X. ISPLATE I PLAĆANJA U GOTOVU NOVCU I DEVIZNA PLAĆANJA

1. MOGUĆNOSTI ISPLATE U GOTOVU NOVCU

U vezi s gotovinskim isplatama/uplatama treba voditi računa i o odredbama Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma.

Plaćanje u gotovini drugom obvezniku fiskalizacije, moguće je najviše do svote od 663,61 €, po jednom računu (Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, Nar. nov., br. 133/12. – 138/20.).

Jednako tako, prema čl. 92. st. 7. Pravilnika o porezu na dohodak, pravne i fizičke osobe koje obavljaju registriranu djelatnost mogu u gotovu novcu podmiriti račun za nabavu robe i usluga u svoti od do 663,61 € po jednom računu fizičkim osobama koje obavljaju samostalnu djelatnost iz čl. 29. Zakona o porezu na dohodak. To se posebno odnosi na obrtnike, slobodna zanimanja, poljoprivrednike i fizičke osobe koje ostvaruju dohodak od djelatnosti proizvodnje električne energije.

Osim toga Zakon o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 115/16. – 151/22.) u članku 86. propisuje isplatu dohodaka na račun. U nastavku se daje pregled načela isplata primitka fizičkim osobama.

Tablica 1. Način isplate primitaka fizičkim osobama u 2023.

ISPLATE KOJE SE MOGU OBAVITI NA ŽIRO-RAČUN ILI TEKUĆI RAČUN

(ne u gotovini)

ISPLATE KOJE SE MOGU OBAVITI

I
U GOTOVU NOVCU

1. plaće − dohodak od nesamostalnog rada (čl. 21. Zakona)

− neoporezive plaće, naknade plaće i sve što se u poreznom smislu smatra plaćom, kao dnevnice, terenski dodatak, otpremnine i dr. u visini razlike iznad neoporezive svote, te poduzetnička plaća

1. mirovine, novčani dodatci uz mirovinu od lokalne samouprave

− zajam radniku ili članu društva

2. primitci od samostalne djelatnosti (obrt i slobodna zanimanja, poljoprivrednici)- preporuka je radi jednostavnosti razdvajanja privatnih od poslovnih primitaka i dalje ostvarivati primitke na odvojenim računima 2. državne nagrade za sudjelovanje na olimpijskim igrama, svjetskim

i europskim
prvenstvima koje isplaćuje lokalna samouprava
3. drugi dohodak- (autorski honorari, naknade po ugovoru o djelu i ostale isplate koje se smatraju drugim dohotkom)- čl. 39. Zakona 3. primitci osoba zaposlenih u inozemnim diplomatskim misijama i sl.

4. primitci od kapitala (čl. 64. Zakona),

− dividende i udjeli u dobitku

− kamate

− izuzimanje na teret dobitka tekućeg razdoblja

− dohodak na osnovi opcijske kupnje dionica

− kapitalni dobici (čl. 67.)

4. primitci koji se u skladu s čl. 8. ne smatraju dohotkom koji nisu navedeni

u
stupcu 1.:

− obiteljske mirovine koje ostvaruju djeca nakon smrti roditelja,

− državne nagrade i nagrade j. l. s.,

− socijalne potpore,

− doplatak za djecu,

− primitci osoba s invalidnošću,

− potpore zbog uništenja imovine od elem. nepogoda,

− nasljedstva i darovi,

− primitci od prodaje osobne imovine,

− odštete koje nisu u vezi s gospodarstvenom djelatnosti,

− primitci na nagradnim natječajima i natjecanjima (samo ako su propisani pod jednakim uvjetima za sve građane),

− potpore djeci u slučaju smrti roditelja,

− primitci na osnovi osiguranja imovine, života i sl.

5. primitci od najamnina i zakupnina nekretnina i pokretnih stvari

− naknada za pravo građenja

5. isplate iz čl. 9. Zakona na koje se ne plaća porez na dohodak:

− svote koje poslodavci isplaćuju radnicima do neoporezive svote:

− dnevnice u zemlji i inozemstvu, terenski dodatak, pomorski dodatak, naknade prijevoznih troškova na i noćenja na službenom putu, prijevoz na posao i s posla mjesnim i međumjesnim prijevozom, naknade za korištenje privatnog automobila za službene svrhe (0,40 € po kilometru), potpore zbog invalidnosti radnika, potpore obitelji u slučaju smrti radnika i radnicima u slučaju smrti člana obitelji, potpore zbog neprekidnog bolovanja, dar djetetu do 15. god. života ,prigodne nagrade (regres, božićnica i sl.), jubilarne nagrade, naknade za odvojeni život, pomorski dodatak, otpremnine do 862,71 € po godini staža ili jednokratno do 1.061,79 € ili zbog profesionalne nesposobnosti za rad po godini staža, potpore za novorođenče te navedeni primitci koje sebi isplaćuju obrtnici i slobodna zanimanja

6. primitci na koje se ne plaća porez na dohodak (čl. 9. Zakona):

− učenika i studenata na školovanju za rad preko učeničkih i studentskih udruga,

stipendije učenicima i studentima za vrijeme njihova redovitog školovanja, do propisane svote

− športske stipendije, nagrade za usavršavanja i sportska ostvarenja i naknade sportašima amaterima prema posebnim propisima do propisanih svota

6. primitci od obavljanja sezonskih poslova (sezonski poslovi u poljoprivredi, branje i skupljanje plodova i bilja, poslovi prodaje poljoprivrednih proizvoda, šumskih proizvoda, osvježavajućih napitaka, ledenih slastica, dnevnog tiska, ulaznica i slično, poslovi popisivanja, anketiranja, očitanja brojila i slično, amatersko sudjelovanje u radu kulturno umjetničkih društava i slični poslovi), uz uvjet da ovi primici kod jednog isplatitelja ne prelaze 1.990,85 € godišnje
7. svi primitci koji se fizičkim osobama isplaćuju iz proračuna RH 7. isplate predujma dohotka obrtnika i slobodnih zanimanja
8. nagrade za radne rezultate i drugi oblici dodatnog nagrađivanja radnika (dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl.) do 995,43 EUR godišnje 8. isplate s osnove povrata pozajmica

9. naknada troškova:

− prehrane (paušalna)

− smještaja (u slučaju kad se isplaćuje radniku)

− redovne skrbi djece radnika

9. povrat ambalaže i organizirano prikupljanje otpada (akcija i aktivnosti zaštite okoliša)
10. primitci na osnovi darivanja za zdravstvene potrebe (čl. 8. st. 1. t. 4. Zakona) 10. primici od otuđenja posebnih vrsta imovine (otkup sekundarnih sirovina osim ambalaže i otpada prikupljenog u okviru akcija) iz čl. 59. Zakona

Napomena:

U prekršajnim odredbama Zakona o porezu na dohodak (čl. 91. st. 1. t. 12.) je navedeno da će se za prekršaj kazniti novčanom kaznom od 1.320,00 do 6.630,00 eura “pravne i fizičke osobe koje isplate građanima ne obavljaju na njihov račun za plaćanje sukladno propisu kojim se uređuje platni promet kod banke ( čl. 86. st. 1. Zakona o porezu na dohodak).

2. SPRJEČAVANJE PRANJA NOVCA

I FINANCIRANJA TERORIZMA

Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma (Nar. nov., br. 108/17., 39/19. i 151/22., dalje: Zakon) kao obveznike primjene navodi i pravne i fizičke osobe koje obavljaju poslove u okviru sljedećih profesionalnih djelatnosti: odvjetnik, odvjetničko društvo i javni bilježnik; revizorsko društvo i samostalni revizor; društvo za porezno savjetništvo i porezni savjetnik; vanjski računovođe u obavljanju računovodstvenih poslova za druge pravne ili fizičke osobe te ako sudjeluje u bilo kojoj vrsti financijskih transakcija ili transakcija koje uključuju nekretnine ili pruža pomoć u planiranju ili provođenu određenih transakcija za svoju stranku u vezi s npr. kupnjom i prodajom nekretnina, otvaranjem i upravljanjem bankovnim računima, osnivanje i poslovanje trgovačkim društvima. Svi obveznici primjene Zakona moraju imati ustrojen sustav upravljanja sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma. Jedna od bitnih sastavnica tog sustava su i pisane politike (tzv. interni akti) upravljanja rizicima od pranja novca i financiranja terorizma. Sastavni dio politika su i dubinske analize stranke pri čemu je bitna mjera stalnog praćenja poslovnog odnosa sa strankom.

Postoje i ograničenje gotovinske naplate i plaćanja koja se odnosi se na sve pravne i fizičke osobe koje, obavljajući registriranu djelatnost, u nekim transakcijama posluju gotovim novcem.

Prema tom ograničenju u poslovanju gotovim novcem, pravna ili fizička osoba koja obavlja registriranu djelatnost u Republici Hrvatskoj ne smije primiti naplatu ili obaviti plaćanje u gotovini u vrijednosti od 10.000,00 eura i većoj.

Primjena Zakona ne isključuje primjenu ograničenja koja su propisana drugim propisima – npr., Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom, Zakon o porezu na dohodak i dr.

Pravni subjekti koji su osnovani na području Republike Hrvatske, a kojima Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nije jedini osnivač (trgovačka društava, podružnice stranih trgovačkih društava, udruge, zaklade i ustanove) moraju biti upisane u registar stvarnih vlasnika koji vodi FINA. Registar se mora i ažurirati. Obveznici se ne mogu samo oslanjati na podatke iz tog registra već moraju sami provesti postupak utvrđivanja i provjere identiteta stvarnog vlasnika na temelju procjene rizika stranke.

Fizička osoba obvezna je pisano prijaviti cariniku unošenje ili iznošenje gotovine u domaćoj ili stranoj valuti preko državne granice u kunskoj protuvrijednosti iznosa od 10.000,00 eura ili više.

3. DEVIZNO POSLOVANJE

Za unošenje i iznošenje strane gotovine ne postoje ograničenja u svoti unošenja i iznošenja preko granice.

Pri prelaženju europske granice na državnoj granicama RH, a na temelju čl. 3. i 4. Uredbe (EU) 2018/1672, svi oni koji prenose gotovinu u vrijednosti 10.000,00 eura ili više moraju to prijaviti nadležnim tijelima (u pravilu carinarnici). Iako se obveza prijavljivanja gotovine u svoti od 10.000,00 eura i više ne odnosi na nacionalne granice unutar EU, uveden je poseban nadzor njezina kretanja na poziv nadležnog tijela. Pojam gotovine u obje okolnosti uključuje npr. čekove i zadužnice, kovanice s udjelom zlata od najmanje 90% i poluge s udjelom zlata od najmanje od 99,5% .

Za potrebe deviznog poslovanja vodi se nadzorna knjiga. U nju se unose kapitalni poslovi (npr., kreditni poslovi, izravna ulaganja, depozitni poslovi (uključivo poslovanje po transakcijskim računima koji su otvoreni u inozemstvu).

Statističko praćenje poslovanja inozemstvom uređeno je na različit način s obzirom na predmet statističkog istraživanja, svote promatranog prometa, izvještajne subjekte. S obzirom na to, svaki rezident treba samostalno istražiti treba li o kojem predmetu s deviznim nerezidentima izvještavati HNB. Za svakog obveznika izvješćivanja HNB-u to određenje nije trajnog karaktera već se ono može mijenjati s obzirom na promjene u prometima (vrijednostima) predmetima istraživanja kod svakog od njih.

3.1. TEČAJNA LISTA

Svote u poslovnim knjigama, godišnjim financijskim izvještajima, godišnjim konsolidiranim financijskim izvještajima, godišnjim izvješćima, konsolidiranim izvješćima i druge financijske informacije za 2022. godinu prema čl. 26. st. 2. Zakona o računovodstvu izražavaju se u kunama.

Kada je riječ o potraživanjima, a sukladno t. 11.36. HSFI-ja 11 – Potraživanja, te o obvezama u stranoj valuti, isto treba iskazati primjenom spot tečaja na datum bilance (u pravilu 31. XII.) odnosno srednjeg tečaja HNB-a. Primjenu srednjeg tečaja HNB-a propisuje i Zakon o deviznom poslovanju u čl. 45. st. 3. (koji je bio u primjeni 31. prosinca 2022. godine) prema kojem se on koristi za iskazivanje potraživanja i obveza te za statističke potrebe.

HNB je 30. prosinca 2022. objavio tečajnu listu br. 251, a koja se primjenjuje na dan 31. prosinca 2022. godine. U nastavku su prikazane vrijednosti srednjeg tečaja pojedinih valuta iz te tečajne liste.

Tablica 2. Prikaz srednjeg tečaja pojedinih valuta na dan 31. prosinca 2022. godine

Država Valuta Jedinica Srednji za devize
Australija AUD 1 4,801185
Kanada CAD 1 5,217798
Češka CZK 1 0,312427
Danska DKK 1 1,013178
Mađarska HUF 100 1,879537
Japan JPY 100 5,356533
Norveška NOK 1 0,716630
Švedska SEK 1 0,677453
Švicarska CHF 1 7,651569
Velika Britanija GBP 1 8,495033
SAD USD 1 7,064035
Bosna i Hercegovina BAM 1 3,852329
EMU EUR 1 7,534500
Poljska PLN 1 1,609661

Tečajevi iz ove liste izraženi su za pojedine valute u kunama.