Kao i svake prethodne godine, osobe koje se svrstavaju u proračunski računovodstveni sustav, moraju u skladu s pravilima financijskog izvještavanja u tom sustavu sastaviti i predati financijske izvještaje i za prvih šest mjeseci tekuće proračunske godine. Prvi rokovi izvještavanja nastupaju s 11. srpnja 2022. godine.
Uvod
Obrasci, rokovi i obveznici
Popunjavanje obrazaca financijskih izvještaja za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja 2022. godine
Obveznici financijskog izvještavanja u sustavu proračuna prvi su put prilikom financijskog izvještavanja za razdoblje od 1. siječnja do 31. ožujka 2022. godine svoje financijske izvještaje predavali putem nove aplikacije Financijsko izvještavanje u sustavu proračuna i Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika (RKPFI). U nastavku članka autorica daje osvrt na najčešća pitanja i dvojbe u vezi s Registrom proračunskih i izvanproračunskih korisnika te pitanja s kojima su se korisnici suočavali u procesu predaje financijskih izvještaja.
Uvod
Predaja financijskih izvještaja putem aplikacije RKPFI
Prijava promjena u Registru proračunskih i izvanproračunskih korisnika putem Obrasca PRKP
Kako bi se državni proračun prilagodio novim okolnostima, Hrvatski je sabor donio Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcije za 2023. i 2024. godinu te je donesen i novi Zakon o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2022. godinu. Donošenjem novog zadnje navedenog zakona omogućila se bolja preglednost svih odredaba tog Zakona, pri čemu je značajan utjecaj imala i primjena novog Zakona o proračunu koji se primjenjuje od početka 2022. godine.
Uvod
Preuzimanje višegodišnjih obveza na teret državnog proračuna
Ugovori vezani uz bespovratna sredstva fonda solidarnosti Europske unije
Raspisivanje javnih poziva za dodjelu sredstava iz izvora financiranja 11 Opći prihodi i primici
Dodatna fleksibilnost u izvršavanju državnog proračuna
Plaćanjem predujmom
Doznačavanje sredstava u skladu s dospijećem
Otvaranje računa proračunskih korisnika izuzetih od uplate prihoda na jedinstveni račun državnog proračuna
Izvršavanje državnog proračuna zbog nastupa izvanrednih okolnosti
Državna jamstva
Zaduživanje proračunskih korisnika državnog proračuna
Sanacija, dokapitalizacija pravnih osoba ili stjecanje udjela u pravnim osobama
Odredbe Zakona o izvršavanju koje se odnose na općine, gradove i županije
S obzirom na okolnosti u kojima se ostvaruju javni prihodi i izvršavaju rashodi na razni opće države, planirani prihodi i rashodi te primitci i izdatci neizbježno se moraju usklađivati s novim promjenom ishodišnih parametara prema kojima su bili i planirani. Prve promjene Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2022. godinu već su objavljene. O njima i razlozima njihova nastanka može se pročitati u nastavku članka.
Dobro poznat i često korišten institut iz sustava javne nabave je pravo ponuditelja na uvid u ponude drugih ponuditelja i ostalu dokumentaciju postupka javne nabave. Uvid se od naručitelja može zatražiti u žalbenom roku. Ni zakonom ni njegovim propisima nije utvrđen način provedbe tog instituta, stoga je to u nadležnosti naručitelja.
Uvod
Pravo uvida u dokumentaciju postupka javne nabave i načela javne nabave
Način obavljanja uvida u dokumentaciju postupka javne nabave
Praksa Visokoga upravnog suda Republike Hrvatske
Koje podatke gospodarski subjekt u postupku javne nabave smije označiti tajnom
Uvid u odabranu ponudu
Uvid u dokumentaciju obvezan je osigurati javni naručitelj
Pravila dokazivanja u žalbenom postupku u odnosu na pravo uvida u ponude
Jedan od temeljnih polaznih instituta u sustavu javne nabave je procijenjena vrijednost predmeta nabave. S obzirom na to da se u određenim okolnostima postupak javne nabave može pokrenuti i kada nisu osigurana sredstva, što svakako sa sobom nosi i određene zamke, često se on i završava u svotama iznad prvoplaniranih. Što se događa u tim okolnostima u praksi, daje niz primjera u ovom članku.
Uvodni dio
Odredbe ZJN 2016 o procijenjenoj vrijednosti nabave
Mišljenja u vezi procijenjene vrijednosti nabave
Rješenja DKOM-a u vezi procijenjene vrijednosti nabave
Mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika te plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave uređeni su posebnim zakonom. Tim je zakonom utvrđen način izračuna plaća, ograničenje njihove visine u različitim okolnostima i njihove ukupne mase. Ovaj je članak odgovor na učestala pitanja ulaze li plaće župana, gradonačelnika, općinskih načelnika i njegovih zamjenika u ograničenje mase sredstava za plaće te pitanja vezana za sredstva fiskalnog izravnanja i njihov utjecaj na masu sredstava za plaće.
Uvod
Zakonom propisana ograničenja plaća i naknada
Plaća i ograničenje visine plaće i naknada župana, gradonačelnika i općinskog načelnika te njihovih zamjenika
Plaća i ograničenje plaće službenika i namještenika
Proračunska ograničenja plaća
Utjecaj sredstava fiskalnog izravnanja na masu sredstava za plaće
Razni pravni izvori uređuju rad jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te nadzor nad ispravnošću njihove provedbe. Nadzor nad njihovim radom provodi i država. Uvažavajući osnovna obilježja tih nazora, autorica se osvrće na njih.
Na sjednici Vlada Republike Hrvatske održane 6. svibnja 2022. godine prihvaćeni su tekstovi novoga Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama i novoga Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike. Nakon sjednice Vlade predstavnici Vlade i reprezentativnih sindikata potpisali su tekstove novih Ugovora. Ugovori se primjenjuju od 1. svibnja 2022. godine. U nastavku članka obradit će se bitne promjene u odnosu na do tada ugovorena prava, pri čemu se ističe povećanje osnovica za obračun plaće i povećanja nekih materijalnih prava.
Uvod
Visina osnovice za izračun plaće za 2022. godinu
Visina iznosa za sistematske preglede
Visina naknade prijevoza kada nema organiziranog prijevoza
Dodatak na plaću od 5 % za završen poslijediplomski specijalistički studij