Novosti u pravu na pristupu informacijama

Datum: 15.07.2011, Petak
Autor: T.B.

Izmjenama tog Zakona određeno je neovisno tijelo za odlučivanje o svim žalbama korisnika. Bitna novost je povjeravanje drugostupanjskog postupaka po žalbama već postojećem neovisnom tijelu, Agenciji za zaštitu osobnih podataka, koja ujedno obavlja i nadzor nad provedbom zakona, a s radom započinje 02.01.2012., kao i brisanje članka kojim je Vlada RH svake godine do 31. siječnja bila obvezna objaviti popis tijela javne vlasti.

S obzirom da je ukinut popis tijela javne vlasti, informacija se može zatražiti od tijela javne vlasti koja su definirana na slijedeći način: „državna tijela, županije, gradovi i općine, pravne osobe s javnim ovlastima i druge osobe na koje su prenesene javne ovlasti, pravne osobe čiji su programi ili djelovanje zakonom utvrđeni kao javni interes te se u cijelosti ili djelomično financiraju iz državnog proračuna ili iz proračuna županija, gradova i općina, kao i trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo“.(primjer: HŽ Putnički prijevoz d.o.o., Zagrebački holding d.o.o. i dr.).

Prema tome, pravnim i fizičkim osobama omogućeno je Ustavno pravo na dobivanje apsolutno svake informacije od tijela javne vlasti (osim onih informacija koje su zaštićene posebnim zakonom, npr. Zakon o zaštiti osobnih podataka) koju smatraju zanimljivom ili koja im je potrebna (zapis, crtež, slika, snimka i dr.), a koju posjeduje tijelo javne vlasti. No nije dan odgovor koje se to točno informacije mogu, odnosno ne mogu zatražiti, kao niti od kojeg točno tijela javne vlasti.

Tako, npr. kada to Zakon o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima ne bi ograničavao, svaki poduzetnik mogao bi od FINA-e zatražiti ima li neki poslovni subjektima blokadu poslovnog računa, broj poslovnog računa i u kojim bankama je otvoren, dok se od Općinskih sudova izvješća o vlasništvu nad nekretninama i eventualnim teretima na nekretninama i dr. sada mogu zatražiti.

Dakle, iz važećih odredbi Zakona proizlazi da odgovor koje točno informacije i od kojeg tijela javne vlasti se mogu, odnosno ne mogu zatražiti može dati jedino praksa. Primjena ovih izmjena i dopuna Zakona kroz određeno vrijeme podnošenjem zahtjeva za pristup informacijama i dobivanjem odgovora od strane tijela javne vlasti (davanje informacije, uskrata informacije, pozivanje na dopunu zahtjeva) dati će odgovor na pravnu prazninu.

Povratak na vijesti