Proces planiranja, kako na državnoj, tako i na lokalnoj razini, određen je odredbama Zakona o fiskalnoj odgovornosti i Zakona o proračunu. Zakonom o fiskalnoj odgovornosti uvode se fiskalna pravila za postizanje dugoročno održivih javnih financija. Fiskalna pravila su podijeljena na dva dijela. Prvi dio usmjeren je na provođenje fiskalne konsolidacije u narednim godinama sa ciljem smanjivanja državne potrošnje. To će se postići smanjenjem ukupnih rashoda općeg proračuna, izraženih udjelom u procijenjenom BDP-u, za najmanje 1 postotni bod na godišnjoj razini. U članku se daju informacije o sustavu planiranja za razdoblje 2012. – 2014. do razine saznanja s kojima se raspolaže u ovom vremenskom okviru.
1. Uvod 2. Kratki pregled ključnih koraka i dokumenata u procesu planiranja 3. Izrada strateških planova i strategije vladinih programa za razdoblje 2012. - 2014. 4. Izvještavanje o provedbi strateških planova i strategije vladinih programa za razdoblje 2011. - 2013. 5. Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2012. - 2014. 6. Upute za izradu proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
S obzirom na to da su u sustavu računovodstva proračuna i proračunskih korisnika utvrđena tromjesečna obračunska razdoblja tijekom proračunske (kalendarske) godine, potrebno je sastaviti i prezentirati i financijske izvještaje za prvo polugodište 2011. Tijekom 2010. promijenjen je Pravilnik o financijskom izvještavanju u proračunskom računovodstvu. Njegove promjene nisu promijenile rokove dostavljanja financijskih izvještaja, uvele su mogućnost sastavljanja novog obrasca i donekle su promijenile njihov sadržaj. Ovim člankom se daju opće napomene uz sastavljanje financijskih izvještaja u sustavu proračunskog računovodstva s naglaskom na razlike u odnosu na sastavljanje i prezentiranje financijskih za prvo polugodište 2010.
1. Uvod 2. Obveznici iz registra proračunskih i izvanproračunskih korisnika 3. Polugodišnji financijski izvještaji i rokovi njihove predaje po skupinama obveznika 4. Zaključak
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana MALETIĆ, dipl. oec.
Nije lako utvrditi najkraći rok u kojem se čuvaju knjigovodstvena dokumentacija, poslovne knjige i financijski izvještaji (dalje: dokumentacija) jer sva navedena dokumentacija, osim što ima obilježje knjigovodstvene (računovodstvene) dokumentacije, ima obilježje poslovne i porezne dokumentacije i dokumentacije u skladu s posebnim propisima. Zbog toga se osobita pozornost treba posvetiti određivanju propisa kojima je uređeno čuvanje dokumentacije koju stvara svaka pravna osoba i istraživanju najkraćih rokova koje ti propisi određuju kao rokove čuvanja dokumentacije. U ovom se članku upućuje na propise iz područja proračunskog računovodstva i daje kratak pregled nekih drugih propisa s ciljem da se pravne osobe usmjere na pravilno određivanje rokova čuvanja dokumentacije.
1. Uvod 2. Čuvanje prema računovodstvenim propisima 3. Porezni propisi i čuvanje poslovne dokumentacije 4. Neki posebni zakoni i propisi
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Strategijom unapređenja i modernizacije procesa u sustavu državne riznice 2007. – 2011. definirana su područja provedbe mjera unapređenja i modernizacije postojećih proračunskih procesa u državnoj riznici kao što su planiranje i izvršavanje državnog proračuna, upravljanje gotovinom i javnim dugom te računovodstveno praćenje poslovnih promjena. U svezi toga donesen je novi provedbeni propis Zakona o proračunu – Pravilnik o načinu i uvjetima izvršavanja državnog proračuna te o načinu povrata sredstava u državni proračun i vođenja evidencija o povratu sredstava državnog proračuna. Ovim člankom pojašnjavaju se odredbe navedenoga Pravilnika koji je stupio na snagu 27. travnja 2011.
1. Uvod 2. Postupci i način izvršavanja državnog proračuna 3. Povrat sredstava 4. Zaključak
Fiskalna decentralizacija u RH provodi se od 2001. Fiskalno su decentralizirana neka područja. Fiskalna decentralizacija ima niz akata koji se moraju poštovati pri njezinom provođenju i uređen je i način planiranja tako primljenih sredstava za decentralizirane djelatnosti. U članku se posebna pozornost daje fiskalnoj decentralizaciji u 2011.
1. Uvod 2. Početci decentralizacije u Republici Hrvatskoj 3. Godišnji propisi za financiranje decentraliziranih funkcija 4. Bilančna prava 5. Prenesene decentralizirane funkcije 6. Raspodjela poreza na dohodak 7. Izračun svote pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 8. Sredstva potrebna za financiranje minimalnih financijskih standarda u 2011. 9. Zaključak
U cilju unapređenja etičkih standarda sukladno međunarodnoj praksi, jačanju etičkih i moralnih načela i jačanju integriteta državnih službenika donesen je novi Etički kodeks državnih službenika, koji se primjenjuje od 14. travnja 2011. Navedenim Etičkim kodeksom uspostavio se sustav koji omogućuje i potiče prijavljivanje slučajeva korupcije i lošeg odnosno neetičkog ponašanja državnih službenika. Etičkim kodeksom su uvedena načela koja državni službenici moraju usvojiti kao vlastita načela i osobni kriterij ponašanja. Nepoštivanje tih načela predstavlja povredu dužnosti koja je kažnjiva.
1. Uvod 2. Etički kodeks državnih službenika 3. Sankcije za nepoštivanje odredaba etičkog kodeksa 4. Zaključak
Hrvatski je sabor na svojoj sjednici održanoj 15. travanja 2011. usvojio Izmjene i dopune Zakona o državnim službenicima. Riječ je o usklađivanju Zakona o državnim službenicima s odredbama Zakona o općem upravnom postupku. Usklađivanje se odnosi na osobe ovlaštene za vođenja postupka i donošenje rješenja u području službeničkih odnosa, roka za žalbe, izvršnosti rješenja, roka za poništavanje i ukidanje rješenje i dr. Jednako tako, Izmjene i dopune Zakona o državnim službenicima odnose se i na poboljšanje sustava ocjenjivanja državnih službenika, povećanje mobilnosti državnih službenika i jačanje odgovornosti državnih službenika za izvršavanje službenih obveza, kao i uklanjanje određenih nedostataka koji su uočeni tijekom dosadašnje primjene Zakona o državnim službenicima.
1. Uvod 2. Donošenje rješenja 3. Mogućnost provjeravanja pomoćno-tehničkih poslova vanjskim pružateljima usluga 4. Postupak prijma u drđavnu službu 5. Javni natječaj 6. Postupak prije raspisivanja javnog natječaja i internog oglasa 7. Način izbora kandidata 8. Donošenje rješenja u postupku javnog natječaja 9. Obustave postupka javnog natječaja i internog oglasa 10. Probni rad 11. Državna služba na određeno vrijeme 12. Stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa 13. Radno iskustvo na odgovarajućim poslovima 14. Radna mjesta rukovodećih državnih službenika koje imenuje Vlada RH 15. Premještaj po potrebi službe 16. Upućivanje službenika na rad u drugo državno tijelo 17. Ocjenjivanje državnih službenika 18. Odgovornost za teške povrede službene dužnosti 19. Studijski dopust 20. Odgovornost sindikalnog povjerenika za povredu službene dužnosti 21. Izvanredni otkaz 22. Namještenici 23. Prijelazne odredbe
Hrvatski sabor je na svojoj sjednici održanoj 20. svibnja 2011. usvojio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koji je stupio na snagu 11. lipnja 2011. Riječ je o usklađivanju Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi s odredbama Zakona o općem upravnom postupku. usklađivanje se odnosi na definiranje osobe koja donosi rješenja u području službeničkih odnosa, rok za žalbu protiv rješenja kojima se odlučuje o pravima i obvezama službenika, izvršnost rješenja, rok za poništavanje i ukidanje rješenja i dr.
1. Uvod 2. Usklađivanje sa Zakonom o općem i upravnom postupku 3. Prijam u službu 4. Povrede službene dužnosti 5. Stručno osposobljavanje bez zasnivanja radnog odnosa 6. Privremeni premještaj 7. Rok za donošenje rješenja nakon ukidanja upravnog tijela 8. Započeti postupci
Godinu dana nakon stupanja na snagu Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi proizlazi da postoje određeni problemi u primjeni zakona, posebno problemi vezani uz pitanje ovlaštenog predlagatelja odluke kojom se utvrđuje visina osnovice i koeficijenta za obračun plaće nositelja izvršne vlasti, odnosno određivanje naknade za njihov rad. Posebno je pitanje visine koeficijenata za obračun plaće kod kojeg često postoje razmimoilaženja između nositelja izvršne vlasti kao predlagatelja i predstavničkog tijela kao donositelja odluke. Nadalje, pitanje je visine koeficijenta za obračun plaće pročelnika upravnih odjela u jedinicama i sl. U ovome članku ukazano je na probleme utvrđivanja plaća u lokalnoj samoupravi i predložena su moguća rješenja tih problema.
1. Uvod 2. Profesionalno obnašanje dužnosti nositelja izvršne vlasti 3. Odluka o osnovici i koeficijentu za obračun plaće – problemi kod donošenja 4. Nadzor općih akata jedinice 5. Umjesto zaključka
Poslodavac je obvezan državnim službenicima i namještenicima određena materijalna prava naknaditi na način i pod uvjetima utvrđenim izvorima radnog prava koji ga obvezuju odnosno u skladu sa kolektivnim ugovorom za državne službenike i namještenike. Odredbe o naknadi troškova prijevoza, službenog putovanja i terenskog dodatka izazivaju najviše dvojbi i nedoumica u primjeni Kolektivnog ugovora i najveći broj upita upućen je Zajedničkoj komisiji za tumačenje tog ugovora. U sadržaju članka autorice pišu o rješavanju konkretnih pitanja, nedoumica i dvojbi u vezi s navedenim materijalnim pravima za državne službenike i namještenike.
1. Uvod 2. Naknada troškova prijevoza 3. Službeno putovanje i rad na terenu 4. Umjesto zaključka
Autori: Sanda PIPUNIĆ, dipl. iur. Vesna ŠIKLIĆ ODAK, dipl. iur.
Kolektivni ugovor za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama zaključen je 29. travnja 2011. između Vlade Republike Hrvatske i Sindikata hrvatskih učitelja, te Sindikata zaposlenika u hrvatskom školstvu Preporodu na rok od četiri godine. Taj Kolektivni ugovor nije još objavljen u Narodnim novinama, a primjenjuje se od dana potpisa. Kolektivni ugovor za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama rezultat je petomjesečnog pregovaranja pregovaračkih odbora Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa i sindikata, a njegovo je glavno obilježje da su sačuvana sva dostignuta prava, osim troška dolaska na posao iz prethodnog istovrsnoga kolektivnog ugovora, a istodobno je ugovoreno tridesetak novih prava.
1. Uvod 2. Opće odredbe 3. Radna mjesta službenika i namještenika 4. Ostali zaposlenici u školi 5. Zaštita zaposlenika 6. Ostala materijalna prava 7. Radno vrijeme 8. Zasnivanje radnog odnosa 9. Odmori i dopusti 10. Prestanak ugovora o radu 11. Zdravlje i sigurnost na radu .
Pravo zaposlenika na plaćeni godišnji odmor je pravo iz radnog odnosa. To pravo, osim Zakonom o radu kao osnovnim propisom iz područja rada, može biti uređeno i kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu i ugovorom o radu. Pravo na godišnji odmor, kao i pravo na isplatu regresa službenika i namještenika u jedinicama lokalne i područne regionalne samouprave može biti uređeno kolektivnim ugovorom između ovlaštenih sindikata i općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana. Ako nije sklopljen kolektivni ugovor, to pravo se može urediti odlukom, kao općim aktom predstavničkog tijela jedinice samouprave, u skladu sa općim propisima o radu. U sadržaju članka opisani su izvori prava službenika i namještenika na korištenje godišnjeg odmora zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.
1. Uvod 2. Pravo na godišnji odmor lokalnih zaposlenika 3. Pravo na godišnji odmor lokalnih dužnosnika
Ako je službenik ili namještenik u javnoj službi upućen na službeno putovanje radi obavljanja poslova iz djelokruga rada svog radnog mjesta, ima pravo na nadoknadu određenih izdataka nastalih na službenom putovanju. Nastale izdatke poslodavac je obvezan nadoknaditi na način i pod uvjetima utvrđenim izvorima radnog prava koji ga obvezuju. Uvjet i način pod kojima se nadoknađuju izdatci nastali na službenom putu za službenike i namještenike u javnim službama uređuje Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama, te posebni (granski) kolektivni ugovori u određenim djelatnostima za javne službe.
1. Uvod 2. Nalog za službeno putovanje 3. Pravo na naknadu troškova službenog putovanja 4. Mogućnosti neoporezive isplate za troškove službenog putovanja
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.