I za razdoblje siječanj – rujan 2015. godine potrebno je u sustavu proračunskog računovodstva sastaviti i u propisanim rokovima dostaviti FINA-i neke od financijskih izvještaja.
S obzirom na to da je riječ o specifičnim procesima unutar ovog sustava, javljaju se i posebitosti pri evidencijama, a time i pri sastavljanju financijskih izvještaja.
U ovom se članku upućuje na niz tih posebitosti te se daje uputa za njihovu primjenu.
1. Uvod
2. Obveznici i obveza predaje devetomjesečnih financijskih izvještaja
3. Utvrđivanje rezultata ostvarenog u devetomjesečnom razdoblju 2015. godine i uočene nepravilnosti
4. Uključivanje vlastitih i namjenskih prihoda decentraliziranih proračunskih korisnika u proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave – dodatne upute
5. Postupanja s vijećima nacionalnih manjina i mjesnom samoupravom
6. Evidencije prihoda iz proračuna kod osnovnih i srednjih škola te proces konsolidacije
7. Knjigovodstvene evidencije plaćanja u sustavu riznice ovisno o izvorima financiranja
8. Knjigovodstvene evidencije prihoda od EU-a kod proračunskih korisnika jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kad im sredstva EU-a proslijedi jedinica
9. Tretman projekata energetske učinkovitosti
10. Uvođenje „transfernih“ računa u financijske izvještaje jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
Autori: Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Mladenka KARAČIĆ, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ, dipl. oec.
Posebitost izvora financiranja je jedan od parametara koji izravno utječe na sustav računovodstvenog bilježenja poslovnih promjena povezanih s tim izvorom jer su u krug financiranja uključene proračunske osobe različitih razina pa se stoga bilježenja moraju uskladiti, između ostaloga, radi ispravne konsolidacije financijskih izvještaja.
U Prilogu časopisu RRiF, br. 2/15., Poslovanje proračuna i proračunskih korisnika, detaljno su pojašnjeni ti izvori financiranja. U ovom se članku daje usporedno bilježenje europskih izvora financiranja i njihovo „pražnjenje“ kod osoba koje su unutar proračunskog sustava uključene u proces.
1. Uvod
2. Europski izvori financiranja
3. Zaključak
Autori: Mladenka KARAČIĆ, dipl. oec. Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
U ovom se članku daje osvrt na Izmjene i dopune Državnog proračuna za 2015. godinu te Izmjene i dopune Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu tako da se pojašnjavaju odstupanja i razlozi njihova nastanka.
1. Uvod
2. Promjene u Državnom proračunu za 2015. godinu
3. Izmjene i dopune Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu
Usvojena je Odluka o privremenom financiranju poslova, funkcija i programa državnih tijela i drugih proračunskih korisnika Državnog proračuna Republike Hrvatske u prvom tromjesečju 2016. godine.
Ova je odluka donesena u skladu s posebnim propisima i donosi, u načelu, ograničenja u provedbi aktivnosti na razini Državnog proračuna u očekivanju rezultata izbora za Hrvatski sabor.
1. Uvod
2. Procjena kretanja prihoda Državnog proračuna u prvom tromjesečju 2016. godine
3. Procjena kretanja rashoda Državnog proračuna u prvom tromjesečju 2016. godine
4. Račun financiranja Državnog proračuna u prvom tromjesečju 2016. godine
5. Općenito
Člankom u nizu koji je započet u prošlom broju časopisa RRiF, počeo se razmatrati okvir u kojem se moraju ponašati davatelji i primatelji javnih sredstva pri financiranju programa i projekata koji se provode radi općeg dobra.
U ovom se članku pojašnjavaju mjerila koja moraju udruge obvezno ispuniti ako se koriste tim javnim sredstvima odnosno da bi mogla pristupiti toj vrsti sredstava. Nadzor nad tim mjerilima ponajprije provodi davatelj tih javnih sredstava.
1. Uvod
2. Udruga mora biti upisana u odgovarajuće registre
3. Djelatnosti i ciljevi djelovanja moraju biti usklađeni s predmetom financiranja
4. Udruga mora uredno ispuniti obveze iz prethodnih ugovora o financiranju
5. Udruga mora uredno plaćati poreze i doprinose
6. Protiv udruge i ovlaštenih osoba ne smije se voditi kazneni postupak i ne smiju biti pravomoćno osuđivane za određene prekršaje i kaznena djela
7. Udruga ima organizacijske i ljudske resurse
8. Dodatni uvjeti koji mogu biti prednost u uvjetima natječaja
9. Primjena mjerila na druge neprofitne organizacije
U sustavu javne nabave postoje vrijednosne granice predmeta nabave pri nabavi roba / usluga odnosno radova do kojih obveznici njegove primjene ne trebaju primjenjivati strogo uređene postupke javne nabave. Iako je pristup tim nabavama jednostavniji, trebaju se poštovati temeljna načela sustava javne nabave. Članak pojašnjava te (tzv. bagatelne) nabave, upozoravajući ne neke opasnosti pri organiziranju tih nabava.
1. Uvod
2. Zakonska osnova – odredbe Zakona o javnoj nabavi koje se odnose na „bagatelnu“ nabavu
3. Načela javne nabave
4. Faze procesa nabave
5. Interni akt naručitelja
6. Provedba postupka bagatelne nabave
7. Zaključak
Tijekom posljednjih šest godina, od 2008. do 2014., naručitelji su se koristili ekonomski najpovoljnijom ponudom kao kriterijem za odabir u 1.667 objava, odnosno u 1,04 % svih objava, što znači da taj kriterij nikada zapravo nije zaživio u praksi, bez obzira na prednosti koje donosi naručiteljima, ali i ponuditeljima. No, u narednom razdoblju ta će se statistika zasigurno promijeniti, pogotovo jer nove direktive ovom kriteriju daju ključnu ulogu u modernizaciji javne nabave, nametnuvši ih kao „jedini“ kriterij. Ovaj se članak osvrće na ekonomski najpovoljniju ponudu dajući uvid u najvažnije elemente i modele tog kriterija.
1. Uvod
2. Primjena kriterija ekonomski najpovoljnije ponude u Republici Hrvatskoj
3. Kriterij ENP kao „vrijednost za novac“
4. Kriteriji ENP-a prema Zakonu i Uredbi
5. Najniža cijena nasuprot ekonomski najpovoljnijoj ponudi
6. Uvjeti sposobnosti i kriteriji odabira
7. Modeli ocjene ponuda
8. Primjeri odabira ekonomski najpovoljnije ponude prema modelima
9. Primjeri presuda Europskog suda pravde i rješenja DKOM-a
10. Ekonomski najpovoljnija ponuda prema novim direktivama
11. LCC (Life Cycle Cost) – Trošak životnog vijeka
12. Mogući razlozi neprimjene kriterija ENP
13. Zaključak
Predsjednik predstavničkog tijela ima ovlasti uređene posebnim zakonom.
U ovom su članku dani odgovori na neka pitanja koja se javljaju u radu i postupanju predsjednika predstavničkih tijela jedinica LP(R)S-a, odnosno njegova prava i dužnosti.
1. Uvod
2. Ovlasti predstavničkog tijela
3. Izbor predsjednika predstavničkog tijela
4. Ovlast predsjednika za sazivanje sjednica predstavničkog tijela
5. Ostala prava i dužnosti predsjednika predstavničkog tijela
6. Poziv za sjednicu predstavničkog tijela
7. Potpisivanje akata koje donosi predstavničko tijelo
8. Pravno na naknadu predsjednika predstavničkog tijela
9. Ostavka i razrješenje predsjednika predstavničkog tijela
10. Potpredsjednik predstavničkog tijela
11. Rad bez predsjednika i izbor novog predsjednika
Prava općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i njihovih zamjenika na različite se načine uređuju u lokalnim jedinicama.
U ovom će se članku opisati priroda mandata nositelja izvršnih ovlasti na lokalnoj razini (početak mandata i stupanje na dužnost) te pojasniti neke dvojbe oko nespojivosti. Objasniti će se i prava lokalnih dužnosnika, ali i prikazati dužnosti predviđene posebnim propisima.
1. Uvod
2. Priroda mandata i nespojive dužnosti
3. Način obavljanja dužnosti
4. Prava lokalnih dužnosnika
5. Dužnosti lokalnih dužnosnika
6. Zaključak
U ovom su članku analizirane pretpostavke i ograničenja za određivanje poslovnih tajni od strane tijela javne vlasti, tj. obveznika primjene Zakona o pravu na pristup informacijama, propisane odredbama toga Zakona, Zakona o zaštiti tajnosti podataka i drugih mjerodavnih propisa.
1. Uvod
2. Zakon o zaštiti tajnosti podataka
3. Poslovna tajna prema drugim propisima
4. Poslovna tajna kao ograničenje prava na pristup informacijama (primjena ZPPI-ja)
5. Zaključak
S obzirom na to da se približava kraj proračunske godine, približavaju se i rokovi u kojima se moraju planirati proračuni, što podrazumijeva i financijske planove proračunskih korisnika, tema planiranja se aktualizira.
Iako se za državnu razinu ne planira proračun za sljedeće razdoblje jer će biti usvojeno privremeno financiranje, lokalne i regionalne jedince moraju planirati. S obzirom na to da je u tom području novih zahvata, u ovom članku se sažeto upućuje na planiranje kako samih „izvorišnih“ lokalnih (regionalnih) proračunskih osoba tako i njima pripadajućih proračunskih korisnika.
1. Uvod
2. Ključna pravila privremenog financiranja
3. Financijski plan proračunskog korisnika državnog proračuna za prva tri mjeseca 2016.
4. Upute za izradu prijedloga proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
5. Uključivanje vlastitih i namjenskih prihoda i primitaka svih proračunskih korisnika u proračun jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
6. Primjena ekonomske klasifikacije za proračune
7. Plan razvojnih programa
8. Sadržaj financijskog plana proračunskog i izvanproračunskog korisnika jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
Jedna skupina prava koja je ugovorena odgovarajućim kolektivnim ugovorima za državne službenika i namještenike odnosno službenike i namještenike u javnim službama, može se nazvati zajedničkim imenom pomoći. Riječ je o pomoćima koja nastaju u povodu nekih događaja.
U članku se daje njihov sažetak, uz navođenje tumačenja tijela koja su ovlaštena tumačiti te kolektivne ugovore.
1. Uvod
2. Novčana pomoć državnim službenicima i namještenicima
3. Novčana pomoć javnim službenicima i namještenicima
Na službenike i namještenike u javnim službama pri ostvarivanju nekih materijalnih prava primjenjuje se odgovarajući kolektivni ugovor. S obzirom na to da se neka prava koja su tim ugovorom izvorno ugovorena ne izvršavaju na temelju drugih akata, ovim se člankom daje njihov pregled. Uz taj se pregled daju i neka tumačenja ovlaštenog tijela u vezi s pravima iz pregleda koja se izvršavaju te niz njihovih tumačenja u vezi s naknadom za prijevoz.
1. Uvod
2. Pregled nekih materijalnih prava koja se izvršavaju
3. Pregled tumačenja komisije uz materijalna prava koja se izvršavaju
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Iako je jedan od izvora radnog prava za državne službenike i namještenike kolektivni ugovor, on se u mnogim svojim odredbama ne primjenjuje jer su prava koja su njime ugovorena ograničena raznim drugim aktima u svoti ili u svojoj ukupnosti.
U se ovom članku daje pregled nekih materijalnih prava koja se izvršavaju te se daje i pregled zanimljivih tumačenja njihove provedbe.
1. Uvod
2. Pregled nekih materijalnih prava koja se izvršavaju
3. Pregled tumačenja komisije uz materijalna prava koja se izvršavaju
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik