Skoro se svaki poduzetnik pri obavljanju djelatnosti s vremena na vrijeme susretne s troškovima kazna, penala, šteta i drugih sličnih troškova. Pritom se pojavljuju pitanja kakav je porezni položaj takvih troškova i kako takve troškove evidentirati u knjigovodstvu. Više o tome pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Troškovi prisilne naplate poreza i drugih davanja
Novčane kazne za gospodarske prijestupe i prekršaje
Nadoknada štete, zatezne kamate, ugovorne kazne
Zaključak
Autor: Mr. sc. Katarina HORVAT JURJEC, dipl. oec. i ovl. rač.
Šteta koja nastaje na imovini poduzetnika ima trenutne i odgođene posljedice na njegovo poslovanje. Trenutačna posljedica očituje se u smanjenju vrijednosti imovine koja je oštećena ili u njezinom potpunom gubitku (imovina potpuno uništena). Odgođene posljedice često su teže mjerljive, a očituju se kao propušteni dobitak zbog nemogućnosti korištenja takve imovine i zastoja u radu. Štetu je teško spriječiti, ali se zato njezine posljedice mogu ublažiti pravodobnim osiguranjem imovine. O pravnom, računovodstvenom i poreznom motrištu štete na imovini poduzetnika pročitajte u nastavku članka.
Trgovačka društva u poslovnoj praksi često koriste vlastite proizvode, robu i vlastite usluge za potrebe svog poslovanja. To su najčešće uporabe koje se odnose na ulaganja u dugotrajnu imovinu (strojevi, poslovni prostor i dr.) i izgradnju dugotrajne imovine u vlastitoj izvedbi, ulaganja u kratkotrajnu imovinu i trošenje u promidžbene svrhe. Autorica u članku obrazlaže računovodstveno praćenje uporabe vlastitih proizvoda, roba i usluga, s posebnim osvrtom na iskazivanje internih prihoda po toj osnovi.
Uporaba vlastitih proizvoda, roba i usluga u poslovanju
Prihodi s osnove uporabe dobara i usluga za vlastite potrebe
Učinci iskazivanja prihoda po osnovi uporabe vlastitih proizvoda i usluga
Ulaganja vlastitih dobara i usluga u dugotrajnu imovinu
Ulaganja vlastitih dobara i usluga u kratkotrajnu imovinu i troškove
Davanje vlastitih dobara i usluga u svrhu reprezentacije, promidžbe i darovanja
Uzgoj povrća je jednogodišnja biljna proizvodnja u kojoj je vrijeme od sjetve do ubiranja plodova kraće od godinu dana pa proizvodnja uglavnom započinje i završava u istoj kalendarskoj godini. U računovodstvu proizvodnje povrća, kao i u bilo kojoj drugoj poljoprivrednoj proizvodnji, treba primijeniti HSFI 17 – Poljoprivreda odnosno MRS 41 – Poljoprivreda, ovisno o obvezi primjene HSFI ili MSFI. Više o tome pročitajte u nastavku.
Nakon sastavljanja financijskih i poreznih izvješća prikupljaju se sve isprave i evidencije nastale u prethodnoj godini koje treba pohraniti i čuvati. Vrijeme određivanja obveznog čuvanja računovodstvene i porezne dokumentacije nije jednoznačno. Stupanjem na snagu novoga Općeg poreznog zakona došlo je do određenih promjena koje treba uzeti u obzir pa u nastavku članka pojašnjavamo koji su rokovi čuvanja i što učiniti s dokumentacijom nakon isteka zakonom propisanih rokova čuvanja.
Uvod
Odredbe općega poreznog zakona i čuvanje isprava
Osobitosti obrtničke i drugih poduzetničkih djelatnosti
Od početka 2009. u primjeni je novi MSFI, koji uređuje računovodstvo poslovnih segmenata. To je osmi MSFI koji zamjenjuje dosadašnje MRS-ove. Poslovne segmente dosad je obrađivao MRS 14 – Izvješćivanje po segmentu. MSFI 8 objavljen je u Nar. nov., br. 29. od 6. ožujka ove godine, a primjenjuje se na razdoblja koja počinju 1. siječnja 2009. i kasnije.
Tko primjenjuje MSFI 8
Što su poslovni segmenti
Informacije o segmentima
Utvrđivanje vrijednosti pokazatelja poslovanja segmenta
Suočeni smo s poteškoćama u gospodarstvu kao u jednom narušenom nizu „domino“ elemenata svjetskih razmjera, za koje iz povijesti znamo da se pojavljuje ciklički u vremenskim razmacima. Znamo također da je to neminovna pojava pa, kako dolazi do pada, doći će i do stagnacije tog trenda i oporavka. No, dotad treba naći najbolji način smirenja u iščekivanju poboljšanja. Jasno je da kad dođe do poremećaja u ostvarenju očekivanih prihoda kojima se ne pokrivaju troškovi poslovanja, troškove treba smanjiti. Najteže je smanjiti troškove rada. Nažalost, ni u jednom mediju, putem kojih svakodnevno dobivamo informacije o stanju u svjetskom i našem gospodarstvu, nismo pošteđeni informacije koliko Hrvatski zavod za zapošljavanje broji nezaposlenih osoba tog dana.Pitamo se tada, može li se zajedničkom voljom poslodavaca i radnika učiniti nešto kako bi se zadržala razina zaposlenosti, pa i pod cijenu smanjivanja nekih prava, glede radnog vremena i plaće, uz zadržavanje barem minimuma socijalne sigurnosti. Pokušat ćemo pronaći neke mogućnosti koje ne bi bile u suprotnosti s odredbama Zakona o radu i ostalim aktima donesenih na temelju odredaba tog zakona.
Neke od temeljnih odredaba zakona o radu
Kako smanjiti troškove rada za vrijeme poteškoća u poslovanju i zadržati radnike u radnom odnosu
Odluka o otkazu ugovora o radu s ponudom izmijenjenog ugovora
Zaključak
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Uvođenjem i jačanjem funkcije unutarnje revizije želi se postići veća odgovornost u raspolaganju javnim sredstvima te njihovo učinkovito korištenje i upravljanje, čime unutarnja revizija postaje bitan dio ukupne revizijske djelatnosti, s posebnim mjestom u kontekstu odlučivanja i dobrog upravljanja u javnom sektoru. Cilj ovog rada, koji uključuje zaključke empirijskog istraživanja, odnosi se na ukazivanje važnosti unutarnje revizije u javnom sektoru i pojašnjavanje načina na koje ona može olakšati upravljanje organizacijom, postizanje utvrđenih ciljeva, smanjiti rizik pogrešaka i nepravilnosti te utjecati na povećanje kvalitete pružanja usluga. Pravilnim i pravodobnim djelovanjem može se pridonijeti poboljšanju učinkovitosti svakog subjekta u kojem funkcionira pa tako i pojedinog sektora (zdravstvo, školstvo i sl.) ili javnog sektora u cjelini.Ovaj rad zaslužuje pozornost i poslovnog sektora jer su ciljevi unutarnje revizije u mnogim dijelovima identični.
Uvod
Problematika mjerenja i izvješćivanja o učinkovitosti u javnom sektoru
Unutarnja revizija u funkciji praćenja i poboljšanja učinkovitosti
Postojeće stanje organiziranja funkcije unutarnje revizije u javnom sektoru rh
Na svojoj redovitoj mjesečnoj sjednici, održanoj 16. – 20. ožujka, Odbor je raspravljao o globalnoj financijskoj krizi, konceptualnom okviru standarda, pravima na emisiju štetnih tvari, financijskim instrumentima s obilježjima glavnice, međunarodnim računovodstvenim standardima za poduzeća koja nemaju javnu odgovornost, ugovorima o osiguranju, obvezama prema zaposlenicima nakon umirovljenja, priznavanju prihoda i godišnjim poboljšanjima standarda. U nastavku će se podrobnije prikazati zaključci doneseni na temelju rasprave o priznavanju prihoda i financijskim instrumentima s obilježjima glavnice.
Temeljni propis kojim se uređuje promet nekretnina u RH je Zakon o porezu na promet nekretnina. No, određene osobitosti u prometu nekretnina vezane za nastanak porezne obveze, primjerice kad nekretnine stječu stranci ili kad je riječ o oslobođenjima, uređuju posebni propisi. O kojim je osobitostima riječ može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Nastanak porezne obveze poreza na promet nekretnina
Novosti u oslobođenju od plaćanja poreza na promet nekretnina
Uslugama se u turizmu, između ostalih, smatraju usluge turističkog vodiča i turističkog pratitelja, a turističke agencije koje pružaju usluge u turizmu trebaju imati zaposlenog voditelja poslovnice. Da bi navedene osobe mogle obavljati usluge u turizmu, trebaju položiti i primjerene ispite. Na koji način turistički vodiči, voditelji poslovnica i turistički pratitelji mogu poslovati i na koji se način oporezuju njihove usluge, pročitajte u nastavku članka.
Uvod
Uvjeti koje treba zadovoljiti voditelj poslovnice i porezni položaj isplate primitaka
Poslovanje turističkih vodiča
Poslovanje turističkih pratitelja
Primitci turističkih pratitelja
Obveze poslodavaca prema radnicima u turističkoj djelatnosti
Autori: mr. Anja BOŽINA, dipl. oec. i ovl. rač. Maja MAGDIĆ-HANŽEK, dipl. iur.
Autor u članku obrazlaže postupak poreznog tijela pri pljenidbi novčane tražbine ovršenika. Ovrha se može provesti na novčanoj tražbini ovršenika, pokretninama, drugim imovinskim, odnosno materijalnim pravima te nekretninama.
Uvod
Postupak poreznog tijela pri pljenidbi novčane tražbine ovršenika
Od 1. lipnja 2009. plaća se posebni porez na cigarete, i to specifični posebni porez od 180,00 kn za 1000 komada, uz zadržavanje proporcionalnoga posebnog poreza 30% od maloprodajne cijene cigareta. Plaća se na sve skupine cigareta, bez obzira na to jesu li razvrstane u skupinu A, B ili C. Navedene izmjene propisane su Zakonom o izmjeni Zakona o posebnom porezu na duhanske proizvod (Nar. nov., br. 38/09.), koji je stupio je na snagu 6. travnja 2009.
Novosti u vezi s posebnim porezom na duhanske proizvode
Poduzetničkom plaćom smatra se dohodak od nesamostalnog rada, koji si osobe koje obavljaju djelatnost obrta, slobodnih zanimanja i ostale djelatnosti slične obrtu mogu isplaćivati kao plaću kad postanu obveznici poreza na dobitak. Riječ je o fizičkim osobama koje samostalno obavljaju djelatnost, koje ne mogu same sa sobom zasnovati radni odnos te s te osnove isplaćivati plaću, a kad postanu obveznici poreza na dobitak, gube mogućnost korištenja osobnog odbitka i ostalih olakšica uređenih Zakonom o porezu na dohodak. Stoga im je omogućeno da dio svoje zarade kao obveznici poreza na dobitak isplate kao plaću, koja se, ali samo u poreznom smislu, ne razlikuje od plaće radnika. To nije njihova obveza, nego samo mogućnost ako to žele i ako im to donosi određene koristi.
Poduzetnička plaća kao osnova osiguranja
Obračunavanje i plaćanje obveznih doprinosa kad obrtnik i ostala slobodna zanimanja, „dobitaš“, ne isplaćuje poduzetničku plaću
Plaćanje doprinosa i poreza na dohodak u slučaju isplate poduzetničke plaće
Isplata poduzetničke plaće u slučaju mirovanja obveze plaćanja doprinosa
Kako doprinose plaćaju obrtnici i slobodna zanimanja kad obavljaju djelatnost uz radni odnos
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Autor u članku obrađuje pitanja koja obrađuje Pravilnik o suglasnosti za započinjanje obavljanja djelatnosti građenja, a koji je donesen na temelju Zakona o arhitektonskim i inženjerskim poslovima i djelatnostima u prostornom uređenju i građenju. Neka pitanja uređena su bitno drukčije nego dosad, npr. povećan je broj građevina i radova koji se mogu izvoditi bez suglasnosti, a zahtjevi za građevinare jednostavniji su nego dosad.
Uvod
Mogućnost obavljanja djelatnosti građenja
Građevine i radovi za koje nije potrebna suglasnost
Usluge u turizmu su pružanje usluga turističke agencije, turističkog vodiča, turističkog pratitelja, turističkog animatora, turističkog zastupnika, turističke usluge u nautičkom turizmu, turističke usluge u seljačkom gospodarstvu ili obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, turističke usluge u ostalim oblicima turističke ponude i ostale usluge koje se pružaju turistima u vezi s njihovim putovanjem i boravkom.Turistička agencija je trgovačko društvo, trgovac pojedinac, obrtnik ili njihova organizacijska jedinica, koji pružaju usluge organiziranja putovanja ili posredovanja usluga vezanih za putovanje i boravak turista. U rubrici POREZI u ovom broju časopisa pišemo o uvjetima za obavljanje poslova turističkog vodiča i poreznim obvezama.
Uvod
Kontrola registracije obavljanja djelatnosti
Uvjeti za pružanje usluga turističke agencije
Kontrola rada poslovnice
Uvjeti za voditelja poslovnice
Obvezna uporaba naznake „turistička agencija“
Kontrola elemenata natpisne ploče
Radno vrijeme
Obvezno organiziranje ili posredovanje legalnih smještajnih kapaciteta
Objavljivanje uvjeta, sadržaja i cijene svake pojedine usluge
Izdavanje računa, karte ili potvrde s brojem
Kontrola vođenja knjige žalbe
Naznačavanje tvrtke i sjedišta te identifikacijskog koda
Pružanje usluge utvrđene u ugovoru
Osiguranje od odgovornosti
Kontrola ugovorenog putnog osiguranja od posljedica nesretnog slučaja
Korištenje prijevoznih sredstava
Osiguranje turističkog pratitelja, turističkog vodiča i animatora
Obvezno izdavanje programa, prospekta ili kataloga
Novi Zakon o općoj sigurnosti proizvoda (dalje: ZOSP, novi zakon)1, koji je zamijenio dotad važeći istoimeni Zakon iz 2003. (dalje: ZOSP’03, prethodni zakon)2, stupio je na snagu 17. ožujka 2009. Novim zakonom izvršena su dodatna usklađenja sa smjernicama (direktivama) Europske zajednice, koje se odnose na politiku zaštite potrošača u području sigurnosti proizvoda, čime je ostvarena potpunija i viša razina zaštite zdravlja i sigurnosti potrošača u odnosu na moguće štetne rizike proizvoda koji kupuju ili koriste. Opširnije o tome pročitajte u nastavku članka.
Općenito o sigurnosti proizvoda koji se stavljaju na tržište
Razlozi i svrha donošenja novog zakona
Koji su proizvodi predmet uređenja novog zakona
Opći sigurnosni zahtjevi za proizvode na tržištu
Tko je proizvođač, a tko distributer i koje su njihove obveze
Mjere nadležnih tijela za osiguravanje provedbe zakona
S obzirom na gospodarsku krizu na globalnoj razini, nemali broj poslodavaca, kako u našoj zemlji tako i u zemljama EU, prekomorskim i ostalim zemljama svijeta, primoran je „otpustiti“ sve ili dio svojih radnika. U nastavku teksta razmatramo neka osobito bitna pitanja vezana za onaj način prestanka ugovora o radu koji odgovara upravo uvodno navedenoj aktualnoj, gospodarskoj situaciji – poslovno uvjetovani otkaz ugovora o radu. Kad je riječ o spomenutom obliku otkaza, u svakodnevnom se govoru govori o „višku radne snage“.
Uvod
Pojam
Zakonsko uređenje poslovno uvjetovanog otkaza ugovora o radu i sudska praksa
Obveze poslodavca koji zapošljava više od 20 radnika u slučaju poslovno uvjetovanog otkaza
Dodatne obveze poslodavca u slučaju poslovno uvjetovanog otkaza
Zabrana zapošljavanja drugog radnika
Forma otkaza i otkaz ugovora o radu sklopljenog na određeno vrijeme
Prava radnika u slučaju poslovno uvjetovanog otkaza ugovora o radu
Sudska zaštita prava iz radnog odnosa
Ogledni primjer poslovno uvjetovanog otkaza ugovora o radu
Roditelji djeteta s težim smetnjama u razvoju imaju pravo na dopust za njegovu njegu te raditi skraćeno radno vrijeme. Na temelju čl. 23. st. 6. Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama (Nar. nov., br. 85/08. i 110/08.) donesen je novi Pravilnik o uvjetima i postupku za stjecanje prava zaposlenog roditelja ili samozaposlenog roditelja djeteta s težim smetnjama u razvoju na dopust ili na rad u skraćenom radnom vremenu radi njege djeteta (dalje: Pravilnik, objavljen u Nar. nov., br. 18/09.), koji je stupio na snagu 19. veljače 2009. Stoga se od 1. travnja 2009. naknada plaće za vrijeme korištenja jednog od navedenih prava isplaćuje na teret sredstava Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti, tj. potvrdu za naknadu plaće za vrijeme skraćenoga radnog vremena poslodavci više ne dostavljaju Centru za socijalnu skrb, nego Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje (dalje: HZZO).U nastavku ovog članka pročitajte što poslodavac treba učiniti pri zaprimanju rješenja HZZO-a, na temelju kojega radnik može koristiti neko od navedenih prava, i o novostima koje donosi navedeni Pravilnik.
Uvod
Uvjeti za ostvarivanje prava na dopust ili rad u skraćenom radnom vremenu
Naknada plaće za vrijeme korištenja prava na dopust za njegu djeteta
Naknada plaće za vrijeme korištenja prava na rad u skraćenom radnom vremenu
Obračun doprinosa za vrijeme korištenja prava na rad u skraćenom radnom vremenu samozaposlenih roditelja
Produženo mirovinsko osiguranje je jedna od mogućnosti zadržavanja kontinuiteta mirovinskog staža u nekim slučajevima, kao što je prekid radnog odnosa zbog otkaza ugovora u radu, neplaćenog dopusta, korištenja prava na neplaćeni dopust do tri godine života djeteta i dr.Uvjet za stjecanje statusa osiguranika produženog osiguranja je prethodni staž osiguranja po nekoj od osnova obveznog osiguranja, a da nakon njegova isteka nije proteklo više od 12 mjeseci. Više o tome pročitajte u ovom članku.
U kojem se slučaju osoba može osigurati na produženo osiguranje
Financiranje produženog osiguranja
Produženo osiguranje stalnih sezonskih radnika
Produženo osiguranje bračnog druga profesionalnog odnosno ugovornog diplomata
Mirovinsko osiguranje pomoraca u sustavu obveznoga mirovinskog osiguranja na temelju generacijske solidarnosti, za čiju je provedbu nadležan Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (dalje: Zavod), u posljednjih je nekoliko godina doživjelo niz promjena i novih normativnih rješenja, tako da se osnove za njegovo provođenje nalaze i u odredbama Zakona o mirovinskom osiguranju1 (dalje: ZOMO) i u primjerenim odredbama Pomorskog zakonika2 (dalje: PZ).U ovom članku obrađujemo mirovinsko osiguranje pomoraca od 1. siječnja 2008
Mirovinsko osiguranje pomoraca od 1. Siječnja 2008.
Produženo osiguranje pomoraca
Obavljanje obrtničke djelatnosti i svojstvo osiguranika pomorca
Svojstvo osiguranika pomorca zatečenog na plovidbi kao člana posade broda kojemu svojstvo osiguranika u HZMO-u nije utvrđeno do 31. Prosinca 2007.
Što treba učiniti član posade broda u međunarodnoj plovidbi koji na dan stupanja na snagu ZIDPZ-a ima iskazan dug za doprinose
Mirovinsko osiguranje pomoraca od 1. Siječnja 2009.
Autorica u ovom članku razmatra jedan vrlo bitan ovršnopravni institut – nastavak ovrhe promjenom predmeta i sredstva ovrhe. Riječ je o tome da sud određuje ovrhu onim sredstvom i na onim predmetima koji su navedeni u ovršnom prijedlogu. Ako se pravomoćno rješenje o ovrsi određenim sredstvom ili na određenom predmetu ne može provesti, ovrhovoditelj može radi namirenja iste tražbine predložiti novo sredstvo ili predmet ovrhe. U tom će slučaju sud donijeti novo rješenje o ovrsi i nastaviti ovrhu na temelju tog rješenja. Ovrha određena prijašnjim rješenjem o ovrsi obustavit će se ako ovrhovoditelj povuče ovršni prijedlog u povodu kojega je ona određena ili ako za to budu ispunjeni drugi zakonom predviđeni razlozi. Ako ovrhovoditelj u roku od 2 mjeseca od obavijesti suda o nemogućnosti provedbe ovrhe ne podnese spomenuti prijedlog, ovrha će se obustaviti.
Uvod
Koja su zakonska određenja pratila institut od uvođenja do danas
Koje su pretpostavke za pokretanje postupka
Što su predmeti i sredstva ovrhe
Pokretanje postupka za nastavak ovrhe i postupanje suda
Zadužnica kao ovršna isprava u postupku nastavka ovrhe
Poslodavac može radi obavljanja poslova iz djelokruga rada državnog službenika ili namještenika uputiti službenika ili namještenika na službeni put. Određene izdatke koji nastanu na službenom putu poslodavac je obvezan nadoknaditi na način i pod uvjetima utvrđenim izvorima radnog prava koji ga obvezuju. Zakon o radu ne utvrđuje uvjet i način pod kojima se nadoknađuju izdatci službenika i namještenika nastalih na službenom putu, nego to pravo za državne službenike i namještenike utvrđuje Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike.
Uvod
Troškovi službenog putovanja
Nalog za službeno putovanje
Mogućnosti neoporezive isplate za troškove službenog putovanja
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Malo gospodarstvo brojčano čini većinu odnosno više od polovine prihoda i neto-dobitka među poduzetnicima u RH. Taj podatak skreće posebnu pozornost na taj oblik poduzetništva budući da upravo ono može biti pokretač razvoja, inovacije, privatne inicijative, napretka tehnologije i sl. Zbog toga se traži primjeren način financiranja, bolji pristup informacijama, stvaranja prikladnih poduzetničkih mreža, klastera i sl.
Gospodarska kriza, koja je krajem 2008. različitim intenzitetom zahvatila pojedine regije svjetskog gospodarstva, rezultat je nesavršenog funkcioniranja tržišta u uvjetima neoliberalne doktrine gospodarskog razvitka. U uvjetima gospodarskog neoliberalizma sve je više dolazilo do odvajanja realne sfere gospodarstva od financijske sfere. Najveće gospodarstvo, SAD, istodobno je postalo i najveći dužnik. Ta je neravnoteža u uvjetima globalizacije svjetskog tržišta osobito pridonijela autonomnom funkcioniranju financijskog tržišta u SAD-u. Europa je pak, unatoč vidljivim pokušajima nemoćna u saniranju krize.