Izrada zaključnog obračuna za jednogodišnje razdoblje poslovanja, te financijsko izvješćivanje o tom poslovanju, obveza je poduzetnika širom svijeta, pa tako i u nas. Neovisno o obvezi, zaključni obračun poslovanja uvjet je za sastavljanje financijskih i drugih izvješća, koja donose korisnicima potrebne informacije o postignućima poduzetnika u jednogodišnjem poslovanju i o imovinskom stanju. Donošenje optimalnih odluka menadžera, ulagatelja kapitala i države utemeljeno je na tim informacijama.
Izrada zaključnog obračuna poslovanja povjerava se profesionalnim računovođama, a parcijalne obračune u tijeku godine mogu raditi i knjigovođe.
Doba izrade zaključnog obračuna je obično siječanj tekuće godine za proteklo godišnje razdoblje, kada uz ove poslove treba ažurno izvršavati i one tekuće. Zato su u prednosti računovođe koji su u studenom i prosincu prošle godine proveli računovodstvene predradnje godišnjem obračunu, o čemu smo pisali u časopisu RRiF broj 11 i 12/2002.
Kako je ta cjelokupna materija opsežna, to ćemo u ovome broju časopisa pisati najprije o obvezama sastavljanja, revizije i predočavanja temeljnih financijskih izvješća s ciljem da ovo posluži kao podsjetnik u pripremi vašeg plana rada. Zatim, o pojedinim dijelovima godišnjeg obračuna koji se javljaju kod svih poduzetnika neovisno o njihovoj veličini i djelatnosti koju obavljaju. U sljedećem broju časopisa (RRiF br. 2/03.) nastavljamo s posebnostima obračuna zavisno od djelatnosti, te o sastavljanju temeljnih financijskih i drugih izvješća.