Svrha je ovoga članka utvrditi u kojem se pravcu Smjernicom iz 2003. izmijenilo uređenje insider dealinga u odnosu na Smjernicu iz 1989. i kako su Smjernicom iz 2003. po prvi put usklađene ostale tržišne manipulacije. Osim Smjernice iz 2003. potrebno je uzeti u obzir i smjernice druge razine. Na kraju se daje kratak osvrt na izmjene koje će se morati unijeti u naše pravo (Zakon o tržištu vrijednosnih papira). Strukturalno, u članku se najprije iznose rješenja europskog prava o insider tradingu, a zatim o tržišnim manipulacijama. U posljednjem se dijelu naznačuje po čemu se hrvatsko pravo razlikuje od europskoga i što bi još trebalo izmijeniti da se ono uskladi i u kojoj mjeri je hrvatska Komisija za vrijednosne papire sankcionirala tzv. zabranjena ponašanja na tržištu vrijednosnih papira.
Uvodno se napominje da se insider trading uobičajeno definira kao trgovina povlaštenim informacijama ili točnije: korištenje prednosti pri trgovanju vrijednosnim papirima stečeno poznavanjem cjenovno osjetljivih povlaštenih informacija koje se tiču izdavatelja vrijednosnih papira ili samog vrijednosnog papira. U zabranjene radnje insider tradinga ne ulaze samo kupnja i prodaja nego i savjetovanje pri kupnji (ili prodaji), odnosno odavanje povlaštenih informacija, bilo da se to čini u vlastitom ili tuđem interesu. Zadaća sveobuhvatnog koncipiranja zabranjenih radnji je spriječiti raznovrsne oblike u kojima se insider trading pojavljuje.
Ovaj je pravni institut doživio bitne promjene donošenjem novog Zakona o obveznim odnosima (Nar. nov., br. 35/05., dalje: ZOO). Ratio legis je svakako u temeljnoj odredbi sadržanoj u čl. 65. ZOO-a. Vjerovnika je nužno zaštititi od dužnikovih raspolaganja kojima bi bilo ugroženo ostvarivanje njegove tražbine, pri čemu je ključni i odlučni trenutak naravno njezina dospjelost (ipak, pod određenim uvjetima taj odlučan trenutak je, ili može biti, i raniji). U biti, radi se o pronalaženju razumnog kompromisa između želje da se ne ograničava nikoga (pa ni dužnika) u raspolaganju vlastitom imovinom (što bi bilo u suprotnosti s nekim osnovnim pravnim načelima, pa tako npr. i načelom slobode ugovaranja, slobode raspolaganja svojom imovinom, slobode izražavanja svoje slobodne volje...) s jedne strane i s druge strane želje da se ne dopusti nikome da svojim raspolaganjima dovede sebe u položaj u kojemu se vjerovnik ne može namiriti bilo djelomice, bilo u cijelosti. Instrumenti kojima se pokušava pronaći taj razuman kompromis su različiti, pa tako npr. tu spadaju pravo zadržanja (ius retentionis), jamstvo ili poručanstvo, ugovorna kazna, ali i paulijanske tužbe (paulijanski prigovori) ili tužbe za pobijanje dužnikovih pravnih radnji. Usporedna prednost paulijanskih tužbi (paulijanskih prigovora) je u tome što pravo na tužbu izvire izravno iz zakona, pa nije potrebno (kao npr. kod ugovorne kazne) predvidjeti takav slučaj unaprijed i postići suglasnost druge strane za odgovarajuću ugovornu odredbu. Svakako uvijek treba naglasiti načelnu primjenjivost općih pravila na sve što nije posebnim propisom (lex specialis) drukčije uređeno, pri čemu načelna primjenjivost ne vrijedi ako je to suprotno naravi stvari.
Iako Zakon o javnom priopćavanju nije više na snazi, jer je materija toga Zakona sada uređena Zakonom o medijima, on se još uvijek primjenjuje u sudskoj praksi. Naime, još uvijek ima neriješenih sudskih sporova u vezi sa slučajevima koji su se dogodili za vrijeme važenja ZJP-a i na koje se taj Zakon primjenjuje.
Izmjenom austrijskog Zakona o parničnom postupku iz 2002. godine (dalje: Novela) koja je objavljena u Sl. l., br. 76/02., uvedena je obveza unapređivanja postupka koja se odnosi na sve postupke pokrenute nakon 1. siječnja 2002., povreda koje obveze dovodi do prekluzije.
Novelom se osigurava učinkovitost sudskih postupaka te da se provedu u što kraćem roku. Osim toga Novelom se nastojalo nametnuti parničnim strankama odgovornost za što žurnije vođenje postupka.
U članku se iznosi austrijska praksa parničnog postupka.
Postupak mirenja je postupak u kojem stranke nastoje sporazumno riješiti svoj spor pomoću izmiritelja koji strankama pomažu postići nagodbu, bez ovlasti nametanja obvezujućih rješenja. Razmatranja ove problematike usredotočena su na rješenja i otvorena pitanja u sklopu Zakona o mirenju, Pravilnika o mirenju, uz ukazivanje i na druge pravne izvore.
Toliko je različitog novca u optjecaju da niti najsavršenija i sofisticirana oprema ne može registrirati njegovu masu. Kriminal se pojavljuje svuda gdje se može ostvariti korist, profit, dobitak. Osim krivotvorenja umjetnina, vrijednosnih papira, znakova za vrijednosti, pojedinci i kriminalne organizacije krivotvore i novac. Jezgru krivotvorenja je ponekad teško otkriti jer ne mora biti unutar jedne zemlje. Danas su u uporabi savršena sredstva izrade krivotvorenih novčanica, ali i načini njihova otkrivanja.
Republika Hrvatska se nalazi unutar područja u kojem se izrađuju ili stavljaju u optjecaj krivotvorene kune, dolari, euri ili drugi novac. Stoga svi oni koji na bilo koji način skrbe o zaštiti domaćeg i stranog novca pa i svaki građanin treba biti obaviješten o krivotvorenju novca.
Uvoz robe počinje od trenutka unosa robe u carinsko područje RH, nastavlja se postupkom provoza, a završava carinjenjem robe na unutarnjoj carinskoj ispostavi kojim se roba stavlja u jedan od carinskih postupaka ili postupanja.
Roba, ovisno o vrsti, podliježe različitim propisima od trenutka kada se nađe na graničnom prijelazu, kao i različitim vrstama nadzora. Prije konačnog carinjenja kojeg provodi carinska služba, roba mora ispuniti sve uvjete koji su propisani za uvoz u RH.
Prije obrade carinskih propisa kojima se uređuje uvoz robe, bit će iznesene osnove Zakona o trgovini, koji je temeljni propis što uređuje opće uvjete obavljanja trgovine s inozemstvom.
Kako uvesti robu kada se ona koristi za obavljanje registrirane djelatnosti, s posebnim osvrtom na posebne propise što se moraju pri uvozu poštivati, pojašnjava autorica članka.
Činjenica je da Europski sud pravde (European Court of Justice) rješava sve veći broj slučajeva iz područja oporezivanja, posebice neposrednoga. Taj se sud sve više potvrđuje kao najveći autoritet u provjeri nacionalnih poreznih zakonodavstava spram pravnog poretka EU. To je i jedan od razloga da si postavimo pitanje - je li možda ESP najmoćnija snaga koja primjenom načela prava EU uzrokuje i ubrzava prijeko potrebne nacionalne porezne reforme? Opravdano je i upitati se kreira li ta institucija u ispunjavanju svoje zadaće nova porezna načela? To su samo neka od pitanja na koja smo pokušali dati odgovor.
Utvrđivanje poreza na dohodak za 2002. godinu po godišnjoj poreznoj prijavi
Godišnji obračun poreza na dohodak iz primitaka od nesamostalnog rada
Promjena načina oporezivanja, dohodak - dobitak
Pravilnik o djelatnostima iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima te organiziranja kampova koje će se paušalno oporezivati, o visini paušalnog poreza i načinu plaćanja paušalnog poreza - uputa o načinu utvrđivanja godišnjeg paušalnog poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak
Oporezivanje dohotka od kapitala na dobitak 2004.
Osobni odbitak za uzdržavanu djecu koja primaju obiteljsku mirovinu
Obveza plaćanja posebnog poreza i carine prilikom uknjižbe založnog prava na jedrilicama koje su uvezene za charter djelatnost
Zahtjev za poništenje zabrane otuđenja opreme, uvezene temeljem čl. 40. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Carinjenje kamp prikolica
Carinska olakšica kod predmeta nasljeđivanja
Poslovanje preko carinskog skladišta
Osiguranje carinskog duga u postupcima smještaja opreme u slobodnu zonu
Odricanje od mirovinskog staža koji nije pokriven uplatom, te zastara potraživanja i mogućnost otpisa duga zbog zastare, uz brisanje odgovarajućeg razdoblja staža osiguranja
Način obračuna bolovanja obrtnika
Zastara potraživanja po osnovi obveze uplate doprinosa za mirovinsko osiguranje obrtnika uz poziv na odredbe čl. 82. Zakona o doprinosima za obvezno osiguranje (Nar. nov., br. 147/02.) kojima je uređeno pitanje zastare potraživanja
Svrha izvidnih radnji, koje samostalno poduzimaju upravna tijela je utvrditi postojanje prekršaja, pronaći počinitelja, te otkriti predmete, tragove i druge dokaze koji mogu poslužiti pri utvrđivanju činjenica u postupku
Ne čini prekršaj obrtnik koji osobno radi u svom obrtu dulje od propisanog radnog vremena u tjednu
Neisplata plaće radniku nije sankcionirana kao prekršaj, nego je kao prekršaj sankcioniran postupak poslodavca ako isplati plaću radniku i pritom se ne pridržava odredbe o isplati iznosa najniže plaće
Sankcionirano je kao zasebni prekršaj vozačevo upravljanje motornim vozilom u vrijeme dok prema njemu traje izvršenje zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole, koja mu je primijenjena za ranije počinjeni prometni prekršaj
Pisani otpravak rješenja o prekršaju ne mora imati obrazloženje u slučaju ako su se stranke nakon objave rješenja o prekršaju odrekle prava na žalbu
Maloljetnog počinitelja prekršaja, kojem je u postupku izrečena kazna i koji ima vlastite prihode ili imovinu, može se obvezati da naknadi troškove prekršajnog postupka
Zahtjev za naknadu troškova prekršajnog postupka mora se podnijeti najkasnije u roku od tri mjeseca od dana dostave pravomoćne odluke o obustavi postupka