Porez na nekretnine na vjerske zajednice i njihove nekretnine

Datum: 17.07.2025, Četvrtak
Klasa: 410-20/25-01/130
Davatelj: Porezna uprava

Zaprimili smo vaš dopis u kojem navodite da vjerska zajednica ‘A’ registrirana u Republici Hrvatskoj, osim vjerskih objekata u kojima se održavaju bogoslužja, odgojno-obrazovne i karitativne aktivnosti, u svom vlasništvu ima i župne dvorove u kojima stanuju vjerski službenici – pastori i svećenici. Također, posjedujete i određeni broj stambenih jedinica koje, kao vjerska zajednica, iznajmljujete sukladno zakonima Republike Hrvatske, pri čemu na ostvarene prihode redovito plaćate propisani porez na najam. Naglašavate i to da za većinu svojih nekretnina plaćate propisne komunalne naknade. S obzirom na prethodno navedeno, zatražili ste nas očitovanje i uputu vezano uz sljedeće:

- koje od navedenih nekretnina (vjerski objekti, župni dvorovi, stanovi za najam) eventualno podliježu porezu na nekretnine,

- da li je vjerska zajednica kao vlasnik dužna izvršiti prijavu pojedinih nekretnina u svrhu obračuna poreza na nekretnine te

- kako se procedura prijave i obračuna poreza konkretno odnosi na vjerske zajednice.

U nastavku dostavljamo odgovor.

Sukladno odredbi članka 2. stavka 1. točke 12. Zakona o lokalnim porezima („Narodne novine“, br. 115/16., 101/17., 114/22., 114/23. i 152/24.; u daljnjem tekstu: ZLP) propisan je predmet oporezivanja porezom na nekretnine, a to je nekretnina koja se definira kao svaka stambena zgrada ili stambeni dio stambeno-poslovne zgrade ili stan te svaki drugi samostalni funkcionalni prostor namijenjen stanovanju, pri čemu se nekretninom ne smatraju gospodarstvene zgrade koje služe samo za smještaj poljoprivrednih strojeva, oruđa i drugog pribora te nekretnine za koje se prema odluci o komunalnoj naknadi određuje koeficijent namjene za proizvodni ili neproizvodni poslovni prostor.

Obveznici poreza na nekretnine propisani su odredbom članka 25. stavka 1. ZLP-a te iz iste proizlazi da porez na nekretnine plaćaju domaće i strane, pravne i fizičke osobe koje su vlasnici nekretnine na dan 31. ožujka godine za koju se utvrđuje porez.

Nadalje, ZLP-om su propisana porezna oslobođenja od plaćanja poreza na nekretnine, pri čemu je odredbama članka 27. stavka 1. tog Zakona, između ostaloga, propisano da se porez na nekretnine ne plaća na nekretnine koje služe stalnom stanovanju, nekretnine koje se iznajmljuju na temelju ugovora o najmu za stalno stanovanje, kao i nekretnine javne namjene i namijenjene institucionalnom smještaju osoba.

Dakle, porez na nekretnine ne plaća se za nekretnine koje služe za stalno stanovanje, pri čemu se pod stalnim stanovanjem podrazumijeva razdoblje od najmanje deset mjeseci (ne nužno i u kontinuitetu).

Temeljem odredbe članka 49.a ZLP-a obveznik poreza na nekretnine dužan je do 31. ožujka godine za koju se utvrđuje porez poreznom tijelu prijaviti promjenu podataka bitnih za utvrđivanje obveze plaćanja poreza na nekretnine, a osobito promjenu obračunske površine nekretnine odnosno promjenu namjene nekretnine koja utječe na obračun poreza ili dokaze koji utječu na ostvarivanje uvjeta za oslobođenje od plaćanja poreza na nekretnine iz članka 27. stavka 1. točaka 2. do 7. ZLP-a. Iz navedenog proizlazi da su porezni obveznici, vlasnici nekretnina dužni nadležnom poreznom tijelu predati prijavu promjene podataka bitnih za ispravno utvrđivanje porezne obveze, kao i dokaze za ostvarivanje prava na oslobođenje od plaćanja poreza na nekretnine o kojima nadležno porezno tijelo ne raspolaže u svojim službenim evidencijama.

Shodno navedenom, porez na nekretnine plaćaju svi porezni obveznici koji su vlasnici nekretnina na području Republike Hrvatske. Porez na nekretnine plaća se na sve stambene nekretnine, dok su ZLP-om propisana određena porezna oslobođenja, među ostalim, za nekretninu koja služi za stalno stanovanje, koja se iznajmljuje na temelju ugovora o najmu za stalno stanovanje te nekretnine javne namjene. Također, vlasnici nekretnina dužni su podatke bitne za utvrđivanje obveze plaćanja poreza na nekretnine ili dokaze koji utječu na ostvarivanje uvjeta za zakonski propisano oslobođenje od plaćanja poreza na nekretnine, dostaviti nadležnom poreznom tijelu najkasnije do 31. ožujka godine za koju se utvrđuje porez na nekretnine.


Povezani sadržaji:

Povratak na mišljenja