Za is prav nost sa stav lja nja obraču na i bi lježenjapro mje na na za li ha ma tr go vač ke ro be, osimodre da ba Za ko na o raču no vod stvu (Nar. nov., br.146/05.), Za ko na o PDV-u (Nar. nov., br. 47/95. do90/05.) i Pra vil ni ka o PDV-u (Nar. nov., br. 60/96.do 183/05.) te Za ko na o po re zu na do bit (Nar. nov.,br. 177/04., 90/05. i 57/06.) i Pra vil ni ka o po re zu nado bit (Nar. nov., br. 95/05.), tre ba se pridrža va ti iodre da ba ko je pro izla ze iz:
Pristup
Vrednovanje zalihe trgovačke robe
Predujmovi za robu
U zalihe robe na dan 31. 12. 2006. treba uključiti i robu na putu
Vrijednosno usklađenje zaliha trgovačke robe i njezina prodaja
Naknadno odobreni popusti kupcima
Zaključne napomene
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
U ovom smo članku ukratko prikazali raspored troškova poslovanja na troškove proizvodnje i troškove obračunskog razdoblja. Prikazani su primjeri izračuna troškova i knjiženje prekomjernog trošenja materijala, kao i fiksnih troškova prema MRS-u 2
Uvod u troškovno računovodstvo
Troškovi po prirodnim vrstama
Troškovi prema obuhvatu
Podjela troškova prema ovisnosti o iskorištenju kapaciteta
Članci o sastavljanju financijskih i poreznih izvješća za poduzetnike dobitaše u prvom broju našeg časopisa u najvećem dijelu zadovoljavaju potrebe za informacijama koje su u svezi općeg pristupa potrebne i u društvima graditeljske djelatnosti. Značajni dio računovodstvenih postavki koje se rabe u ovoj djelatnosti objašnjen je u našoj najnovijoj knjizi "GRAĐENJE I NEKRETNINE U PROMETU" III. Dopunjena naklada od studenog 2006., koja se može nabaviti na našoj adresi. U ovom članku dajemo dodatne napomene radi potpunijeg uvida u ovu porezno-računovodstvenu problematiku
Izvještaji i obračuni koje sastavljaju društva (i obrti dobitaši) graditeljske djelatnosti
Utvrđivanje ukupnog prihoda
Revalorizacija kupovne cijene zemljišta
Prijeboj odnosno cesija u slučaju prodaje stana dobavljačevom kupcu
Primljeni predujmovi u investitora
Što obuhvaća pojam "naknada za komunalno uređenje zemljišta"
Pravilnost načina određivanja osnovice za PDV, odnosno za PPN
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Trgovačka društva, zadruge registrirane za poljoprivrednu djelatnost i obiteljska gospodarstva (fizičke osobe s registriranim obrtom za poljoprivrednu djelatnost, ako su obveznici poreza na dobitak) računovodstvo vode prema Zakonu o računovodstvu (Nar. nov., br. 146/05.). Na kraju godine sastavljaju godišnji obračun, koji osim financijskih izvješća obuhvaća i porezne obračune (poreza na dodanu vrijednost, poreza na dobitak, razne vrste doprinosa i sl.). U okviru sastavljanja godišnjeg obračuna provode se postupci s kontrolno-analitičkim obilježjem kojima se provjerava ispravnost iskazanih poslovnih događaja u poslovnim knjigama, jesu li iskazani u skladu s propisima, prihvaćenom računovodstvenom praksom i vlastitim računovodstvenim politikama (v. časopis RRiF br. 12/06. str. 74 i dalje). Priprema godišnjeg obračuna u poljoprivredi u najvećem je dijelu jednaka kao i za druge djelatnosti. No, s obzirom na to da se u toj proizvodnji odvijaju biološke aktivnosti, što je razlika u odnosu na neke druge vrste proizvodnje, u pripremi godišnjeg obračuna posebna se pozornost usmjerava na obračun proizvodnje s vrednovanjem zaliha. I u provjeravanju postojanja imovine i obveza – popisu ili inventuri imovine potrebni su posebni postupci i procjene zato što je to biološka imovina.
Primjena računovodstvenih standarda
Priznavanje ulaganja, rashoda i prihoda od državnih potpora
U članku se razmatraju neke posebnosti poslovnih događaja koji bitno određuju sadržaj i strukturu godišnjih financijskih izvješća pravnih i fizičkih osoba koje se bave prijevozom, a plaćaju porez na dobitak. Razmatraju se računovodstveni i porezni problemi više nego tehnička pitanja pojedinih motrišta obavljanja djelatnosti. Članak je u prvom redu posvećen javnom cestovnom prijevozu putnika i robe. U ovom se članku govori o prijevozničkim društvima koja nabavljaju vozila za pružanje usluga na tržištu, a ne za prijevoz zaposlenih ili upravljačkog osoblja pa se zbog toga ne razmatraju nepriznati troškovi korištenja osobnim automobilima.
Temeljni okvir za sastavljanje financijskih i poreznih izvješća za 2006. objašnjen je u člancima danim u časopisu RRiF br. 1/07. Trgovačka društva komunalne djelatnosti zbog načina financiranja dugotrajne materijalne imovine, zbog posebnosti sadržaja prihoda koje naplaćuju, te iz drugih posebnosti koje izviru iz Zakona o komunalnom gospodarstvu, Zakona o grobljima i drugih propisa zahtijevaju dodatan osvrt zbog računovodstvenih postupaka koji se razlikuju od standardnih. Osim komunalnih trgovačkih društava objašnjenja su jednako primjenjiva i na druga trgovačka društva koja primaju državne potpore ili s njima izjednačene poticaje. Potanje o tome u nastavku članka.
Primjena MRS-ova i klasifikacija veličine
Što su "državne potpore" u smislu računovodstvenih propisa
Razgraničenje potpora za usluge od transfera za investicije
Ustroj analitičkih računa za praćenje potpora
Sredstva iz cijene komunalnih usluga za izgradnju objekata i uređaja komunalne infrastrukture
Knjigovodstveno praćenje sredstava za financiranje gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture
Prijenos građevina na grobljima na lokalnu samoupravu
Potpora za otplatu kredita i kamata
Knjiženje koncesije za komunalnu djelatnost
Potpora za pokriće gubitka i načini pokrića gubitka
Primjena "državnih potpora" u drugim djelatnostima
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Izvješće o novčanom toku je jedno od osnovnih financijskih izvješća, te kada se koristi s ostalim financijskim izvješćima, pruža informacije koje korisnicima omogućuju ocjenjivanje promjene neto-imovine subjekta, njegove financijske strukture (uključujući likvidnost i solventnost). Informacije o novčanom toku pomažu i eksternim i internim korisnicima financijskih izvješća pri ocjenjivanju mogućnosti poduzeća da stvara novac. U časopisu RRiF, br. 1/07., str. 136. objašnjen je način sastavljanja tog izvješća prema izravnoj (direktnoj) metodi. MRS 7 preporučuje primjenu izravne (direktne) metode, a i u hrvatskoj praksi je poglavito radi jednostavnosti izrade zastupljenija. Budući da je primjena te metode u praksi raširenija, ovaj članak će obuhvatiti način izrade izvještaja o novčanom toku upravo primjenom neizravne (indirektne) metode.
Uvod
Struktura izvještaja o novčanom toku
Primjer izrade izvještaja o novčanom toku primjenom neizravne metode
Financijska izvješća neprofitnih organizacija za 2006. predaju se Državnom uredu za reviziju do 1. ožujka 2007. Statistička se izvješća, dostavljaju se FINI do kraja veljače 2007. U ovom članku dajemo kratki sažetak informacija bitnih za sastavljanje financijskih izvješća.
Uvod
Obveznici
Dvovrsnost neprofitnog knjigovodstva
Dvostavno (dvostrano) knjigovodstvo
Financijski izvještaji
Račun prihoda i rashoda
Sastavljanje bilance
Bilješke
Primjena nekih poreznih zakona
Darovanja i sponzorstva
Zakoni, provedbeni i drugi propisi
Autor: Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Obvezu sastavljanja statističkih izvještaja neprofitnih organizacija određuje četverogodišnji Program statističkih aktivnosti od 2004. do 2007., te Godišnji provedbenim planom statističkih aktivnosti Republike Hrvatske za 2007. Temeljem tih dokumenata, za prikupljanje i obra dugogodišnjih statističkih izvještaja neprofitnih organizacija, nadležna je Financijska agencija.
Uvod
Obveznici izvještavanja
Obrazac izvještaja
Autor: Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Primjer: Korisnik kredita nije mogao pravodobno otplaćivati svoje kreditne obveze. Kao osiguranje otplate kredita dao je hipoteku na zemljište. Proračun se zainteresirao za to zemljište te je s korisnikom kredita sklopio ugovor o preuzimanju kredita. Tim ugovorom proračun preuzima i zemljište. Vrijednost zemljišta i dug po kreditu iznosi 3.000,00 kn. Kredit je dugoročan. Kamata je obračunana u svoti od 100,00 kn. Dio te kamate se odnosi na tekuću proračunsku godinu (30,00 kn), a dio na sljedeću proračunsku godinu (70,00 kn).
Autor: Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
O sustavu unutarnjih financijskih kontrola vezano za Zakon o sustavu unutarnjih financijskih kontrola u javnom sektoru pisali smo u prilogu časopisu RRiF, Poslovanje proračuna i proračunskih korisnika, br. 1/07., str. 32. S obzirom na to da se u kratkim rokovima od početka primjene toga zakona trebaju obaviti odgovarajuća imenovanja, upozoravamo na tu obvezu i predlažemo rješenja nekih prijepora.
Uvod
Imenovanje osoba zaduženih za financijsko upravljanje i kontrole
Europsko povjerenstvo je pokrenulo javne konzultacije o svojoj budućoj strategiji i prioritetima u području statutarne revizije u odnosu na zemlje ne-članice Europske Unije (tzv. treće zemlje).
U ovom članku autor ukazuje na mogućnost uporabe statističke metode izračuna koeficijenata determinacije i korelacije u analizi uloženog rada i troškova s jedne strane i ostvarenih prihoda na osnovi prodaje s druge strane u slučaju izravne prodaje koju obavlja predstavništvo ( ili filijala ) na određenom području. Prednost te metode ocjenjivanja i analize rada predstavništva je što omogućuje usporedbu sa drugim predstavništvima jer promatra isključivo vezu među pojavama izraženu apstraktnim pokazateljem koeficijenta determinacije. Dakle, sva možebitna opravdanja i ostali razlozi koje prodajni timovi na terenu mogu navoditi kao razloge svog rada (uspjeha ili neuspjeha) jednostavno se mogu verificirati. Metoda je svrhovita samo ako se provodi kontinuirano i tijekom dužeg razdoblja.
U članku se razmatra obveza za plaćanje članarine i doprinosa Hrvatskoj gospodarskoj komori u godini 2007. Hrvatska gospodarska komora je i za ovu godinu razvrstala obveznike u tri skupine (kategorije), ovisno o veličini aktive i prihoda, odnosno broja zaposlenika. Kao što je već uobičajeno za Hrvatsku gospodarsku komoru, ne podnosi se godišnje izvješće o obračunatoj obvezi.U članku se opisuje postupak obračuna članarine i doprinosa Hrvatskoj gospodarskoj komori.
Prošla je još jedna godina, kalendarska i poslovna, odnosno još jedno porezno razdoblje i upravo smo na početku još jedne godine u kojoj treba rezimirati rezultate poslovanja prošle godine i sastaviti obračune da bismo vidjeli što smo još dužni državi ili ona nama i što nam je zapravo ostalo. Vrijeme je sastavljanja prijave poreza na dohodak za 2006. godinu, koju treba predati nadležnoj ispostavi Porezne uprave do 28. veljače 2007. Za neke ostvarene primitke nismo obvezni sastaviti i predati poreznu prijavu jer se plaćeni predujam poreza na dohodak tijekom godine smatra konačno plaćenim, ali ćemo biti motivirani poreznim olakšicama da ipak sastavimo poreznu prijavu. Pritom treba biti oprezan jer bismo mogli po konačnom obračunu biti još i dužni platiti porez umjesto vratiti ga, pa je u nekim slučajevima bolje odreći se poreznih olakšica. Svaki porezni obveznik je posebna priča i svoju situaciju treba dobro sagledati i odlučiti o tome predati ili ne predati poreznu prijavu. No, za neke primitke i u nekim slučajevima građani su obvezni sastaviti poreznu prijavu, a tada nema „spasa". Sve primitke, pa i one za koje se predujam poreza na dohodak tijekom godine smatra konačno plaćenim treba prijaviti. O svemu tome možete saznati ako pažljivo pročitate ovaj članak.
Tko je obvezan podnijeti poreznu prijavu, a tko nije?
Razlozi zbog kojih poreznu prijavu mogu podnijeti osobe koje su ostvarile primitke za koje nisu obvezne podnijeti poreznu prijavu
Što treba znati o oporezivanju dohotka da bi se mogla ispravno sastaviti porezna prijava
Kako ocjeniti isplati li se predati poreznu prijavu ili ne ako za to ne postoji obveza
Za koji se ostvareni dohodak ne može predati porezna prijava
Kome se predaje porezna prijava
Porezna prijava - Obrazac DOH
Primjer ispunjavanja porezne prijave za 2006.
Obveza podnošenja porezne prijave za osobe koje nisu obvezne podnijeti poreznu prijavu i ne žele je podnijeti a tijekom godine su se koristile poreznom olakšicom
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Kako se od 1. siječnja 2006. primjenjuje nova stopa PDV-a od 10% na usluge smještaja ili smještaja s doručkom, polupansiona ili punog pansiona u svim vrstama komercijalnih ugostiteljskih objekata, bilo je potrebno i godišnje izvješće na obrascu PDV-K prilagoditi novim poreznim zahtjevima i sada već trima poreznim stopama: 0%, 10% i 22%. Uz promete oslobođene PDV-a te one koji ne podliježu oporezivanju, a kojima se porezni položaj određuje prema mjestu obavljanja usluge, to su prometi koje je trebalo bilježiti u poreznim knjigama i evidencijama, a potom i u mjesečnim/tromjesečnim PDV obrascima poreznih obveznika. U tijeku 2006. nije bilo promjena u propisima o PDV-u, iako treba istaknuti ponovno očitovanje Ministarstva financija, odnosno stajalište u vezi poreznog položaja i nastanka porezne obveze u graditeljstvu kojim je potvrđeno da se u graditeljstvu i nadalje primjenjuje mišljenje još iz 1998., odnosno da porezna obveza u graditeljstvu i nadalje nastaje ovjerom privremene građevinske situacije. Držimo da se posljednja Uputa za sastavljanje i podnošenje konačnog obračuna PDV-a za 2003.godinu - MF Kl.: 410-01/04-01/129 od 17. veljače 2004. (objavljeno u cijelosti u časopisu PiP br. 3/04., str. 70), može načelno primijeniti i za sastavljanje konačnog obračuna PDV-a za 2006., a obzirom na to da bitnijih promjena nema, osim primjene stope PDV-a od 10%.
Zakonski okvir - propisi koji su izravno ili neizravno imali utjecaj na oporezivanje prometa dobara i usluga PDV-om u 2006.
Što treba znati u vezi sa sastavljanjem konačnog obračuna PDV-a
Izrada konačnog obračuna PDV-a za društva i obrtnike "dobitaše"
Izrada konačnog obračuna PDV-a za fizičke osobe "dohodaše"
Zaključivanje poreznih evidencija - knjiga I-RA i U-RA
Kako treba popuniti novi Obrazac PDV-K za 2006.
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
Podnošenje godišnje porezne prijave na propisanim obrascima DOH i DOH-Z te utvrđivanje godišnje porezne obveze propisano je za sve fizičke osobe koje se bave samostalnom djelatnošću obrta, kao i drugom djelatnošću koja se oporezuje kao obrtnička, a koje iskazuju dohodak na temelju podataka iz propisanih poslovnih knjiga i evidencija vodeći jednostavno knjigovodstvo i primjenjujući pri tome načelo blagajne. Kako bi nakon zaprimanja godišnje porezne prijave obrtnika nadležna ispostava Porezne uprave mogla prijavu obraditi odnosno verificirati te poreznom obvezniku izdati porezno rješenje o oporezivom dohotku ili gubitku za 2006., potrebno je prije predaje provesti postupak usklađenja stanja poreznih evidencija s podatcima poreznih obveznika. Kada se i na koji način provodi postupak usklađenja u Poreznoj upravi i što isti obuhvaća pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Postupak zaprimanja obrazaca poreznih prijava
Prijave podnesene izvan zakonom propisanog roka
Usklađenje stanja analitičkih poreznih evidencija s podatcima poreznih obveznika
Usporedba poslovnih primitaka obrtnika s ostvarenim prometom preko žiro-računa
Verifikacija poreznih prijava
Zaključak
Autor: Mr. sc. Mirjana MAHOVIĆ KOMLJENOVIĆ, dipl. oec.
Obveza plaćanja doprinosa obrtničkim komorama u 2007. u odnosu na 2006. nije promijenjena te će obrtnici i ostali obveznici plaćati doprinos u ovoj godini na temelju dviju osnova, u paušalnoj svoti te u postotku od dohotka, odnosno dobitka. Napominjemo da je s danom 4. travnja 2006. ukinuta odredba o oslobođenju od plaćanja doprinosa novoosnovanim obrtima, na temelju Izmjene i dopune Odluke o obveznicima, osnovici, visini dr. Međutim, novi obrti koji su osnovani do navedenog datuma a koji su podnijeli pisani zahtjev za oslobođenje u područnu obrtničku komoru mogu se koristiti olakšicom još godinu dana od dana upisa u obrtni registar. Opširnije o svemu pročitajte u nastavku članka.
Uvodne napomene - obveznici plaćanja
Plaćanje doprinosa u paušalnoj svoti
Autor: Mr. sc. Ljerka MARKOTA, dipl. oec. i ovl. rač.
S obzirom na primjenu novoga Zakona o porezu na dohodak, pri oporezivanju dohotka fizičkih osoba te u cilju što jednostavnijeg i učinkovitijeg sustava oporezivanja dohotka u paušalnom svoti, ministar financija je na temelju čl. 44. st. 4. Zakona donio novi Pravilnik o paušalnom oporezivanju samostalnih djelatnosti (Nar. nov., br. 143/03. - dalje: Pravilnik). O tome pišemo u nastavku ovog članka.
Uvod
Samostalne djelatnosti koje se mogu paušalno oporezivati
Tko propisuje radno vrijeme prodavaonica, frizerskih salona, putničkih agencija i drugih oblika poduzetničkih aktivnosti? Što učiniti kad se mijenja uobičajeno radno vrijeme zbog godišnjeg odmora ili drugih razloga? Dalje, kako treba istaknuti tvrtku, koje elemente treba sadržavati istaknuta tvrtka? Željeli biste neispravan proizvod zamijeniti ispravnim? Odgovore na ova pitanja pročitajte u nastavku članka.
Carinska oslobođenja u Republici Hrvatskoj uređena su različitim grupama pravnih okvira koje imaju neka zajednička obilježja. Riječ je o carinskom okviru, posebnim zakonima i međunarodnim ugovorima. U ovom ćemo članku opisati carinski okvir, s posebnim osvrtom na novodonesenu Uredbu o uvjetima i postupku ostvarivanja oslobođenja od plaćanja carine. U nekom od sljedećih članaka pisat ćemo o posebnim zakonima kojima je uređeno oslobođenje od plaćanja carine i međunarodnim ugovorima koji uređuju područje oslobođenja od plaćanja carine.
Ovlasti nadzornog odbora dioničkog društva proizlaze iz činjenice što taj organ stoji između glavne skupštine i uprave. On je, zapravo, predstavnik dioničara koji djeluje između tih dvaju organa. Taj organ djeluje samostalno i nije vezan uputama glavne skupštine. Nema čak ni imperativnog mandata kada nekog člana imenuje dioničar koji na to ima pravo po statutu društva. No svakodobna mogućnost opoziva člana nadzornog odbora od glavne skupštine odnosno od dioničara koji ga je imenovao vodi k tome da on neće postupiti suprotno izraženoj volji onoga tko ga može opozvati. Zakon o trgovačkim društvima i Zakon o bankama propisuju nadležnost i zadaće nadzornog odbora, a u ovom članku više pozornosti pridajemo ovlastima pri utvrđivanju financijskih izvješća i uporabi dobitka.
Nadležnost nadzornog odbora
Uloga nadzornog odbora u utvrđivanju godišnjih financijskih izvješća
Prema odredbama čl. 38. Zakona o radu puno radno vrijeme iznosi 40 sati tjedno. Međutim, kada priroda i opseg posla, odnosno organizacija rada kod poslodavca ne zahtjeva rad u punom radnom vremenu, poslodavac s radnikom može sklopiti ugovor o radu na nepuno radno vrijeme, odnosno radno vrijeme koje traje kraće od 40 sati tjedno.Kako se obračunava dohodak od nesamostalnog rada radnika zaposlenih kod poslodavca na nepuno radno vrijeme pišemo u ovom članku.
Uvodne pripomene
Tko može biti korisnik doplatka za dijete
Uvjeti za ostvarivanje prava
Utvrđivanje dohodovnog cenzusa
Dokazi za stjecanje prava za doplatak za djecu
Zatečeni slučajevi i podnošenje zahtjeva s obzirom na nove odredbe zakona
Nejasne odredbe Zakona o radu (Nar. nov., br. 137/04. proč. tekst i 68/05. – dalje: ZR) izazivaju različita tumačenja, što dovodi do različite primjene iste odredbe u konkretnoj situaciji i do nepotrebnih sporova. Pritom je sudska praksa (pravna stajališta sudova) vrlo bitna u pronalaženju što ujednačenijih tumačenja pojedinih spornih zakonskih odredaba. Radi upoznavanja sa sudskom praksom onih koji u svakodnevnoj praksi primjenjuju odredbe ZR-a, u nastavku prikazujemo tri sudske odluke donesene u radnim sporovima, koje se odnose na program zbrinjavanja viška radnika i u vezi s time na poslovno uvjetovani otkaz, na posljedice propusta radnika da u zakonskom roku podnese zahtjev za ostvarenje povrijeđenoga prava, te konačno, na (ne)mogućnost izbora pojedinih radnika u radničko vijeće kod poslodavca.
Prema odredbama čl. 38. Zakona o radu puno radno vrijeme iznosi 40 sati tjedno. Međutim, kada priroda i opseg posla, odnosno organizacija rada kod poslodavca ne zahtjeva rad u punom radnom vremenu, poslodavac s radnikom može sklopiti ugovor o radu na nepuno radno vrijeme, odnosno radno vrijeme koje traje kraće od 40 sati tjedno.Kako se obračunava dohodak od nesamostalnog rada radnika zaposlenih kod poslodavca na nepuno radno vrijeme pišemo u ovom članku.
Pripomene
Obračunavanje doprinosa za rad u nepunom radnom vremenu
Obračun doprinosa radnika zaposlenog u nepunom radnom vremenu kod dvaju ili više poslodavaca
Izvješća o plaćama radnika zaposlenih na nepuno radno vrijeme