Nedavno je neznatno promijenjen provedbeni propis kojim se uređuje računovodstvo proračunskih osoba. Njime nisu unesene znatne promjene u računovodstveni sustav nego su pojašnjene neke postojeće odredbe te su objavljene stope otpisa koje će se primijeniti na cijelu 2015. godinu. Uz ova se pojašnjenja člankom osvrće i na druge promjene.
1. Uvod
2. Novosti koje donose Izmjene i dopune Pravilnika
I u proračunskom sustavu osnova za usklađenje knjigovodstvenih evidencija sa stvarnim stanjem imovine i obveza je popis (inventura). No, računovodstveni propisi proračunskog sustava postavili su neka pravila popisa i načina iskazivanja popisnih razlika u poslovnim knjigama.
Od 2015. u primjeni su novi računovodstveni proračunski propisi, pri čemu su se zbile neke promjene vezane uz rokove popisa za izrijekom navedene djelatnosti se upozorava čelnike o utemeljenju njihovih odluka u vezi s popisom. No, nema razlika u knjigovodstvenom iskazivanju popisnih razlika, ali se upozorava na poseban pristup popisu potraživanja i obveza.
1. Uvod
2 Rokovi i predmet popisa
3 Popis imovine i obveza
4 Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stanjem utvrđenim popisom
5 Popisne razlike
6 Zaključak
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
S obzirom na to da se u proračunskom sustavu većina financijskih izvještaja za 2015. predaje do 1. veljače 2016., treba provjeriti podatke na knjigovodstvenim računima.
Provjera podataka iskazanih na knjigovodstvenim računima jedan je od oblika priprema za utvrđivanje rezultata poslovanja.
Osim podataka na računima treba provjeriti i sustav knjiženja istovrsnih poslovnih promjena.
Od početka 2015. primjenjuje se novi računovodstveni propis koji je donio novine u način bilježenja nekih poslovnih promjena pa time i promjenu početnih stanja na nekim knjigovodstvenim računima.
1 Uvod
2 Provjera pozicija
3 Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Za 2015. godinu porezni obveznik treba umjesto konačnog obračuna u prijavi PDV-a koju podnosi za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine provesti sva usklađenja i ispravke za tu kalendarsku godinu. Za 2015. to znači da se obrazac PDV za prosinac 2015. treba predati do 20. siječnja 2016. U njemu se trebaju provesti sva usklađenja i ispravci za 2015. godinu.
Kako trebaju sastaviti obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine proračunske osobe, može se pročitati u nastavku članka.
1. Uvod
2. Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem
3. Pripreme za sastavljanje obrasca PDV za prosinac 2015.
4. Zaključivanje poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
5. Zaključak
U nizu članaka koji je započet u pretprošlom broju časopisa RRiF, počeo se razmatrati okvir u kojem se moraju ponašati davatelji i primatelji javnih sredstva pri financiranju programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge.
U ovom se članku pojašnjavaju osnovni standardi koje davatelji financijskih sredstava moraju poštovati kada dodjeljuju sredstva programima i projektima udruga.
1. Uvod
2. Osnovni standardi planiranja financiranja
3. Osnovni standardi provedbe financiranja
4. Osnovni standardi praćenja i vrednovanja financiranja i izvještavanja
5. Umjesto zaključka: kako osigurati učinkovitu primjenu standarda financiranja
Postupak davanja Iskaza o procjeni fiskalnog učinke te oblik i sadržaj tom iskazu odgovarajućih obrazaca uređen je novom odlukom koja se primjenjuje od 1. siječnja 2016. godine. U ovom se članku osvrće na promjene u tom području te se daju upute kako popuniti ove obrasce.
1. Uvod
2. Elementi za izračun fiskalnog učinka
3. Povezivanje s izvorima financiranja
4. Izjava o nepostojanju fiskalnog učinka prijedloga propisa
U posljednjih nekoliko mjeseci u praksi, među naručiteljima i ponuditeljima, pojavila su se mnoga pitanja u vezi s elektroničkim računom, posebice oko datuma uvođenja te obvezatnosti primjene u javnoj nabavi, ali i šire. U radu se daje pregled relevantnih zakonskih i podzakonskih odredaba u području poreznog i računovodstvenog prava te javne nabave s osvrtom na ključne novine iz Direktive 2014/55/EU. Jednako se tako u radu daje osvrt na Odluku Vlade RH od 12. studenog 2015. o zaprimanju strukturiranih računa u elektroničkom obliku i pratećih isprava za tijela državne uprave / proračunske korisnike državnog proračuna.
1. Uvod
2. Zakonodavni okvir o e-računu
3. Umjesto zaključka
Profesionalni propust gospodarskog subjekta u obavljanju njegove djelatnosti kao jedan od ostalih razloga isključenja definiran je Zakonom o javnoj nabavi na način da koncepcija profesionalnog propusta obuhvaća sva pogrešna postupanja koja utječu na profesionalni kredibilitet gospodarskog subjekta, pogotovo u području djelatnosti koju subjekt obavlja, a koja su utvrđena od strane nadzornih tijela ili uslijed neurednog izvršenja ugovornih obveza.
U provedbi otvorenih postupaka javne nabave, naručitelji sve češće u dokumentacijama za nadmetanje navode težak profesionalni propust kao jedan od razloga isključenja gospodarskog subjekta. Stoga se u ovom članku kroz primjere iz novije prakse Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave daju odgovori na neka dvojbena pitanja u vezi s načinom dokazivanja postojanja profesionalnog propusta.
1. Uvod
2. Profesionalni propust prema novim direktivama EU-a
3. Profesionalni propust kao jedan od ostalih razloga isključenja
4. Definicija teškoga profesionalnog propusta u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi
5. Neisplata plaće zaposlenicima kao primjer profesionalnog propusta
6. Gospodarski subjekt u obavljanju djelatnosti postupao protivno pravilima struke
7. Podnošenje optužnih prijedloga ne mora biti dokaz postojanja profesionalnog propusta
8. Profesionalni propust kod izvršenja ugovora o javnoj nabavi
9. Lažni podatak u dostavljenim dokumentima ne smatra se profesionalnim propustom
10. Gospodarski subjekt kao neprikladna i nepouzdana strana ugovora o javnoj nabavi ili okvirnog sporazuma
11. Zaključak
U sustavu javne nabave jedan od razloga zbog kojih ponuda može biti neprihvatljiva je i ponuda s neuobičajeno niskom cijenom. U toj okolnosti naručitelj se može različito postaviti u odnosu na ponuditelja. Ti su odnosi s primjerima iz prakse Državne komisine i naručitelja predmet ovog članka.
1 Uvod
2. Traženje objašnjenja cijene je pravo, a ne i obveza naručitelja
3. Primjena načela javne nabave kod neuobičajeno niske cijene
4. Kada može biti riječ o neuobičajeno niskoj cijeni ponude
5. Odbijanje ponude s neuobičajeno niskom cijenom
6. Osvrt na nove direktive EU-a
7. Neprihvatljiva ponuda
8. Zaključak
S obzirom na to da javni naručitelj može odrediti uvjete tehničke i stručne sposobnosti gospodarskog subjekta uz podastiranje nekih dokaza među kojima se nalazi i popis ugovora, u primjeni ove norme, zbog postojanja određenog stupnja subjektivne procjene, pojavljuje se niz pitanja na koja se ovim člankom daju pojašnjenja na primjerima iz prakse o kojima se očitovala Državna komisija.
1. Uvod
2. Primjeri iz rješenja
Neke jedince lokalne i područne (regionalne) samouprave dobivaju pomoći iz državnog proračuna Republike Hrvatske. S obzirom na restrukturiranje sustava određivanja jedinca kojima je pomoć potrebna, u prijelaznom će razdoblju pomaganje biti tomu prilagođeno. Posebitost postoji i s obzirom na privremeno financiranje u sustavu državnog proračuna za prvo tromjesečje 2016.
Pomoći iz državnog proračuna mogu biti s osnove poreznih prihoda (poreza na dohodak i na dobitak) i izravno iz državnog proračuna.
1. Uvod
2. Pomoć jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave s osnove prihoda od poreza na dohodak
3. Pomoć jedinicama lokalne samouprave s osnove prihoda od poreza na dobitak
4. Korisnici izravne pomoći iz državnog proračuna
5. Korisnici pomoći iz državnog proračuna koji su izgubili status područja posebne državne skrbi i status brdsko-planinskih područja, a nisu stekli status potpomognutog područja
6. Izmjene i dopune Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2015. godinu
7. Namjena korištenja pomoći iz državnog proračuna
8. Odluka o privremenom financiranju prvom tromjesečju 2016. godine
Iako su državnim i javnim službenicima i namještenicima izvorno ugovorena prigodna materijalna prava koja su povezana s krajem godine, ne mogu se sva ostvariti. Za 2015. se ne može ostvariti pravo na božićnicu dok se za djecu može dobiti prigodni dar.
1. Uvod
2. Što su prigodna materijalna prava
3. Državni službenici i namještenici
4. Službenici i namještenici u javnim službama
Mijenjan je propis koji uređuje način kojim se prati provedba fiskalne politike odnosno kojim se postiže uspostavljanje i jačanje fiskalnih pravila i pravila za osiguranje fiskalne odgovornosti.
Ove promjene morat će se uvažiti pri davanju izjave o fiskalnoj odgovornosti za 2015. pa se stoga na njih posebno upućuje. Naročito se naglašavaju promjene „skrivene“ u Upitniku o fiskalnoj odgovornosti.
1. Uvod
2. Ključne promjene u Uredbi
3. Promjene u Upitniku
4. Sastavljanje i predaja Izjave u postupku primopredaje dužnosti
Autori: Mr. sc. Ivana JAKIR-BAJO, dipl. oec. Ana ZORIĆ , dipl. iur.