Uputa o postupanju kod dostave poreznih akata

Datum: 14.05.2009, Četvrtak
Klasa: 410-01/09-01/787
Davatelj: Porezna uprava

Temeljem odredbe članka 6. točke 7. i 15. Zakona o Poreznoj upravi (Nar. nov., br. 67/01., 94/01. i 177/04.) radi jedinstvenog postupanja u primjeni odredbi članka 51. do članka 53. Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 147/08.) donosi se slijedeća

 Uputa o postupanju kod dostave poreznih akata

1. Uvod

Dana 1. siječnja 2009. godine stupio je na snagu novi Opći porezni zakon (u nastavku: OPZ), koji u odnosu na ranije važeće odredbe Općega poreznog zakona (Nar. nov., br. 127/00., 86/01. i 150/02.) donosi određene novine. OPZ uređuje pitanje dostave akata sudionicima poreznog postupka, pri čemu se detaljna razrada pojedinih pitanja koja se javljaju prilikom dostave, kao što je npr. izgled pošiljke, ne može smatrati predmetom kojim se treba baviti zakon, već se takvi detalji razrađuju podzakonskim propisima. Tako niti prije važeći Opći porezni zakon (Nar. nov., br. 127/00., 86/01. i 150/02.), niti Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91. i 103/96., u nastavku: ZUP), niti drugi zakoni, kao što su npr. Zakon o parničnom postupku (Nar. nov., br. 53/91., 91/92., 112/99., 88/01., 117/03., 88/05., 2/07., 84/08. i 123/08.) i Zakon o kaznenom postupku (Nar. nov., br. 152/08.), ne sadrže odredbe o izgledu pošiljke jer je to predmet razrade u podzakonskim propisima. Detaljnu razradu postupanja s pismenima suda i upravnih tijela sadržava Pravilnik o općim uvjetima za obavijanje poštanskih usluga (Nar. nov., br. 151/04.,122/05.,25/08.,142/08. i 37/09.).

Također treba istaći da su i navedeni Zakoni, koji su se primjenjivali prije stupanja na snagu OPZ-a, propisivali različite načine dostave obzirom na vrstu pismena koje je predmetom dostave te se samo dio upravnih akata dostavljao posrednom dostavom, tj. na način da se dostava obavljala predajom pismena drugoj osobi kada se osoba kojoj je pismeno upućeno ne zatekne u stanu. Međutim, u slučaju kada se radilo o pismenima za koja je zakonom bila propisana obvezna osobna dostava, tj. kad se dostava mora izvršiti osobno osobi kojoj je pismeno upućeno pa se ta osoba ne zatekne u stanu, na radnom mjestu ili u poslovnoj prostoriji, tada dostavljač nije mogao pribjeći posrednoj dostavi tj. nije mogao predati pismeno osobi koja nije istovjetna adresatu, već je dostavljač morao postupiti sukladno propisanom člankom 87. ZUP-a. U skladu s propisanim člankom 87. ZUP-a, dostavljač se u takvim slučajevima morao raspitati o tome kad i na kojem mjestu može naći adresata, ostaviti pismenu obavijest za adresata kod odraslog člana kućanstva, nadstojnika, susjeda ili kolege na radnom mjestu da u određeni dan i sat adresat bude na mjestu dostave radi primitka pismena. Ako ni nakon toga adresat nije bio zatečen na mjestu dostave, dostavljač je bio dužan predati pismeno nadležnom tijelu jedinice lokalne samouprave odnosno pošti, a na vratima stana, poslovne prostorije ili radionice ostaviti pismeno priopćenje o tome gdje se pismeno nalazi. Kako bi se izbjegli problemi vezani uz obavljanje obvezne osobne dostave uočeni u praksi, OPZ je pristupio uređenju dostave poreznih akata na način određen odredbama članka 51. do članka 53. što ćemo u nastavku detaljnije opisati.

2. Dostava poreznog akta obveznom osobnom dostavom

Dostava poreznih akata za koje je propisana obvezna osobna dostava (članak 51. stavak 1. OPZ-a) obavlja se na način da se pismeno dostavlja prema mjestu dostave osobnom dostavom sudionicima poreznog postupka.

Radi lakšeg vizualnog raspoznavanja poreznih akata koji se dostavljaju obveznom osobnom dostavom, ova pismena će biti u omotnicama bijele boje s vidljivom oznakom UO URUČITI OSOBNO PRIMATELJU u gornjem lijevom kutu omotnice čije ogledne primjerke dostavljamo u privitku.

1. Ako se osoba kojoj se treba izvršiti osobna dostava zatekne na mjestu dostave, dostava se obavlja uručenjem pismena osobi kojoj se treba izvršiti dostava. Dostavnicu potpisuje osoba kojoj je pismeno uručeno i dostavljač, pri čemu će osoba kojoj je uručeno pismeno na dostavnici zapisati dan primitka pismena.

2. Ako se osoba kojoj se treba izvršiti osobna dostava ne zatekne na mjestu dostave, dostavljač je dužan ostaviti potpisanu pismenu obavijest u kojoj mora navesti:

– dan i sat kada je pokušao izvršiti osobnu dostavu i

– dan i sat kada će izvršiti slijedeću osobnu dostavu, s time da između prvog pokušaja osobne dostave i slijedećeg pokušaja mora proteći najmanje 24 sata.

Ako nakon drugog pokušaja dostava ne bude izvršena ili ako sudionik odbije primiti porezni akt, porezni akt se vraća poreznom tijelu. U tim slučajevima dostavljač je dužan na mjestu dostave ostaviti potpisanu pismenu obavijest u kojoj mora navesti:

– dan i sat kada je pokušao izvršiti dostavu,

– mjesto gdje se porezni akt može preuzeti i

– pravne posljedice nepreuzimanja poreznog akta.

U slučaju kada dostavljač ostavlja potpisanu pismenu obavijest na mjestu dostave, dostavljač je dužan na dostavnici naznačiti:

– dan kada je dostava pokušana prvi put te je ostavljena potpisana obavijest primatelju o vremenu nove dostave,

– dan kada je dostava pokušana drugi put te je ostavljena potpisana obavijest primatelju da se dostava smatra izvršenom i pismeno je vraćeno poreznom tijelu,

– dan vraćanja pismena poreznom tijelu te je

– dostavljač dužan potpisati dostavnicu.

U roku od petnaest dana od dana kada je na mjestu dostave ostavljena potpisana pismena obavijest dostavljača o ponovljenom pokušaju dostave, smatra se da je osobna dostava izvršena osobi kojoj je pismeno upućeno.

Na opisani način u ovoj točki Upute dostavljač će postupiti i u slučaju ako se radi o primatelju – fizičkoj osobi koja je otputovala ili ne želi primiti pismeno, pri čemu će dostavljač na pismenu naznačiti razlog zbog kojeg dostava nije obavljena.

3. Ako dostavljač ustanovi daje primatelj – fizička osoba umro, porezni akt se vraća poreznom tijelu uz navođenje razloga zbog kojeg dostavu nije bilo moguće obaviti.

Ako primatelj – pravna osoba više nema sjedište na mjestu dostave – adresi navedenoj na pismenu, porezni akt se vraća poreznom tijelu, pri čemu će dostavljač na pismenu navesti razlog zbog kojeg dostavu nije bilo moguće obaviti. U tom slučaju, porezno tijelo treba utvrditi odgovornu osobu pravne osobe kako bi se osobna dostava istog pismena izvršila odgovornoj osobi.

3. Dostava ostalih poreznih akata

Ako se ne radi o poreznom aktu kojim se odlučuje o pojedinačnim pravima i obvezama iz porezno-pravnog odnosa, niti o poreznom aktu od čije dostave počinje teći rok koji se ne može produžiti, te se dostava ne može izvršiti osobno sudioniku (članak. 51. stavak 7. OPZ-a), tada se dostava obavlja uručenjem poreznog akta članu obitelji sudionika ili osobi koja je zaposlena na istom radnom mjestu kao i sudionik (zamjenski član).

Radi lakšeg vizualnog raspoznavanja poreznih akata koji se mogu dostavljati posrednom dostavom, ova pismena će biti u omotnicama bijele boje s vidljivom oznakom UO/UZ u gornjem lijevom kutu omotnice čije ogledne primjerke dostavljamo u privitku.

Ako dostava ne bude izvršena niti osobno sudioniku, niti zamjenskom članu, porezni akt se vraća poreznom tijelu. U tim slučajevima dostavljač je dužan na mjestu dostave ostaviti potpisanu pismenu obavijest u kojoj mora navesti:

– dan i sat kada je pokušao izvršiti dostavu i

– mjesto gdje se porezni akt može preuzeti.

4. Dostava u inozemstvo

Ako je osobnu dostavu potrebno obaviti u inozemstvo, tada se može izvršiti na jedan od slijedećih načina:

– preko nadležnog poreznog tijela u inozemstvu, na temelju molbe poreznog tijela koje šalje pismeno,

– slanjem preporučene pošiljke s povratnicom, ili

– preko diplomatskog ili konzularnog predstavništva Republike Hrvatske u inozemstvu.

U slučaju slanja preporučene pošiljke s povratnicom u inozemstvo, porezno tijelo će uz pošiljku priložiti obrazac povratnice (dostavnice) narančaste boje Povratnica – Obavijest o prijamu/uručenju/isplati/upisu (AVIS de réception/de livraison/de paiement/d'inscription).

5. Sadržaj dostavnice

Dostavnica je akt kojim se potvrđuje izvršena osobna dostava. Dostavnicu potpisuju: sudionik ili osoba ovlaštena za primanje poreznog akta i dostavljač, pri čemu će sudionik ili osoba ovlaštena za primanje poreznog akta zapisati dan primitka pismena. Dakle, dostavnica sadržava:

– potpis primatelja,

– dan primitka pismena i

– potpis dostavljača.

Kad je primatelj pismena pravna osoba, osoba koja je ovlaštena za primanje pismena pravne osobe uz potpis stavlja i žig pravne osobe, a ukoliko osoba ovlaštena za primanje pismena ne stavi žig pravne osobe, dostavljač je dužan na dostavnici navesti razlog zbog kojeg je osoba ovlaštena za primanje pismena pravne osobe propustila to učiniti.

Primatelj pismena je dužan na dostavnici sam ispisati dan kad mu je uručeno pismeno. Dostava se smatra valjano izvršenom u slučaju ako je datum upisan slovima, brojevima ili otisnut žigom (datumarom).

U slučaju kada je dopuštena posredna dostava, tj. uručenjem poreznog akta članu obitelji primatelja pismena ili osobi koja je zaposlena na istom radnom mjestu kao i primatelj, tada dostavnica mora sadržavati:

– ime i prezime osobe kojoj je pismeno uručeno,

– odnos prema primatelju pismena,

– dan uručenja pismena,

– potpis osobe kojoj je pismeno uručeno i

– potpis dostavljača.

Ako je sudionik nepismen ili se ne može potpisati, dostavljač je dužan na dostavnici ispisati (članak 53. stavak 3. OPZ-a):

– ime i prezime odnosno naziv primatelja pismena,

– dan uručenja pismena,

– razlog zbog kojeg primatelj nije potpisao dostavnicu te je

– dostavljač dužan potpisati dostavnicu.

U slučajevima kada niti drugi pokušaj osobne dostave nije bio uspješan ili sudionik odbija primiti porezni akt pa se osobna dostava smatra izvršenom u roku od petnaest dana od dana ostavljanja pisane obavijesti na mjestu dostave, dostavnica treba sadržavati:

– dane kada je dostavljač pokušao obaviti dostavu prvi i drugi put,

– dan ostavljanja potpisane obavijesti sudioniku da se dostava smatra izvršenom,

– dan vraćanja pismena poreznom tijelu i

– potpis dostavljača.

6. Završne napomene

Vezano za omotnice koje su do sada korištene prilikom dostave poreznih akata, iste omotnice će se koristiti za dostavu do isteka zaliha, nakon čega će se za dostavu početi koristiti omotnice čiji su ogledni primjerci dostavljeni u privitku.

Na omotnici mora biti označen naziv poštanskog ureda koji je primio pošiljku te prijamni broj pošiljke, s tim da se naljepnice s prijamnim brojevima daju u poštanskim uredima. Prilikom predaje pošiljki porezno tijelo ispunjava Prijamnu knjigu – list koja prati dnevno stanje predaje pošiljki poštanskom uredu.

Povratak na mišljenja