Prema posebnim popisima iz područja računovodstva proračuna i proračunskih korisnika, osobe koje im pripadaju trebaju krajem godine popisati imovinu i obveze kako bi se knjigovodstvena stanja mogla usporediti s tim stvarnim stanjima. Izvjesno je da pritom nastaju neke razlike u odnosu na koje se treba odgovarajuće postaviti. Sudionici popisa su povjerenstvo i čelnik. Kratak podsjetnik na tu obvezu daje se u ovom članku.
Uvod
Pravni okvir
Obveze čelnika
Predmet popisa
Rokovi za popis i organizacija popisa
Zadatci i odgovornost povjerenstva za popis
Način provedbe popisa – metodologija
Zaključni izvještaj o obavljenom popisu
Rashodovanje imovine
Godišnji popis imovine i obveza u doba epidemije bolesti COVID-19 prouzročene virusom SARS-CoV-2
Pravo je vrijeme za provjeru podatka koji se nalaze na knjigovodstvenim računima svake proračunske osobe kako bi ona bez prijepora mogla izjaviti da su financijski izvještaji točni i da odgovaraju stvarnom stanju.
U ovom se članku daje sažetak knjigovodstvenih postupanja kod učestalijih poslovnih odnosa u proračunskom sustavu, s posebnim osvrtom i upozorenjem na moguće promjene početnih stanja nekih bilančnih stavaka zbog toga što se od početka 2021. godine primjenjuju neka nova pravila koja su bila uvedena već u sustav planiranja u 2020. godini za planove 2021. godine.
Pravni okvir
O sadržaju nekih pozicija financijskih izvještaja
Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Obveza sastavljanja i predaje Obrasca PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine odnosi se samo na obveznike PDV-a. Svi porezni obveznici, a tako i proračunske osobe koje su obveznici PDV-a, trebaju predati Obrazac PDV za prosinac 2021. godine (posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine) do 20. siječnja 2022. godine. U njemu treba provesti sva usklađenja i ispravke za 2020. godinu.
Kako proračunske osobe trebaju sastaviti Obrazac PDV za posljednje razdoblje oporezivanja kalendarske godine, može se pročitati u nastavku članka.
Uvod
Temeljne odredbe u vezi s oporezivanjem PDV-om proračunskih osoba
sastavljanje Obrasca PDV za prosinac 2021. godine
Sastavljanje Obrasca PDV za posljednje razdoblje zaključivanja poreznih i računovodstvenih knjiga i evidencija
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. vis. šk. i ovl. rač.
Objavljene su nove financijske vrijednosti europskih pragova u javnoj nabavi koje su u primjeni od 1. siječnja 2022. godine. Te nove financijske vrijednosti europskih pragova, koje je propisala Europska komisija, preračunane u odgovarajuće vrijednosti u nacionalnim valutama, primjenjuju se izravno u svim državama članicama EU-a. Objavljujemo o kojim je vrijednostima riječ.
Uvod
Nove vrijednosti EU pragova
Uredbe Komisije o izmijeni vrijednosti europskih pragova u javnoj nabavi
Okvirnim sporazumom smatra se onaj koji je sklopljen između jednog ili više naručitelja i jednog ili više gospodarskih subjekata čija je svrha utvrđivanje uvjeta pod kojima se dodjeljuju ugovori tijekom određenog razdoblja, posebno u pogledu cijene i, prema potrebi, predviđenih količina. On se može ubrojiti u jednu od tehnika i instrumenata za elektroničku i zbirnu nabavu. Njegov tijek i objašnjenje nekih prijepornih situacija kroz praksu nekih tijela predmet su ovog članka.
Uvod
Svrha okvirnog sporazuma
Broj i vrijednost sklopljenih okvirnih sporazuma u 2020. godini
Postupci javne nabave koji prethode sklapanju okvirnog sporazuma
Rok sklapanja okvirnog sporazuma te broj gospodarskih subjekata s kojima se sklapa
Kada okvirni sporazum obvezuje na sklapanje ugovora o javnoj nabavi
Kriterij odabira ponude kod okvirnog sporazuma
Sklapanje (potpisivanje) okvirnog sporazuma
Okvirni sporazum i ugovor na temelju okvirnog sporazuma
Postupci sklapanja ugovora na temelju okvirnog sporazuma
Dostava odluke o odabiru ili poništenju
Rok mirovanja
Učinak odluke o odabiru u postupku javne nabave za sklapanje okvirnog sporazuma
Rokovi za žalbu u slučaju sklapanja ugovora na temelju okvirnog sporazuma
Izmjene okvirnog sporazuma tijekom njegovog izvršenja
Obavijest o sklopljenim ugovorima / okvirnim sporazumima
U seriji članaka o procedurama koje proračunske osobe koje su obveznici davanja izjave o fiskalnoj odgovornosti moraju imati i provoditi, u ovom broju obrađuju se i daju predlošci još dviju značajnih procedura: zaprimanja i provjere računa te plaćanja po računima i blagajničkog poslovanja.
Procedura zaprimanja i provjere računa te plaćanja po računima
Procedura blagajničkog poslovanja
Autori: Ana ZORIĆ , dipl. iur. Hana ZORIČIĆ , dipl. oec.
Putem sustava unutarnjih kontrola osigurava se obavljanje poslova na pravilan način koji je usklađen sa zakonima i drugim propisima, čime se pridonosi pouzdanosti raznih vrsta izvještaja od koji se ovom prilikom ističu financijski izvještaji u proračunskom računovodstvenom sustavu. Taj se sustav ocjenjuje i na općoj razini države, pri čemu se posebno uočavaju slabosti kod obveznika izjave o fiskalnoj odgovornosti, na što se posebno upozorava u ovom članku.
Uvod
Pregled stanja sustava unutarnjih kontrola u javnom sektoru za 2020. godinu
Mjere za naredno razdoblje utvrđene Zaključkom Vlade Republike Hrvatske
Donesene su i druge izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcije za 2022. i 2023. godinu (dalje: Druge Izmjene i dopune Državnog proračuna za 2021. godinu) kojim su izvršene daljnje korekcije očekivanih kretanja prihoda i rashoda Državnog proračuna za 2021. godinu zbog utjecaja pandemije COVID-19.
Uz druge Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2021. godinu i projekcija za 2022. i 2023. godinu donesen je i tome pripadajući Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju državnog proračuna Republike Hrvatske za 2021. godinu. U nastavku se iznose njegove izmjene i dopune.
Uvod
Promjene u drugim izmjenama i dopunama Zakona o izvršavanju
Donesen je Državni proračun Republike Hrvatske za 2022. godinu i projekcije za 2023. i 2024. godinu. U članku se daje osvrt na prihodu i rashodu stranu, njegov ukupni manjak / višak odnosno njihovu procjenu.
Uvod
Prihodi državnog proračuna u razdoblju 2022. – 2024. godine
Rashodi državnog proračuna u razdoblju 2022. – 2024. godine
Državni proračun Republike Hrvatske temeljni je akt u kojemu se procjenjuju prihodi i primitci te utvrđuju rashodi i izdatci Republike Hrvatske i proračunskih korisnika državnog proračuna za jednu godinu s projekcijama za sljedeće dvije, a donosi ga Hrvatski sabor. Također, svake godine uz državni proračun donosi se zakon o izvršavanju državnog proračuna kojim se detaljnije uređuju njegove sastavnice. Na jednak način i s istom svrhom, kao što se uz državni proračun donosi zakon o izvršavanju državnog proračuna, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave (dalje: JLP(R)S), uz svoje proračune donose odluke o izvršavanju proračuna. U nastavku autorice daju osvrt na najvažnije odredbe Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2022. godinu.
Uvod
Promjene u odnosu na prethodni zakon o izvršavanju
Izvršavanje proračuna
Odredbe Zakona o izvršavanju koje se odnose na JLP(R)S-ove