S obzirom na to da se u proračunskom sustavu većina financijskih izvještaja za 2014. predaje do 15. veljače 2015., treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima. Provjera podataka iskazanih na knjigovodstvenim računima jedan je od oblika priprema za utvrđivanje rezultata poslovanja. Osim podataka na računima treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena. Za 2014. se nisu zbile promjene u proračunskom računovodstvu te će sustav provjera biti jednak kao što je bio za 2013. 1. Uvod 2. Jednostavno ili dvostavno knjigovodstvo 3. Provjera pozicija dvostavnog knjigovodstva 4. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
I u proračunskom sustavu osnova za usklađenje knjigovodstvenih evidencija sa stvarnim stanjem imovine i obveza je popis (inventura). No, računovodstveni propisi proračunskog sustava postavili su neka pravila popisa i način iskazivanja popisnih razlika u poslovnim knjigama. S obzirom na to da u računovodstvu proračunskog okruženja nije tijekom 2014. bilo promjena, popis i sve aktivnosti oko njega obavit će se na jednak način kao i za 2013. Neće biti razlika ni u knjigovodstvenom iskazivanju popisnih razlika. 1. Uvod 2. Popis u proračunskom računovodstvu 3. Organiziranje i provedba popisa 4. Posebnosti popisa popisnih skupina 5. Izvještaj o obavljenom popisu 6. Usklađivanje stanja u knjigovodstvu sa stanjem u popisu 7. Popisne razlike 8. Zaključak
Autori: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec.
Od 1. siječnja 2015. primjenjuje se novi Pravilnik o proračunskom računovodstvu i računskom planu. Njime se uvode novosti u proračunski računovodstveni sustav koje nisu odstupile od temeljnih načela koja su uređena istoimenim Pravilnikom koji se primjenjuje do kraja 2014. U članku autorice pojašnjavaju novosti koje donosi ovaj Pravilnik. 1. Uvod 2. Primjena načela dvojnog knjigovodstva za sve obveznike 3. Popis imovine i obveza 4. Predujmovi za nabavu nefinancijske imovine 5. Dana i primljena kratkotrajna nefinancijska imovina 6. Subvencije i kapitalne pomoći 7. Novčana naknada koju plaćaju poslodavci zbog neispunjenja kvote (zapošljavanje osoba s invalidnošću) 8. Prijenosi proračunskim korisnicima 9. Prihodi koje ostvaruju zdravstvene ustanove 10. Kratkoročno i dugoročno zaduživanje 11. Kratkoročni i dugoročni depoziti 12. Zajmovi po protestiranim jamstvima 13. Faktoring 14. Financijski lizing i robni zajam 15. Aktivna vremenska razgraničenja i izvanbilančna evidencija
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec
S obzirom na to da se od 1. siječnja 2015. u proračunskom računovodstvu primjenjuju neka nova pravila pri knjigovodstvenom iskazivanju nekih poslovnih promjena, u nastavku se daje pregled značajnijih promjena. 1. Uvod 2. Poslovne promjene s odgovarajućim promjenama na računima
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Intervenirano je u Državni proračun Republike Hrvatske za 2014. godinu. Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2014. godinu koje je prihvatio Hrvatski sabor. Učinjene su i određene preraspodjele na pojedinim kategorijama na kojima planirana sredstva nisu dostatna, a nužno ih je obaviti u ovoj godini. 1 Uvod 2 Prihodi državnog proračuna 3 Rashodi državnog proračuna 4 Ukupni manjak državnog proračuna 5 Procjena ukupnog manjka konsolidirane opće države
U 2015. gospodarski subjekti će u postupcima javne nabave moći svoje ponude i zahtjeve za sudjelovanjem dostavljati i elektroničkim putem kroz sustav Elektroničkog oglasnika javne nabave Republike Hrvatske. Riječ je o daljnjem koraku u razvoju elektroničke javne nabave. U ovom radu daje se pregled relevantnih zakonskih odredaba te praktično opisuje priprema takvog postupka javne nabave i dostava ponuda elektroničkim putem. Postupak javnog otvaranja elektronički dostavljenih ponuda te njihov pregled i ocjenu obradit će se u sljedećem broju. 1. Uvod 2. Priprema postupka javne nabave u kojem je omogućena elektronička dostava ponuda (naručitelji) 3. Dostava ponuda elektroničkim putem u postupku javne nabave (ponuditelji) 4. Umjesto zaključka
U troškove žalbenog postupka koji se vodi pred Državnom komisijom za kontrolu postupaka javne nabave pri utvrđivanju njihove moguće visine mogu se uvrstiti naknada za pokretanje žalbenog postupka i troškovi zastupanja žalitelja. Razredi naknada za pokretanje žalbenog postupka jasno su uređeni Zakonom o javnoj nabavi, dok za troškove žalbenog postupka jasno je određena samo vrsta, dok njihova visina ovisi o različitim čimbenicima. 1. UVOD 2. Odlučivanje o troškovima žalbenog postupka 3. Odluka ustavnog suda Republike Hrvatske 4. Troškovi zastupanja u žalbenim postupcima
U nekoliko su navrata u časopisu objavljivani odgovori na niz pitanja iz sustava javne nabave koji u zakonodavnom okviru predvodi Zakon o javnoj nabavi. U ovom se članku daju primjeri iz prakse Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave koji upućuju na njezina stajališta u prijepornim situacijama istog sustava. 1. Uvod 2. Primjeri iz prakse
Pregovarački postupak javne nabave je postupak u kojem se naručitelj obraća gospodarskim subjektima po vlastitom odabiru i pregovara o uvjetima ugovora s jednim ili više njih. Kao i svi drugi postupci u sustavu javne nabave, ovaj je postupak formalan i izrijekom propisan. Samo je u nekim okolnostima tijekom njegove provedbe dopuštena komunikacija između naručitelja i natjecatelja / ponuditelja. Strogim tumačenjem Zakona o javnoj nabavi, mogućnosti naručitelja da komunicira s natjecateljima tijekom pregovaračkog postupka s prethodnom objavom ograničene su, stoga autor članka predlaže pristup rješavanju ograničenja koja proizlaze iz postojećega zakonodavnog okvira i nudi prijelazna rješenja. 1. Uvod 2. pregovarački postupak javne nabave 3. komunikacija naručitelja s natjecateljima – određena razmatranja 4. Prijelazna rješenja 5. zaključak
Autonomija lokalnih vlasti ne može biti apsolutna. Lokalne jedinice moraju postupati u skladu s ustavnim načelima i kretati se unutar zakonskih granica. Lokalne jedinice moraju djelovati u okviru pravnog sustava države čiji sastavni dio predstavljaju. Središnja vlast ima pravo provedbe nadzora nad lokalnom samoupravom kako bi se osiguralo poštovanje zakona. U okviru provedbe nadzora moguća je primjena sankcije prema aktima lokalnih tijela ili prema samim lokalnim tijelima. U ovom će se članku prikazati najstroža sankcija – raspuštanje predstavničkog tijela te opisati razlozi na osnovu kojih se mogu raspustiti općinska i gradska vijeća i županijske skupštine te raspisati prijevremeni izbori za njihove članove. 1. Uvod 2. Raspuštanje predstavničkog tijela 3. Istodobno raspuštanje i razrješenje 4. Sudska zaštita i raspisivanje prijevremenih izbora 5. Povjerenik vlade Republike Hrvatske 6. Umjesto zaključka
Kada zaposlenici u školstvu rade na poslovima kod kojih postoje posebni uvjeti rada, pripada im odgovarajući dodatak na plaću. Što se sve u školstvu smatra radom u posebnim uvjetima, koliko iznose dodatci na plaću za svaku pojedinu vrstu rada u posebnim uvjetima, kako se navedeni dodatci obračunavaju i evidentiraju u COP-u te koje su novosti vezane za posebne uvjete rada donijeli granski kolektivni ugovori za zaposlenike u školskim ustanovama zaključeni u travnju i svibnju ove godine, nastojat će se objasniti ovim člankom. 1. Uvod 2. Dodatci na plaću za posebne uvjete rada
Prigodna materijalna prava službenika u državnim tijelima, tijelima jedinca lokalne i područne (regionalne) samouprave i javnim službama uključuju i pravo na dar za dijete u prigodi blagdana Svetog Nikole i Božića. Kako su uređena ta prava za 2014., napisano je u ovom članku. 1. Uvod 2. Državni službenici i namještenici 3. Službenici i namještenici u javnim službama 4. Lokalni službenici i namještenici
Upravnim tijelima u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave upravljaju pročelnici koje na temelju provedenoga javnog natječaja imenuje odgovarajuće izvršno tijelo. Pročelnici se imenuju po posebnom postupku, moraju ispunjavati uvjete za imenovanje (opće, posebne i iznimne) te imaju propisan djelokrug poslova i odgovornost. 1. Uvodno 2. Poslovi i odgovornost pročelnika upravnog tijela - upravljanje upravnim tijelom 3. Uvjeti za imenovanje pročelnika 4. Iznimni uvjeti za imenovanje pročelnika jedinstvenoga upravnog odjela 5. Postupak imenovanja 6. Osoba ovlaštena za obavljanje poslova pročelnika 7. Umjesto zaključka
Vlada Republike Hrvatske i sindikati javnih službi zaključili su Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama na rok od četiri godine. Ugovorene su strane imenovale Povjerenstvo za tumačenje odredaba i praćenje njegove primjene te su obvezne pridržavati se njihova tumačenja. U članku dajemo pregled nekih njegovih tumačenja nekih odredaba Temeljnoga kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama. 1. Uvod 2. Tumačenja Povjerenstva za tumačenje Temeljnoga kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Vlada Republike Hrvatske i sindikati državnih službenika i namještenika zaključili su 3. kolovoza 2013. Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike na određeno vrijeme do 1. kolovoza 2016. Prema odredbama toga ugovora, ugovorene strane imenovale su Zajedničku komisiju za tumačenje odredaba i praćenje primjene sklopljenoga Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike. U nastavku dajemo tumačenja Zajedničke komisije za tumačenje odredaba i praćenje primjene Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike. 1. Uvod 2. Tumačenja Zajedničke komisije
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.