U nastavku se daje pregled zemalja s kojima Hrvatska primjenjuje ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja sa stopama poreza (%) na dividende, kamate i autorske naknade, a u primjeni su u 2021.
Tablica 1. Pregled međunarodnih ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja
Albanija | Dohodak i imovina | 13/95 | 01. 01. 1998. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 10 % |
Armenija | Dohodak | 13/09 | 01. 01. 2011. | 5 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 0 % | ||||||
Austrija | Dohodak i imovina | 3/01 | 01. 01. 2002. | 0 % | 5 % | do 10 % | 15 %* |
10 i više % | 0 % | ||||||
Azerbajdžan | Dohodak i imovina | 2/13 | 01. 01. 2014. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 % i više7 | 5 % | ||||||
Belgija | Dohodak i imovina | 6/03 | 01. 01. 2005. | 0 % | 10 % | do 10 % | 15 % |
10 i više % | 5 % | ||||||
Bjelorusija | Dohodak i imovina | 3/04 | 01. 01. 2005. | 10 % | 10 % | do 25 % | 15 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Bosna i Hercegovina | Dohodak i imovina | 2/05 | 01. 01. 2006. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Bugarska | Dohodak i imovina | 3/98 | 01. 01. 1999. | 0 % | 5 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Češka | Dohodak i imovina | 8/99, 6/12 | 01. 01. 2000. | 10 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Čile | Dohodak | 10/04 | 01. 01. 2005. | 5 %1 | 5 %3 | do 20 % | 5 % |
10 %2 | 15 %4 | 20 i više % | 15 % | ||||
Danska | Dohodak | 12/08 | 01. 01. 2010. | 10 % | 5 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Estonija | Dohodak | 8/03 | 01. 01. 2005. | 10 % | 10 % | do 10 % | 15 % |
10 i više % | 5 % | ||||||
Finska | Dohodak i imovina | Preuzet od SFRJ Nar. nov., br. 53/91 |
08. 10. 1991. | 10 % | 0 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Francuska | Dohodak | 7/04 | 01. 01. 2006. | 0 % | 0 % | do 10 % | 15 %* |
10 i više % | 0 % | ||||||
Grčka | Dohodak i imovina | 18/97 | 01. 01. 1999. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Gruzija | Dohodak i imovina | 12/13 | 2014. | 5 % | 5 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Indija | Dohodak | 4/14 | 01. 01. 2016. | 10 % | 10 % | 10 % i više | 5 % |
u svim ostalim slučajevima | 15 % | ||||||
Indonezija | Dohodak | 13/09 | 01. 01. 2013. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 10 % |
Iran | Dohodak i imovina | 10/04 | 01. 01. 2009. | 5 % | 5 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Irska | Dohodak i imovina | 16/03 | 01. 01. 2004. | 10 % | 0 % | do 10 % | 10 %* |
10 i više % | 5 % | ||||||
Island | Dohodak | 3/11 | 01. 01. 2012. | 10 % | 10 % | do 10 % | 10 % |
10 i više % | 5 % | ||||||
Italija | Dohodak | 10/00 | 01. 01. 2010. | 5 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 15 % |
Izrael | Dohodak i imovina | 11/06 | 01. 01. 2007. | 5 % | 5 %5 | Do 25 % | 15 % |
10 i više % | 10 %6 | ||||||
10 %4 | 25 i više % | 5 % | |||||
Japan | Dohodak | 7/19 | 01. 01. 2020. | 5 % | 5 % | Do 25 % | 5 % |
25 % i više | 0 % | ||||||
Jordan | Dohodak | 11/05 | 01. 01. 2007. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Jugoslavija (Srbija i Crna Gora) | Dohodak i imovina | 3/03 | 01. 01. 2005. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Južnoafrička Republika | Dohodak | 17/97 | 01. 01. 1998. | 5 % | 0 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Kanada | Dohodak i imovina | 12/99 | 01. 01. 2000. | 10 % | 10 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Katar | Dohodak | 1/09 | 01. 01. 2013. | 10 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 0 % |
Kazahstan | Dohodak | 1/19 | 01. 01. 2020. | 10 % | 10 % | 25 % i više | 5 % |
U svim ostalim slučajevima | 10 % | ||||||
Kina | Dohodak | 3/01 | 01. 01. 2002. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Koreja | Dohodak i imovina | 7/06 | 01. 01. 2007. | 0 % | 5 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Kosovo | Dohodak i imovina | 13/17 | 01. 01. 2018. | 5 % | 5 % | Do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Kuvajt | Dohodak i imovina | 15/02 | 01. 01. 2004. | 10 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 0 % |
Latvija | Dohodak | 3/01 | 01. 01. 2002. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Litva | Dohodak | 3/01 | 01. 01. 2002. | 10 % | 10 % | do 10 % | 15 %* |
10 i više % | 5 % | ||||||
Luksemburg | Dohodak i imovina | 4/14 | 01. 01. 2016. | 5 % | 10 % | do 10 % | 5 % |
10 % i više | 5 % | ||||||
Mađarska | Dohodak i imovina | 11/97 | 01. 01. 1999. | 0 % | 0 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Makedonija | Dohodak i imovina | 13/95 | 01. 01. 1997. | 10 % | 10 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Malezija | Dohodak | 6/03 | 01. 01. 2005 | 10 % | 10 % | do 10 % | 10 %* |
10 i više % | 5 % | ||||||
Malta | Dohodak | 7/99 | 01. 01. 2000. | 0 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Maroko | Dohodak | 1/09, 4/09 | 01. 01. 2013. | 10 % | 10 % | 25 % i više | 8 % |
sve ostalo | 10 % | ||||||
Mauricijus | Dohodak | 10/03 | 01. 01. 2004. | 0 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 0 % |
Moldova | Dohodak i imovina | 3/06 | 01. 01. 2007. | 10 % | 5 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Nizozemska | Dohodak i imovina | 3/01 | 01. 01. 2002. | 0 % | 0 % | do 10 % | 15 %* |
10 i više % | 0 % | ||||||
Norveška | Dohodak i imovina | Preuzet od SFRJ Nar. nov., br. 53/91 |
08. 10. 1991. | 10 % | 0 % | Neovisno o udjelu | 15 % |
Njemačka | Dohodak i imovina | 9/06 | 01. 01. 2007. | 0 % | 0 % | do 10 % | 15 % |
10 i više % | 5 % | ||||||
Oman | Dohodak | 9/10 | 01. 01. 2012. | 10 % | 5 % | Neovisno o udjelu | 0 % |
Poljska | Dohodak i imovina | 13/95 | 01. 01. 1997. | 10 % | 10 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Portugal | Dohodak | 3/14 | 01. 01. 2016. | 10 % | 10 % | 10 % i više | 5 % |
u svim ostalim slučajevima | 15 % | ||||||
Rumunjska | Dohodak i imovina | 11/96 | 01. 01. 1997. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Rusija | Dohodak i imovina | 11/96 | 01. 01. 1998. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
San Marino | Dohodak | 10/05 i 3/14 | 01. 01. 2006. | 5 % | 10 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
Sirija | Dohodak | 12/08 | 01. 01. 2010. | 12 % | 10 % | do 10 % | 10 % |
10 i više % | 5 % | ||||||
Slovačka | Dohodak i imovina | 11/96 | 01. 01. 1997. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Slovenija | Dohodak i imovina | 8/05 | 01. 01. 2006. | 5 % | 5 % | Neovisno o udjelu | 5 % |
Španjolska | Dohodak i imovina | 3/06 | 01. 01. 2007. | 0 % | 0 % | do 25 % | 15 % |
25 i više % | 0 % | ||||||
Švedska | Dohodak i imovina | Preuzet od SFRJ Nar. nov. br. 53/91 |
08. 10. 1991. | 0 % | 0 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Švicarska | Dohodak i imovina | 8/99 | 01. 01. 2000. | 0 % | 5 % | do 25 % | 15 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Turkmenistan | Dohodak | 3/15 | 01. 01. 2016. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 10 % |
Turska | Dohodak | 5/99 | 01. 01. 2001. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 10 % |
Velika Britanija | Dohodak i imovina | 5/15 | 01. 01. 2016. | 5 % | 5 % | do 25 % | 10 % |
25 i više % | 5 % | ||||||
za nekretnine | 10 % | ||||||
Ujedinjeni Arapski Emirati | Dohodak | 13/17 | 01. 01. 2019. | 5% | 5% | Neovisno o udjelu | 5% |
Ukrajina | Dohodak i imovina | 11/97 | 01. 01. 2000. | 10 % | 10 % | do 25 % | 10 %* |
25 i više % | 5 % | ||||||
Vijetnam | Dohodak | 1/19 | 01. 01. 2020. | 10 % | 10 % | Neovisno o udjelu | 10 % |
* Ove stope poreza po odbitku odnose se na fizičke osobe, bez obzira na postotak udjela u kapitalu društva,
1 5 % bruto iznosa naknada za korištenje ili za pravo korištenja bilo kakve industrijske, komercijalne ili znanstvene opreme
2 10 % bruto iznosa naknada u svim drugim slučajevima
3 5 % od bruto iznosa kamata ostvarenih od zajmova koje odobri banka i osiguravajuća društva
4 15 % bruto iznosa kamata u svim drugim slučajevima
5 kad su kamate nastale u državi ugovornici i isplaćene na svaki zajam bilo koje vrste koji je odobrila banka druge države ugovornice
6 kad je stvarni korisnik dividendi društvo u čijem je izravnom vlasništvu najmanje 10% kapitala društva koje isplaćuje dividende u slučaju kad je potonje društvo rezident Izraela, a dividende se isplaćuju iz dobiti koja je podložna oporezivanju u Izraelu po stopi nižoj od uobičajene stope izraelskog poreza na dobit društava
7 Ako je investirano u imovinu barem 150.000 eura
U tablici su prikazane stope poreza za isplate autorskih naknada, kamata i udjela u dobitku odnosno dividende. Te stope mogu se primijeniti neizravno tj. pomoću Pravilnikom o porezu na dohodak odnosno Pravilnikom o porezu na dobit propisanih obrazaca:
1. “Zahtjev za umanjenje porezne obveze ili povrat više plaćenog poreza na dividende prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između Republike Hrvatske i ___________”.
2. “Zahtjev za povrat više plaćenog poreza na kamate prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između Republike Hrvatske i __________”.
3. “Zahtjev za umanjenje porezne obveze, izuzimanje od porezne obveze ili povrat više plaćenog poreza na licence prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između Republike Hrvatske i ________”.
4. “Zahtjev za umanjenje porezne obveze, izuzimanje od porezne obveze ili povrat više plaćenog poreza na naknade za djelatnost obavljenu u Republici Hrvatskoj prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između Republike Hrvatske i ____________”.
Obrazac Zahtjev koristi se u slučaju kada je Zakonom propisana stopa poreza veća od stope koja je utvrđena ugovorom (prikazana u navedenoj tablici). Tako npr. ako trgovačko društvo isplaćuje dividendu dioničaru u BiH za koju je propisana stopa poreza po odbitku 10 %, a ugovorena stopa je 5%, tada će domaći isplatitelj obračunati 5% i odbiti od isplaćene dividende samo ako raspolaže ovjerenom tiskanicom “Zahtjev za umanjenje porezne obveze ili povrat više plaćenog poreza na dividende prema Ugovoru o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja između Republike Hrvatske i ____________”. Isplatitelj treba popuniti taj zahtjev u 4 primjerka i poslati svom dioničaru u BiH. Jedan primjerak zadržava mjerodavno porezno tijelo koje ovjerava sva četiri primjerka, jedan primjerak ostaje dioničaru, a jedan od dva primljena isplatitelj dostavlja Poreznoj upravi, a drugi zadržava za sebe.
Ako isplatitelj autorskih naknada, kamata i udjela u dobitku odnosno dividende nema ovjereni primjerak tada pri isplati treba obračunati propisanu poreznu stopu od 10 % za autorske naknade i kamate, a 10% na udio u dobitku i dividende prema čl. 31. Zakona o porezu na dobit.
Za isplate kamata i autorskih naknada zahtjev se podnosi za svaku isplatu, koja se temelji na drugoj pravnoj osnovi odnosno ugovornoj podlozi, posebno. Valjanost dokaza koje sadrži zahtjev jest 12 mjeseci od njihova izdavanja (čl. 51.a st. 4. Pravilnika o porezu na dobit).
Porezni obveznik koji porez po odbitku na dividende i udjele ne plaća u skladu s čl. 31.e Zakona o porezu na dobit obvezan je Poreznoj upravi dostaviti navedene potvrde (udio u kapitalu i razdoblje trajanja toga udjela, rezidentnost u članici EU, upis u odgovarajući registar obveznika poreza) u roku od 15 dana, za svaku isplatu posebno.
Ako isplatitelj ne raspolaže svim podatcima pri isplati navedenih naknada treba primijeniti odgovarajuće propisane stope poreza po odbitku ili pribaviti prethodno opisane ovjerene tiskanice „Zahtjeva….“.
Porez po odbitku iz čl. 31. st. 4. Zakona o porezu na dobit prema čl. 7. st. 3. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit (Nar. nov., br. 143/14.), ne plaća se na dividende i udjele u dobiti ako se isplaćuju iz dobiti ostvarene do 29. veljače 2012.
Autorska prava i druga prava intelektualnog vlasništva (prava na reprodukciju, patente, licencije, zaštitni znak, dizajn ili model, proizvodni postupak, proizvodne formule, nacrt, plan, industrijsko ili znanstveno iskustvo i druga slična prava) | 15 % |
Kamate (osim na robne kredite za kupnju dobara za obavljanje djelatnosti, kredite inozemnih banaka i drugih financijskih organizacija, kamata za državne ili korporativne obveznice) | 15 % |
Usluge istraživanja tržišta, poslovnog savjetovanja, poreznog savjetovanja i revizorske usluge | 15 % |
Dividende (udjeli u dobitku) | 10 % |
Naknade za nastupe inozemnih izvođača (umjetnika, zabavljača i športaša) kada naknadu isplaćuje tuzemni ili inozemni isplatitelj prema ugovoru s inozemnom osobom koja nije fizička osoba i u tom slučaju ne nastaje obveza obračuna poreza na dohodak i doprinosa za fizičku osobu izvođača | 10 % |
Sve usluge te na sve vrste naknada kao što su kamate, udio u dobitku, dividende, autorska prava i druga prava intelektualnog vlasništva i sl., kada se plaćaju osobama koje imaju sjedište ili mjesto stvarne uprave odnosno nadzora poslovanja u državama koje se nalaze na EU popisu nekooperativnih jurisdikcija u porezne svrhe, a s kojima Republika Hrvatska ne primjenjuje ugovor o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja | 20 % |
Ako je Međunarodnim ugovorom utvrđena stopa poreza od 15% za isplatu udjela u dobitku (dividendi), tada isplatitelj ne mora ispunjavati spomenuti „Zahtjev…“ budući da je Zakonom propisana stopa 10 % koja se mora primijeniti, niža od stope i međunarodnog ugovora.
Npr. hrvatski isplatitelj kamate pravnoj osobi u Jordan koja je obračunana u svoti od 60.000,00 kn može primijeniti ugovorenu stopu poreza po odbitku od 10% ako ima ovjeren zahtjev, a 15% ako nema ovjerenog zahtjeva.
Obračunana kamata | 60.000,00 | 60.000,00 |
Porez po odbitku (10 %) / (15 %) | 6.000,00 | 9.000,00 |
Neto-doznaka u Jordan | 54.000,00 | 51.000,00 |
Napomena:
Na sličan način obračunao bi se porez po odbitku na druge isplate.
Za slučaj tzv. sustava zajedničkog oporezivanja porez po odbitku se ne plaća. To je uređeno čl. 31.a do 31.e. Zakona o porezu na dobit. Naime, u slučaju kada se isplaćuju dividende (udjeli u dobitku), kamate i autorske naknade povezanim društvima iz različitih zemalja EU uz ispunjenje propisanih uvjeta porez se ne plaća.
Za kamate i autorske naknade to su propisani uvjeti:
Za isplatu dividendi propisani uvjeti su:
Napomena:
Detaljnije o ugovorima koje je sklopila RH o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja pročitajte u knjizi br. 4. RRiF-ovog poreznog priručnika 2021.
U nastavku se daje pregled zemalja s kojima Hrvatska primjenjuje ugovore o socijalnom osiguranju i pravne propise o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti (Uredbe (EZ) 883/2004, (EZ) 987/2009, (EZ) 988/2009, (EU) 1231/2010, (EZ) 1244/2010, (EZ) 465/2012) i (EU) 1224/12) te potvrda o socijalnom osiguranju.
Tablica 2. Pregled zemalja s kojima RH primjenjuje međunarodne ugovore o socijalnom osiguranju (Uredbe EU o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti) i mjerodavnih potvrda o socijalnom osiguranju
EUROPSKA UNIJA: Austrija, Belgija, Bugarska, Cipar, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Mađarska, Grčka, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Mađarska, Malta, Nizozemska, Njemačka, Poljska, Portugal, Španjolska, Rumunjska, Velika Britanija, Slovenija, Slovačka, Švedska, | A1 |
EUROPSKI GOSPODARSKI PROSTOR: Island, Norveška, Lihtenštajn, Švicarska | A1 |
Kanada | Plaća se Zdravstveno osiguranje jer konvencija pokriva samo Mirovinsko osiguranje |
Quebec | Plaća se Zdravstveno osiguranje jer konvencija pokriva samo Mirovinsko osiguranje |
Australija | Plaća se Zdravstveno osiguranje jer konvencija pokriva samo Mirovinsko osiguranje |
Republika Koreja | Plaća se Zdravstveno osiguranje jer konvencija pokriva samo Mirovinsko osiguranje |
Bosna i Hercegovina | BH/HR 1, BH/HR 4 |
Crna Gora | SCG/HR 101, SCG/HR 111A |
Makedonija | RM/HR1, RM/HR 111A |
Srbija | SRB/HR 101, SRB/HR 111A |
Turska | TR/HR1, TR/HR 3 |
Potvrde iz tablice su dokaz o obveznom osiguranju nerezidenta u državama iz koje potvrdu donosi. Na temelju navedenih potvrda pri isplatih nekih oporezivih primitaka nerezidentima, moguće je primitak oporezivati bez obveze obračuna doprinosa za obvezna osiguranja. Jednako tako, na temelju navedenih potvrda samostalni osiguranici (nerezidenti) mogu biti oslobođeni plaćanja doprinosa u RH (primjerice članovi uprave). U tom slučaju potvrde o obveznom osiguranju ne smije biti starija od šest mjeseci.