Posebni propisi i sustav evidentiranje prihoda unutar opće države poneki put zahtijevaju usklađenja knjigovodstvenih evidencija. U ovom članku daje se prijedlog knjiženja godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila te naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta koji je u skladu s naputkom koji je dalo Ministarstvo financija.
1. Uvod 2. Godišnja naknada za uporabu javnih cesta koja se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila 3. Naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta 4. Knjigovodstvene evidencije u županijskim upravama za ceste i velikim gradovima
Tijekom nekoliko proteklih godina mijenjala se pripadnost prihoda od naknade za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru. Time se mijenjao i način knjigovodstvene evidencije koja se dijeli između odgovarajućih proračuna.
1. Uvod 2. Naknada za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru u odnosu na odredbe zakona iz 2011. 3. Naknada za zadržavanje nezakonito izgrađene zgrade u prostoru u odnosu na odredbe zakona
U 2012. nisu mijenjane odredbe računovodstva koji koriste proračuni i proračunski korisnici. S obzirom na ovu okolnost, završne provjere knjiženja za 2012. i knjiženja pri utvrđivanju rezultata ne razlikuju se od onih za 2011. Na njih se podsjeća ovim člankom. Opširno je o knjigovodstvenim i računovodstvenim postupcima u proračunskom računovodstvu pisano u prilogu časopisu RRiF, br. 12/12., Poslovanje proračuna i proračunskih korisnika.
1. Završne provjere 2. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Financijski izvještaji se u sustavu računovodstva proračuna i proračunskih korisnika sastavljaju osim za tromjesečna razdoblja tijekom godine i za proračunsku godinu. Pravilnik o financijskom izvještavanju u proračunskom računovodstvu nije mijenjan u odnosu na 2012. pa se stoga nije mijenjala vrsta, rokovi i sadržaj seta financijskih izvještaja što ih za (proračunsku godinu) 2012. dostavljaju proračuni i proračunski korisnici. Ovim člankom se uz opće napomene pri sastavljanju financijskih izvještaja u sustavu proračunskog računovodstva za 2012. daju i neke posebnosti koje se susreću pri financijskom izvještavanju.
1. Obveza i rokovi predaje godišnjih financijskih izvještaja 2. Proračunski korisnici koji obavljaju poslove u sklopu funkcija koje se decentraliziraju 3. Način predaje financijskih izvještaja 4. Povrat neutrošenih novčanih sredstava na jedinstveni račun državne riznice uputa za korisnike državnog proračuna 5. Priznavanje prihoda za razdoblje siječanj - prosinac 2012.
Kada je datum računa kojim je zaračunana primljena isporuka iz razdoblja koje je kasnije od razdoblja u kojem je ona primljena, osobitu pozornost zahtijevaju knjiženja takvih računa zbog uključivanja pretporeza u odgovarajuće obračunsko razdoblje. Mora se uvažiti i okolnosti kada je R-2 račun plaćen iza razdoblja u kojem je primljena isporuka i primljen račun za tu isporuku. Obje ove okolnosti se u ovom članku promatraju sa motrišta konačnog obračuna PDV-a za 2012.
Objavljena je Naredba o načinu uplaćivanja prihoda proračuna, obveznih doprinosa, te prihoda za financiranje drugih javnih potreba u 2013. godini. Njome je uređeno uplaćivanje, evidentiranje i praćenje prihoda proračuna i drugih prihoda za financiranje javnih potreba u 2013. U članku se daje naglasak na odredbe ove naredbe koje se odnose na osobe koje naplatama na računima koji su propisani naredbom ostvaruju prihode. Stoga se obrađuju vrste prihoda, otvaranje računa za financiranje javnih potreba, polja „model“ i „poziv na broj“, povrat i preknjiženje javnih prihoda te evidencija o naplaćenim prihodima i rasporedu zajedničkih prihoda.
1. Uvod 2. Vrste prihoda za financiranje javnih potreba 3. Otvaranje računa za financiranje javnih potreba 4. Polja „model“ i „poziv na broj“ 5. Povrat i preknjiženje javnih prihoda 6. Evidencija o naplaćenim prihodima i rasporedu zajedničkih prihoda
1. Bez obzira na vrstu postupka 2. Otvoreni postupak javne nabave 3. Ograničeni postupak 4. Pregovarački postupak s prethodnom objavom 5. Pregovarački postupak bez prethodne objave 6.okvirni sporazum sklopljen s više gospodarskih subjekata i u njemu su određeni svi uvjeti za sklapanje ugovora o javnoj nabavi 7. Okvirni sporazum sklopljen s više gospodarskih subjekata i u njemu nisu određeni svi uvjeti za sklapanje ugovora o javnoj nabavi 8. Javne usluge iz dodatka II. B zakona o javnoj nabavi
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Pri provođenju Zakona o javnoj nabavi obveznici njegove primjene imaju pitanja na koja ne znaju odgovoriti ili traže provjeru svojih odgovora. U ovom članku daje se odgovor na niz različitih pitanja iz područja javne nabave. Ovo je šesta grupa odgovora na pitanja iz provedbe sustava javne nabave. Prethodne grupe odgovora objavljene su u časopisima RRiF br. 5/12. i 11/12. te u prilozima Poslovanje proračuna i proračunskih korisnika uz br. 4/12., 7/12. te 12/12.
Ponuda je u sustavu javne nabave pisana izjava volje ponuditelja da isporuči robu, pruži usluge ili izvede radove sukladno uvjetima i zahtjevima navedenima u dokumentaciji za nadmetanje. Uredba o načinu izrade i postupanju s dokumentacijom za nadmetanje i ponudama uređuje između ostaloga njezin sadržaj, način izrade, način dostave, njezine izmjene i/ili dopune te odustajanje od nje. Ova uredba uređuje i postupak njezina javnog otvaranja, postupak pregleda i ocjene. O svim prethodno navedenim institutima pisano je u ovom članku pri čemu se daje i niz primjera iz prakse.
1. Uvod 2. Opće odredbe o ponudi 3. Sadržaj ponude 4. Način izrade ponude 5. Način dostave ponude 6. Način dostave dokumenata koji su zajednički za više grupa predmeta nabave 7. Izmjena i/ili dopuna ponude i odustajanje od ponude 8. Cijena ponude 9. Naknada za izradu ponuda 10. Otvaranje ponuda 11. Način provedbe pregleda i ocjene ponuda 12. Objašnjenje ili upotpunjavanje dostavljenih dokumenata 13. Neuobičajeno niska cijena 14. Način pregleda i ocjene ponuda 15. Provjera ponuditelja 16. Uvid u ponude 17. Dostava odluke o odabiru ili poništenju 18. Rok mirovanja
U nekim okolnostima se radi znanstvenog istraživanja mogu angažirati i stranci kojima je odobren privremeni boravak u Republici Hrvatskoj u svrhu znanstvenog istraživanja. S obzirom na to da oni poslove istraživanja mogu raditi u različitim okolnostima, oni imaju i različiti sustav u mirovinskom osiguranju. O statusu mirovinskog osiguranja tih stranaca piše se u ovom članku.
1. Uvod 2. Privremeni boravak duži od tri mjeseca 3. Privremeni boravak kraći od tri mjeseca
Uz postojeća obvezna izvješćivanja u sustavu unutarnjih financijskih kontrola, sustav unutarnjih financijskih kontrola je u Republici Hrvatskoj materija koja se sustavno razvija i prilagođava novom zakonodavnom okviru. Taj zakonodavni okvir nije nužno izravno povezan sa ovom materijom. U sustavu interne revizije predviđaju se promjene u postojećem zakonodavnom okviru. Sve prethodno navedene teme predmet su ovog članka.
1. Uvod 2. Daljnji razvoj financijskog upravljanja i kontrola 3. Aktivnosti vezane uz razvoj unutarnje revizije 4. Izmjene i dopune zakona o proračunu u kontekstu razvoja financijskog upravljanja i kontrola 5. Obveze proračunskih korisnika vezane uz godišnje izvješćivanje o sustavu unutarnjih financijskih kontrola
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi objavljen je u Nar. nov., br. 144/12. i stupio je na snagu 29. prosinca 2012. Izmjenama i dopunama Zakona otklanjaju se određene nejasnoće koje su nastale u praksi zbog nedorečenosti i manjkavosti pojedinih odredaba. Jednako tako, Zakon se usklađuje s Zakonom o općem upravnom postupku i odredbama za koje se smatra da će osigurati bolje i učinkovitiji funkcioniranje tijela jedinice i područne regionalne samouprave.
1. Uvod 2. Cilj novog zakona 3. Opće odredbe 4. Neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju 5. Tijela jedinica lokalne samouprave i područne (regionalne) samouprave 6. Imovina i financiranje JLP(R)S-a 7. Državni nadzor i zaštita lokalne i područne (regionalne) samouprave 8. Povjerenici vlade republike hrvatske 9. Prava osoba izabranih odnosno imenovanih na određene dužnosti u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave 10. Prijelazne i završne odredbe 11. Zaključak
Najčešće prisutna diskriminacija u praksi je diskriminacija na području zapošljavanja i rada. Načela jednakosti i nediskriminacije čine osnovu ljudskih prava. Stoga je nužno da svaki poslodavac osigura uvjete rada i radno okruženje slobodno od diskriminacije te da primjenjuje propise hrvatskog pozitivnog prava koji zabranjuje diskriminaciju pri zapošljavanju i radu. Jednako tako, bitno je da svi radnici/ce razumiju i podupiru mjere za sprječavanje diskriminacije na radnom mjestu.
1. Uvod 2. Zakonodavstvo republike hrvatske i zabrana diskriminacije pri zapošljavanju i radu 3. Pozitivna diskriminacija ili pozitivna djelovanja pri zapošljavanju 4. Zaključak
S obzirom na to da su radni odnosi službenika i namještenika u državnim službama, službenika i namještenika u javnim službama i državnih dužnosnika bitno različiti od ostalih radnih odnosa, stoga se pri uređenju njihova radnopravnog statusa, osim Zakona o radu kao osnovnog propisa iz područja radnih odnosa, primjenjuju i posebni zakoni. Zbog raznih specifičnosti koji propis primijeniti pri određivanju pravo na dnevnicu državnih službenika i namještenika, javnih službenika i namještenika i državnih dužnosnika na te i slične dvojbe pokušat ćemo odgovoriti u nastavku članka.
1. Uvod 2. Što se podrazumjeva pod službenim putovanjem 3. Službeno putovanje i pravo na dnevnicu u državnim službama 4. Službena putovanja i pravo na dnevnicu u javnim službama 5. Službeno putovanje i pravo na dnevnicu državnih dužnosnika, sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika
Vlada Republike Hrvatske i neki sindikati javnih službi zaključili su 12. prosinca 2012. Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama na rok od četiri godine. Jednako tako, istog je dana sklopljen i Dodatak I. Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama kojim se ograničavaju određena materijalna prava zaposlenih u javnim službama u 2012. i 2013.
1. Uvod 2. Najpovoljnije pravo 3. Otpremnine 4. Regres 5. Dnevnica 6. Jubilarna nagrada 7. Božićnica 8. Pravo na pomoć za rođenje dijeteta 9. Terenski dodatak 10. Naknada za prijevoz za dolazak na posao i odlazak s posla
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Vlada Republike Hrvatske i sindikati državnih službenika i namještenika zaključili su 2. kolovoza 2012. Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike na rok od četiri godine. Prema odredbama toga ugovora, ugovorene strane imenovale su Zajedničku komisiju za tumačenje odredaba i praćenje primjene sklopljenoga Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike. U nastavku dajemo tumačenja Zajedničke komisije sa sjednica održanih u 11., 23., i 31. listopada, 12., 20. i 30. studenoga i 18. prosinca 2012.
1. Uvod 2. Tumačenja zajedničke komisije
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.