Obveznici poreza na dobitak i ove godine trebaju dostaviti svoj godišnji financijski izvještaj za 2006. u Registar koji vodi FINA. Obveza za to proizlazi iz Zakona o registru godišnjih financijskih izvještaja (Nar. nov., br. 47/03.) i Pravilnika o Registru godišnjih financijskih izvještaja (Nar. nov., br. 49/03. i 41/04.). Rok za predaju je 31. ožujka 2007.Poduzetnici podnose godišnji financijski izvještaj na obrascu GFI-POD i u ovom članku dajemo detaljnije upute za njegovo popunjavanje.
Uvod
Tko je obvezan predati godišnji financijski izvještaj za 2006.
Kako popuniti i predati godišnji financijski izvještaj
Koje dokumente treba predati uz "GFI"
Popunjavanje godišnjeg financijskog izvještaja za poduzetnike (obr. GFI-POD)
Godišnji financijski izvještaj za banke i štedionice
Godišnji financijski izvještaj društava za osiguranje
Financijski izvještaj tvrtke u stečaju i likvidaciji
Financijski izvještaj pri statusnim promjenama pripajanja i spajanja
Kada se zakasni s predajom obrasca GFI
Autor: Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač.
Pred menadžerom računovodstva su završna knjiženja vezana za uporabu - raspored dobitka i pokrivanje gubitka, koja može provesti ako o tome postoji odluka skupštine društva. Kako je rok za predaju financijskih izvješća (GFI - POD) na FINA do 31. ožujka, a za Poreznu upravu do 30. travnja, potrebno je ubrzati donošenje ovih odluka kako bi se godišnji obračun mogao u potpunosti dovršiti. Odluke se u FINU mogu dostaviti i naknadno, a najkasnije do 30. rujna.U članku se navode detaljni računovodstveni postupci vezani za raspored dobitka i pokrivanje gubitka. O nekim pitanjima i ponuđenim rješenjima pročitajte u nastavku članka.
Računovodstvena platforma
Načini sprečavanja pojave gubitka u financijskim izvješćima
Utvrđivanje i uporaba dobitka prema zakonima i internim aktima
Prijedlog odluke o utvrđivanju godišnjeg financijskog izvješća za d.o.o.
Dokad se mora pokriti gubitak
Računovodstveni postupci s dobitkom i gubitkom
Porezno motrište uporabe i isplate čistog dobitka
Predujmljivanje dobitka u 2006.
Pokriće gubitka
Autor: Dr. sc. Vlado BRKANIĆ, ovl. rač. i ovl. rev.
Svrha bilježaka uz financijska izvješća je pružiti korisnicima dodatne informacije koje nisu prezentirane u bilanci, računu dobiti i gubitka, izvješću o promjeni kapitala niti izvješću o novčanom tijeku, a što je potrebno za razumijevanje tih izvješća. Podrazumijeva se da podaci i tabele koje su korisnicima važne, su objavljene u financijskim izvješćima a samo u nekim slučajevima i informacije koje su važne za odlučivanje i donošenje odluka.U ovom članku dajemo naputke za sastavljanje bilježaka uz financijska izvješća. U ovom članku dajemo naputke za sastavljanje bilježaka uz financijska izvješća, dok su u RRiF, br. 1/07. dana objašnjenja za sastavljanje financijskih i poreznih izvješća.
Od 1. siječnja 2006. u primjeni je novi Zakon o računovodstvu koji je računovodstveni sustav trgovačkih društava razdvojio na dio društava (veliki) koji primjenjuju MSFI-e i dio društava (mali i srednji) koji primjenjuju “stare” MRS-ove. Budući da su obveznici konsolidacije prema MSFI-ima drukčiji od obveznika konsolidacije prema “starim” MRS-ovima, za mala trgovačka društva koja moraju sastavljati konsolidaciju financijskih izvješća mogu nastati problemi razvrstavanja u velike ili male odnosno srednje poduzetnike.U ovom ćemo članku obraditi neka pitanja konsolidacije financijskih izvješća u skladu s MSFI-ima budući da pretpostavljamo da će konsolidacijska financijska izvješća sastavljati samo društva koja primjenjuju MSFI-e.
Uvod
Odnosi među povezanim društvima i obveznici konsolidacije
Načela i postupci konsolidacije
Računovodstveno evidentiranje ulaganja u ovisna društva
Goodwill i višak stjecateljeva udjela (negativni goodwill)
Postupak konsolidacije financijskih izvješća
Primjer konsolidacije financijskih izvješća
Ostali podatci u svezi s konsolidacijom, predočavanje i objavljivanje
U društvima proizvodne djelatnosti pridaje se posebna pozornost računovodstvenom evidentiranju gotovih proizvoda na zalihi. U tu svrhu je potrebno ustrojiti analitičku evidenciju gotovih proizvoda po artiklu, evidenciju na računu zalihe u financijskom knjigovodstvu, te provesti odgovarajuće obračune cijene proizvodnje, prodajne cijene i poreznih obveza vezanih za izlaz gotovih proizvoda iz skladišta. Za sve računovodstvene postupke potrebno je osigurati odgovarajuće knjigovodstvene isprave. U sadržaju članka obrađena je ova problematika i popraćena primjerima.
Uvod
Evidencija gotovih proizvoda u analitičkom knjigovodstvu i glavnoj knjizi
Samo će odgovarajućim inovacijama poslovodno (dalje:menadžersko, op. prev.) računovodstvo u poduzeću zauzeti odgovarajuće mjesto i biti partner upravljačko-rukovodnim strukturama poduzeća. Menadžersko računovodstvo u 21. stoljeću bit će obilježeno rješenjima koja potiču generiranje i podržavaju inovacije u poslovanju poduzeća.Menadžersko računovodstvo budućnosti prožimaju dvije skupine novina; inovacije u odnosima prema upravi, novim organizacijskim oblicima poslovanja i okruženju koje se izvješćuje te inovacije u primjeni novih metoda i tehnološkoj podršci radu računovođa.Članak sadržava kratak pregled novina u vođenju menadžerskog računovodstva.
Uvod
Što nas čeka u budućnosti menadžerskog računovodstva
Što će utjecati na menadžersko računovodstvo u budućnosti?
Kazalište je naplatilo svoje usluge za sezonu2007./2008. u ciklusu pretplate. Za naplaćene uslugeizdalo je račun.Sezona traje u razdoblju od rujna 2007. do lipnja2008.Prema cjeniku i dinamici održavanja predstavau sezoni struktura budućih prihoda je: 40% se ostvarujeza 2007., a 60% za 2008.U preplati je prodano 100 karata po 10,00 kn i to:...
Zdravstvena ustanova nabavlja objekt hidroterapije.Zdravstvena ustanova se za nabavu objekta kreditnozadužila kod bankarskog sektora za 14.000,00kn.Kredit će u svoti od 9.100,00 kn vratiti županija,a u svoti 4.900,00 kn.Zdravstvena ustanova je sklopila ugovor sažupanijom o tome da će županija u svoje ima a zaračun zdravstvene ustanove obaviti postupak nabavei stručnog nadzora nad poslovima izgradnjeobjekta. Također je dogovoreno između banke,zdravstvene ustanove i županije da će sredstva kreditabanka doznačiti na račun županije.Radovi za izgradnju objekta bit će zaračunanižupaniji. Županija će radove dobavljaču i platiti....
Zaključen je ugovor o zajmu između izvođačakanalizacije i grada. Svota zajma je jednaka vrijednostiobavljanog posla. Ugovorena i stvarna vrijednostposla je 1.900,00 kn. Zajam će se zaduživati...
Dugotrajna nefinancijska imovina
Autor: Nada DREMEL, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Na redovitoj mjesečnoj sjednici održanoj 23. do 25. siječnja 2007. IASB je raspravljao o poslovnim kombinacijama, financijskim instrumentima, obvezama i glavnici, plaćanjima na bazi dionica, ugovorima o osiguranja, prezentiranju financijskih izvješća i ostalim uglavnom tehničkim pitanjima. U nastavku se ukratko iznose rasprave i zaključci o prezentiranju financijskih izvješća te o ostalim tehničkim pitanjima vezanim za standarde.
Predočavanje financijskih izvješća
Računovodstveni standardi za mala i srednje velika poduzeća
Temeljni preduvjet uspješne realizacije investicijskih projekata je njihova postupna realizacija po unaprijed definiranim fazama u kojima je nužno izvršiti niz planiranih aktivnosti za čije je izvršenje potrebno osigurati optimalno, a u iznimnim slučajevima minimalno vrijeme. Izvršenje svake faze treba opsežno analizirati, ocijeniti i njezino izvršenje prihvatiti, vratiti na ponovno izvršavanje ili odbiti. Tek nakon prihvaćanja prethodne faze dopušteno je početi s radom na sljedećoj fazi. Prihvaćenu fazu može mijenjati samo tijelo koje ju je prihvatilo. Materijale za donošenje zaključaka i odluka priprema voditelj investicijskog projekta sa suradnicima.
Uvodne napomene
Sudionici, priprema i organizacija investicijskih projekata
U uvjetima golemih gospodarskih i socijalnih promjena u svijetu gotovo da nema područja institucionaliziranih ljudskih djelatnosti koja nisu zahvaćena propitivanjem njihove gospodarske i socijalne učinkovitosti. Tako je i sa sustavom zdravstvene zaštite. Rashodi za zdravstvo već su davno nadmašili gospodarsku moć i najrazvijenijih zemalja. Isto tako, davno su prevladana stajališta prema kojima će doći do usporavanja potražnje usluga zdravstvene zaštite kada ona dostigne određenu razinu. Naprotiv, s razvojem medicinske tehnologije, rastom dohotka korisnika zdravstvene zaštite i napose promjenom njihove dobne strukture, zdravstvena potražnja svojim opsegom i strukturom čini sve veće probleme svim zemljama u svijetu. Koliko je moguće tu djelatnost izložiti tržišnim uvjetima, koje su mikroekonomske posebnosti bolničke zdravstvene zaštite te koje bi se inovacije mogle uvesti, o tome možete pročitati u ovom članku.
Polazne osnove veće učinkovitosti sustava zdravstvene zaštite
Procesi konsolidacije - spajanja i preuzimanja - u zdravstvu kao čimbenici promicanja veće kvalitete ponuđenih zdravstvenih usluga
U uvjetima globalnog gospodarstva, poduzetnici obavljaju svoje poduzetničke djelatnosti u raznim zemljama, odnosno u raznim poreznim jurisdikcijama. Poslovanje u državama koje su različite od države u kojoj je sjedište poduzetnika dovodi do osnivanja stalnog mjesta poslovanja ili poslovne jedinice u tim državama da bi se zaštitili interesi samih poduzetnika, a s druge strane i financijski odnosno fiskalni interesi zemalja u kojima se obavlja dio poslovanja. Međutim takve jesu stalne poslovne jedinice i obveznici poreza na promet odnosno PDV-a i to će biti predmet razmatranja u ovom članku.
Uvod
Inozemni poduzetnici – obveznici pdv- a u republici hrvatskoj
Isporuke dobara između matičnog društva i podružnice
Usluge obavljene između matičnog društva i podružnice
Poduzetnici koji posluju u tuđe ime i za tuđi račun moraju voditi poslovne knjige u kojima se navode transferi. Obzirom na transfere takvi se poduzetnici ne smatraju ni vjerovnicima ni dužnicima.Često je pitanje: Je li nešto prolazna stavka i podliježe li porezu na dodanu vrijednost? Stoga je u ovom članku na najčešćim primjerima iz prakse pojašnjeno što se smatra prolaznim stavkama te kakav je njihov porezni i računovodstveni položaj.
U postupovnim i ostalim zakonima koji uređuju poreznu problematiku nije točno i precizno propisano razdoblje u kojem se mora obaviti porezni nadzor. No, bez obzira na to što zakonima nije točno propisan rok obavljanja nadzora, to ne znači da je zakazala zakonska regulativa ili da je trajanje nadzora prepušteno volji inspektora. Zbog složenosti obavljanja poreznog nadzora zakonodavac je propisao osnovna načela provođenja poreznog postupka iz kojih se okvirno može procijeniti trajanje poreznog nadzora. Stoga je svrha članka ukazati da se iz osnovnih načela poreznog postupka može procijeniti trajanje poreznog nadzora.
Uvod
Zakonski okvir trajanja poreznog nadzora kod poreznog obveznika
Vrste poreznog nadzora
Čimbenici koji utječu na trajanje poreznog nadzora
Osnovna zadaća ugostitelja je zadovoljiti potrebe sve zahtjevnijeg domaćeg i stranog gosta, a u te potrebe osim usluge smještaja svakako treba ubrojiti i gastronomske potrebe. Upravo zato je donošenje normativa i cjenika ugostiteljskih usluga iznimno bitno, o čemu pišemo u nastavku članka.
Uvod
Osnove i potrebe za donošenjem normativa i cjenika
Subjekti koji su zakonski obveznici donošenja i pridržavanja normativa i cjenika
Ugostieljski objekti na koje se odnosi obveza donošenja i pridržavanja normativa i cjenika
U ovim savjetima daje se nekoliko odgovora na pitanja što su ih uredništvu RRiF-a uputili naši pretplatnici. Odgovori su iz nekoliko pravnih područja, pa se nadamo da će čitatelji pronaći rješenje i za svoj problem.
Računovodstvo i revizija
Porez na dohodak
Porez na tvrtku
Autori: Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. Mr. sc. Đurđica JURIĆ, dipl. oec. i ovl. rač. Marino BRNIĆ, dipl. oec.
Carinski zakon je ponovno od 1. siječnja 2007 promijenjen. Najveći dio odredaba koje su predmetom izmjena i dopuna Carinskog zakona posljedica je obveze usklađivanja carinskih propisa RH s, u međuvremenu izmijenjenim propisima carinskog sustava Europske Unije, a manji dio zbog potrebe za prevladavanjem određenih teškoća u hrvatskoj carinskoj praksi.
Na posljednjoj sjednici Savjeta Hrvatske narodne banke održanoj u veljači 2007. donesene su dvije nove odluke. To je Odluka o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove te Odluka o postupanju sa stranom gotovinom za koju postoji sumnja da je krivotvorena. Potonja je potpuno nova odluka vezana za devizno poslovanje.
Odluka o postupanju sa stranom gotovinom za koju postoji sumnja da je krivotvorena
Odluka o uvjetima i načinu na koji ovlašteni mjenjači obavljaju mjenjačke poslove
Financijske institucije nikada ne bi odobrile kredit evidentno siromašnom klijentu jer takvo postupanje nema veze s ostvarenjem profita, dakle s tržišno-ekonomski racionalnim ponašanjem.Tako je izvjesno da izgradnja uspješnog sustava mikrokreditiranja, tj. kreditiranja suboptimalnih klijenata, sa stanovišta uobičajene ekonomske logike i prihvatljivog rizika, ne može rezultirati Nobelovom nagradnom za ekonomiju. Međutim, ipak može rezultirati Nobelovom nagradom i to onom za mir. Upravo zbog altruizma ugrađenog u ekonomski model mikrokreditiranja, ta je nagrada za 2006. godinu dodijeljena ekonomistu Muhamadu Yunusu iz Bangladeša i Grameen banci, na čijem je on čelu, kao priznanje za njihove napore u stvaranju ekonomskih i društvenih mogućnosti za siromašne.
Mogu li ekonomija i altruizam naći zajednički jezik
Komplet godišnjih izvješća trgovačkog društva čine dvije vrste izvješća: financijska izvješća i izvješće o stanju društva.Zakon o trgovačkim društvima, utvrdio je obvezu uprave o izvješćivanju nadzornog odbora o pitanjima koja su bitna za poslovanje i stanje društva te podnošenja izvješća o stanju društva skupštini društva.U članku se opisuje postupak pripreme izvješća o stanju društva.
U procesu suđenja sudovi općenito, pa i u radnim sporovima, pri tumačenju odredaba zakonskih i drugih propisa daju smjernice ostalim subjektima koji primjenjuju radno pravo kako da to pravo što pravilnije protumače prije njegove primjene na konkretni slučaj. Tu posebnu ulogu ima Vrhovni sud Republike Hrvatske (VSRH) kao najviši sud u RH čija je jedna od najvažnijih zadaća ujednačavanje sudske prakse u državi. U nastavku dajemo prikaz triju odluka VSRH iz područja radnoga prava. Jedna se odnosi na naknadu plaće radniku, druga na opoziv predstavnika radnika u nadzornom odboru dioničkoga društva, a treća na uvjete za primjenu sankcije poništenja izbora za radničko vijeće.
Osiguranje života, dobrovoljno mirovinsko osiguranje te dopunsko i privatno zdravstveno osiguranje osobna su osiguranja prema kojima osiguranik može biti jedino fizička osoba koja koristi prava iz ugovora o osiguranju bez obzira na to je li ugovor o osiguranju sklopila sama osoba ili je u njezino ime i po njezinoj ovlasti ugovor sklopio poslodavac ili neka druga pravna ili fizička osoba. Osobno obilježje tih ugovora i polica osiguranja ukazuje na to da se premija plaća iz osobnih sredstava osobe odnosno osiguranika kojima osiguranik raspolaže tek nakon podmirenja obveznih doprinosa i poreza na dohodak sukladno Zakonu o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 177/04). Upravo zato su premije osiguranja predmet odredaba Zakona o porezu na dohodak jedanput kao plaća, drugi put kao porezna olakšica i treći put kao dohodak od osiguranja. Povezati te tri uloge premija osiguranja u praksi prilično je složeno pa ćemo u ovom članku pokušati to pojasniti.
Uvodne napomene
Kada se premija osiguranja smatra plaćom i kada se može koristiti za smanjenje porezne obveze radnika
Kako treba postupiti s premijom životnog osiguranja koja se smatra plaćom
Dopunsko i privatno zdravstveno osiguranje
Porezne olakšice po osnovi uplaćenih premija osiguranja
Porezno priznate premije smatraju se dohotkom od osiguranja
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Poslodavci koji zaposle osobu s invaliditetom mogu ostvariti poticaje u smislu povrata doprinosa za zdravstveno osiguranje i doprinosa za zapošljavanje. Plaće osoba s invaliditetom podliježu obvezi obračuna i plaćanja doprinosa na jednak način kao i za osobe bez utvrđenog invaliditeta, osim u slučaju obračuna plaće za osobe s utvrđenim statusom hrvatskog ratnog vojnog invalida.
Uvodne pripomene
Osobni odbitak osoba s invaliditetom
Staž osiguranja s povećanim trajanjem osoba s invaliditetom
Hrvatski ratni vojni invalidi (HRVI)
Primitci osoba s invaliditetom i HRVI-a u mirovini
Od 1. siječnja 2003. plaćanje obveznih doprinosa se obavlja u skladu sa Zakonom o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 147/02. do 177/04. – dalje: Zakon), prema kojem se ograničava osnovica za plaćanje mirovinskog doprinosa na mjesečnoj i godišnjoj razini. Ako se dogodi da je osiguranik ili isplatitelj za osiguranika u kalendarskoj godini uplatio mirovinski doprinos na osnovicu koja premašuje najvišu godišnju osnovicu osiguranik, može zatražiti od Porezne uprave povrat preplaćenog doprinosa za mirovinsko osiguranje uplaćenog na temelju generacijske solidarnosti - I. stup. Budući da se uplaćeni mirovinski doprinos smatra izdatkom osiguranika te smanjuje poreznu osnovicu, pri povratu doprinosa obračunava se i obustavlja porez na dohodak po stopi od 45%.O tome kako zatražiti povrat doprinosa za mirovinsko osiguranje pišemo u ovom članku.
Uvodne pripomene
Povrat doprinosa
Postupak utvrđivanja prava na povrat i rješavanje po zahtjevu
Utvrđivanje pripadajuće osnovice za pojedino razdoblje staža osiguranja
Godišnji obračun za razdoblje kraće od godine dana
Mogućnost ograničavanja plaćanja doprinosa za i. Stup tijekom godine
Primjena najviše osnovice za plaćanje mirovinskog doprinosa u praksi