelj: Porezna uprava

Dopisom Klasa: 334-05/09-01/9, Ur. br.: 529-03-09-22 od 19. lipnja 2009. godine obavještavate nas da ste zaprimili predstavku Udruge nezavisnih putničkih agencija u kojoj se upozorava na problem pada prometa, a time i prihoda putničkih agencija, posebice onih manjih, kao posljedice globalne gospodarske krize. Stoga se navedena Udruga, radi umanjivanja negativnih učinaka globalne krize, poziva na Zakon o porezu na dobit i reguliranje obračuna mjesečnog predujma poreza na dobit koji daje mogućnost usklađivanja iznosa predujma. Temeljem navedenog, zatražili ste očitovanje o mogućnostima izmjene visine predujma radi prosljeđivanja odgovora navedenoj Udruzi.

Prema predstavci navedene Udruge, poslovnu situaciju turističkih agencija pogoršava i činjenica da se unatoč smanjenju prihoda određeni porezi, doprinosi i rente u tekućoj godini moraju plaćati u jednakim mjesečnim (ili kvartalnim) akontacijama utvrđenim temeljem ostvarenih rezultata u prošloj godini (porez na dobit, spomenička renta, naknada za korištenje općekorisnih funkcija šuma). Navedena udruga traži da se hitno postigne dogovor da se zahtjevi turističkih agencija za izmjenu visine mjesečnih predujmova rješavaju prioritetno i u što je moguće kraćem roku, kako bi se realnije utvrdile njihove obveze i time olakšalo njihovo poslovanje u preostalom dijelu godine. Nadalje, u predstavci se traži i ubrzana provedba mjere 4. Akcijskog plana hrvatskog turizma u 2009. i 2010. godini kojom je predviđeno smanjenje izdataka za spomeničku rentu.

Temeljem navedenog, u nastavku se očitujemo.

Zakon o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04., 90/05. i 57/06.) u članku 34. stavcima 1., 2. i 3. propisuje da porezni obveznik plaća predujam poreza na osnovi porezne prijave za prethodno porezno razdoblje. Predujam se plaća mjesečno do kraja mjeseca za protekli mjesec, u svoti koja se dobije kada se porezna obveza za prethodno porezno razdoblje podijeli s brojem mjeseci istoga razdoblja. Porezna uprava može, na temelju obavljenog nadzora ili na temelju drugih raspoloživih podataka o poslovanju poreznog obveznika, te na zahtjev poreznog obveznika, rješenjem izmijeniti visinu mjesečnih predujmova poreza na dobit. Porezni obveznik koji počinje obavljati djelatnost ne plaća predujmove do prve porezne prijave.

Pravilnik o porezu na dobit (Nar. nov., br. 95/05., 133/07. i 156/08.) propisuje u članku 48. stavcima 1. i 2. da se mjesečni predujam poreza na dobit utvrđuje razmjerno visini porezne obveze po godišnjem obračunu za prethodnu godinu. Porezna uprava može na temelju zahtjeva poreznog obveznika i/ili obavljenog nadzora i/ili na temelju drugih podataka o poslovanju poreznog obveznika s kojima raspolaže, rješenjem utvrditi nove iznose mjesečnih predujmova ili drugo razdoblje plaćanja predujmova. Rješenje obvezuje poreznog obveznika od dana konačnosti do podnošenja nove porezne prijave.

U članku 48. stavku 5. Pravilnika o porezu na dobit propisano je da porezni obveznik može zatražiti izmjenu visine predujma pisanim zahtjevom upućenim nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema svom sjedištu radi donošenja rješenja o novoj visini predujma. U zahtjevu treba navesti razloge za izmjenu visine predujma. Ako se radi o znatnijem padu poduzetničke aktivnosti u tekućoj odnosno prema prethodnoj poslovnoj godini, porezni obveznik dostavlja temeljna financijska izvješća za proteklo i tekuće porezno razdoblje (Bilancu i Račun dobiti i gubitka). Porezna će uprava na temelju uvida u financijska izvješća, odnosno na temelju inspekcijskog nadzora, ako to ocijeni potrebnim, uvažiti ili odbaciti zahtjev poreznog obveznika. Ako se radi o padu poduzetničke aktivnosti zbog nastale materijalne štete uzrokovane višom silom (požar, potres, poplava, ratna razaranja, terorističke akcije, uništenje imovine poreznog obveznika nakon provalne krađe ili sl.), Porezna uprava može riješiti zahtjev poreznog obveznika na osnovi zapisnika mjerodavnog tijela koje provodi postupak utvrđivanja visine štete, odnosno istražni postupak.

Temeljem navedenih odredbi, turistička agencija koja je obveznik poreza na dobit može podnijeti zahtjev za smanjenje predujmova poreza na dobit u nadležnu ispostavu Porezne uprave prema sjedištu uz koji je dužna priložiti dokumentaciju propisanu člankom 48. stavkom 5. Pravilnika o porezu na dobit, a zatim će nadležna ispostava Porezne uprave na temelju uvida u financijska izvješća, odnosno na temelju poreznog nadzora, ako to ocijeni potrebnim, uvažiti ili odbaciti zahtjev za smanjenje predujmova poreza na dobit.

Nadležna ispostava Porezne uprave uvažit će ili odbaciti zahtjev za smanjenje predujmova poreza na dobit u što kraćem mogućem roku, a što ovisi o svakom pojedinačnom slučaju, cjelovitosti dostavljene dokumentacije, dodatnim podacima, kao i o eventualnom očevidu ili poreznom nadzoru.

Porezna uprava nije nadležna za tumačenje i provedbu Akcijskog plana hrvatskog turizma za 2009. i 2010. godinu kojim je, između ostalog, predviđeno smanjenje izdataka za spomeničku rentu, budući da je tumačenje i provođenje navedenog Akcijskog plana u nadležnosti Ministarstva turizma. Nadalje, u nadležnosti Ministarstva kulture je tumačenje i provođenje Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 69/99., 151/03. i 157/03. – ispravak) koji u člancima 114., 114.a i 114.b propisuje, između ostalog, obveznike plaćanja spomeničke rente, te visinu spomeničke rente.

Povratak na mišljenja