Za sve osobe koje poslovno djeluju tako i osobe koje pripadaju proračunskom sustavu trebaju krajem godine popisati imovinu i obveze kako bi se knjigovodstvena stanja mogla usporediti s tim stvarnim stanjima. Popisne razlike treba na odgovarajući način riješiti i u skladu s time i računovodstveno iskazati. Sudionici popisa izrijekom su navedeni i njima su dana prava i obveze. Ovim člankom dan je podsjetnik na obvezu popisa imovine i obveza.
Uvod
Pravni okvir
Obveze čelnika
Predmet popisa
Rokovi za popis i organizacija popisa
Zadatci i odgovornost povjerenstva za popis
Način provedbe popisa – metodologija
Zaključni izvještaj o obavljenom popisu
Rashodovanje imovine
Godišnji popis imovine i obveza u doba epidemije bolesti COVID-19 prouzročene virusom SARS-CoV-2
Krajnje je vrijeme da se prije sastavljanja financijskih izvještaja pristupi kontrolnim pregledima svih računovodstvenih knjiga kako bi se na računima koji im pripadaju provjerilo jesu li svi poslovni odnosi iskazani točno i ujednačeno.
Prije toga potrebno je provesti kvalitetan popis imovine i obveza jer je on jedini stvarni korektor propusta koji su nastali tijekom godine.
U ovom se članku daje sažetak knjigovodstvenih postupanja kod učestalijih poslovnih odnosa u proračunskom sustavu. Napominje se da se računovodstveni pristup za 2022. godinu nije mijenjao tijekom 2022. godine iako je od početka te godine na snazi »novi“ Zakon o proračunu koji u sebi ima uključene i neke računovodstvene odredbe.
Pravni okvir
O sadržaju nekih pozicija financijskih izvještaja
Zaključak
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Svi porezni obveznici, a tako i proračunske osobe koje su obveznici PDV-a, trebaju do 20. siječnja 2023. godine predati Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine 2022. Međutim, obveza sastavljanja i predaje Obrasca PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine odnosi se samo na obveznike PDV-a. U njemu treba provesti i sva usklađenja i ispravke za 2022. godinu.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem PDV-om proračunskih osoba
Sastavljanje Obrasca PDV za prosinac 2022. godine
Zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija u 2022. godini
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Kako je i propisano, prije kraja 2022. godine usvojen je Državni proračun Republike Hrvatske za 2023. godinu i projekcije za 2024. i 2025. godinu. On je povećan u odnosnu na onaj iz 2022. godine kako u rashodnoj tako i prihodnoj strani. U ovom se članku daje njegov sažeti sadržaj, navode se usvojene svote i razlozi koji su doveli do njegova povećanja u odnosu na prethodnu godinu.
Svake godine uz usvajanje državnog proračuna za određenu proračunsku godinu, a radi njegove pravilne primjene, donosi se i odgovarajući zakon. Od toga se nije odstupilo ni za državni proračun za 2023. godinu. Pregled bitnih odredaba tog zakona dan je u ovom članku. On stupa na snagu od početka godine za koju je državni proračun i donesen 1. siječnja 2023. godine.
Uvod
Fleksibilnost u izvršavanju državnog proračuna
Trošenje proračunskih sredstava
Preuzimanje obveza po ugovorima koje dospijevaju u sljedećim godinama (višegodišnje obveze)
Tijekom 2022. godine po drugi put bio je promijenjen izvorno usvojeni Državni proračuna Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcije za 2023. i 2024. godinu. O osnovnim pravcima promjena u dijelu prihoda, rashoda te odraza na kretanje njegova manjka piše autorica u ovom članku.
Iako se jednostavna nabava ne ubraja ni u jedan od postupaka javne nabave, čini njezin značajan dio. Provodi se do određenih svota vrijednosti predmeta nabave prema nacionalnim pragovima. Za njezinu provedbu obveznici primjene sustava javne nabave moraju imati autonomni opći akt koji se u praksi naziva pravilnikom. U članku autori objašnjavaju jednostavnu nabavu, dajući i predložak takva autonomnog akata koji se mora javno objaviti.
Uvod
Vrijednosni pragovi za primjenu Zakona o javnoj nabavi u 2022. godini
Vrijednosni pragovi za primjenu Zakona o javnoj nabavi u 2023. godini
Vrijednost jednostavne nabave u 2021. godini
Opći akt naručitelja o jednostavnoj nabavi
Mišljenje Povjerenika za informiranje o provedbi savjetovanja za pravilnike o jednostavnoj nabavi
Smjernice za provedbu postupaka jednostavne nabave
Plan nabave i registar ugovora
Primjena načela javne nabave
Primjena elektroničkih sredstava komunikacije u jednostavnoj nabavi
Vrijednosni pragovi za primjenu Zakona o javnoj nabavi i nadležnost Državne komisije
Usklađivanje općeg akta o jednostavnoj nabavi (pravilnika) sa Zakonom o uvođenju eura kao službene valute u RH
Jednostavna nabava u skladu s čl. 23. ZJN 2016 („odvojena nabava“)
Prekršajna odgovornost naručitelja i odgovorne osobe
Zaključno
Predložak općeg akta o jednostavnoj nabavi
Autori: Ante LOBOJA, dipl. iur. Ivica PRANJIĆ , dipl. oec.
Izvorne odredbe o pravnoj zaštiti u sustavu javne nabave dio su Zakona o javnoj nabavi. No, postoji niz drugih propisa koji sadržavaju posebne odredbe o zaštiti u sustavu javne nabave. Njima se na svojevrstan način nadopunjuju odredbe o pravnoj zaštiti koja se primjenjuje u skladu s navedenim Zakonom. Zajedničko pravnoj zaštiti propisanoj posebnim propisima o kojima se piše u ovom članku jest to da o žalbama odlučuje Državna komisija za kontrolu postupak javne nabave.
Uvodni dio
Zakon o komunalnom gospodarstvu
Zakon o javno-PRIVATNOM partnerstvu
Zakon o koncesijama
Uredba o javnoj nabavi u području obrane i sigurnosti
Pravilnik o provedbi postupaka nabave roba, usluga i radova za postupke obnove
Predmet ovog članka je stvarni primjer (iz prakse) nabave građevinskih radova, s posebnim osvrtom na tehničku i stručnu sposobnost. U primjeru poziv za nadmetanje nije objavljen samo u Elektroničkom oglasniku javne nabave nego i u Službenom listu Europske unije iako obveza za time nije propisana. Time se omogućilo uključivanje u postupak više ponuditelja, čime se osigurava niža cijena za jednaku vrijednost.
U sklopu niza pravilnika koji moraju biti doneseni s obzirom na Zakon o proračunu koji se primjenjuje od 1. siječnja 2022. godine, donesena su dva nova pravilnika kojima se uređuje proračunski nadzor. Proračunski nadzor nije novost u proračunskom sustavu, ali dva pravilnika o kojima je riječ u ovom članku ipak donose neke novosti.
Objedinjeno godišnje izvješće za 2021. godinu usvojeno je Zaključkom Vlade Republike Hrvatske (KLASA: 022-03/22-07/396, URBROJ: 50301-05/16-22-2) od 24. studenoga 2022. godine. Trenutačno stanje razvoja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru i mjere za njegovo unaprjeđenje, autori objašnjavaju u članku. Pri tome se poseban naglasak daje na propuste u sustavu kojima se upozorava obveznike na poželjna postupanja u trenutačno važećim propisima. Ujedno se daju i najave novih postupanja.
Uvod
Stanje sustava unutarnjih kontrola na temelju analize Izjava o fiskalnoj odgovornosti
Pregled aktivnosti unutarnje revizije u 2021. godini
Stanje sustava unutarnjih kontrola prema nalazima Državnog ureda za reviziju
Mjere za daljnji razvoj sustava unutarnjih kontrola
Na temelju objavljenih dodataka kolektivnim ugovorima iz područja državnih i javnih službi povećana su neka primanja službenika i namještenika u državnim i javnim službama. Povećana je osnovica za obračuna plaće počevši od obračuna plaće za listopad 2022. godine i božićnica te dar djetetu službenika i namještenika u povodu blagdana Sv. Nikole. Ovim se člankom podsjeća da su zadnja dva navedena prava izuzeta od ovrhe i mogu se isplatiti i u gotovu novcu.
Uvod
Pregovori o visini osnovice i materijalnih prava za 2022. odnosno 2023. godinu
Što znači ugovorni rast osnovice
Način isplate nagrade i porezni tretman nagrade za božićne blagdane i dara za dijete