U ovom članku autorica predstavlja Prijedlog Zakona o fiskalizaciji koji je usvojen na sjednici Vlade RH 24. travnja 2025. godine i kojim se predlaže zamjena postojećeg Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Navedenim se Prijedlogom zakona propisuje jedinstveni porezni i pravni okvir za fiskalizaciju svih računa kod krajnje potrošnje u segmentu B2C (engl. Business to Consumer), izdavanje i fiskalizaciju eRačuna između poreznih obveznika u segmentu B2B (engl. Business to Business) te fiskalizaciju računa izdanih između poreznih obveznika i javnih tijela u segmentu B2G (engl. Business to Government). Planirano je da Zakon o fiskalizaciji stupi na snagu 1. rujna 2025. godine uz određene iznimke.
Uvod
Ključne novosti Prijedloga zakona
Temeljne odredbe Prijedloga zakona
Fiskalizacija računa u segmentu B2C
Izdavanje i fiskalizacija eRačuna u segmentima B2B i B2G
Ulaganje u obveznice ubraja se u sigurnija ulaganja jer neovisno o uspješnosti poslovanja izdavatelja obveznica, on je obvezan isplatiti ulagačima kamate i uložena sredstva. Ovisno o namjeri držanja obveznica, razlikuje se računovodstveno praćenje te početno i naknadno vrednovanje te financijske imovine. O posebnostima prilikom evidentiranja ulaganja u ovaj dužnički vrijednosni papir, pročitajte u nastavku članka.
Dugotrajna imovina klasificira se kao imovina namijenjena prodaji ako su zadovoljeni uvjeti za takvu klasifikaciju prema zahtjevima računovodstvenih standarda odnosno prema zahtjevima HSFI-ja 8 – Dugotrajna imovina namijenjena prodaji i prestanak poslovanja odnosno prema zahtjevima MSFI-ja 5 – Dugotrajna imovina namijenjena prodaji i prestanak poslovanja. Takva dugotrajna imovina, koja je namijenjena prodaji, klasificira se kao kratkotrajna imovina. Autorica u članku obrazlaže pravila za klasifikaciju i utvrđivanje vrijednosti te imovine.
Uvod
Uvjeti za klasifikaciju dugotrajne imovine namijenjene prodaji
Utvrđivanje vrijednosti dugotrajne imovine namijenjene prodaji
Osim klasičnih uobičajenih odnosa u trgovini, računovodstveni standardi opisuju i posebne aranžmane između kupaca i dobavljača. HSFI 10, MRS 2 i MSFI 15 obvezuju kupce i prodavače na primjenu posebnih računovodstvenih modela pri rješavanju tih aranžmana, što bitno utječe na priznavanje nabavne vrijednosti zaliha i na neobične kategorije zaliha trgovačke robe. Budući da primjeri dani uz MSFI-je ne uključuju utjecaj Zakona o PDV-u, to stvara velike probleme i neobična rješenja u knjiženjima koja moraju uključivati odredbe Zakona o PDV-u. Osim toga, zanimljivo je da neiskazani troškovi kamata koji su posljedica financijske komponente u nabavnoj cijeni utječu na trošak odnosno vrijednost zaliha zato što se prema odredbama HSFI-ja i MSFI-ja ne uključuju se u trošak zaliha.
Uvod
Neiskazani troškovi kamata koji su posljedica financijske komponente u nabavnoj cijeni ne uključuju se u trošak zaliha
Zalihe na skladištu dobavljača po ugovoru: „naplati i zadrži zalihe na čuvanju“ (Bill-and-hold arrangements)
Knjiženje zaliha kod kupca koje su na čuvanju kod dobavljača po ugovoru: „naplati i zadrži zalihe na čuvanju“
Pitanja vezana za likvidaciju zadruge aktualna su u našoj praksi. Stoga autori u ovome članku razmatraju bitna pitanja vezana za statusno-pravna pitanja toga instituta.
U ovom se članku također razmatra računovodstveno i porezno motrište likvidacije zadruga, obveznika poreza na dobitak, te postupanje koje je vezano za izradu financijskih i poreznih izvješća za zadruge nad kojima je otvorena likvidacija.
U ovom se proračunskom praktikumu na računima glavne knjige daje prijedlog priznavanja u glavnoj knjizi niza različitih poslovnih promjena. Istovrsni praktikum objavljen je u časopisu RRiF br. 5/25.
Povrat previše zaračunanoga i naplaćenoga komunalnog doprinosa
Nezaračunani / ukalkulirani rashodi razdoblja
Prijenos stvari unutar općeg proračuna
Primljena donacija sitnog inventara
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
U ovom praktikumu neprofitnog računovodstva knjiže se poslovni odnosi koji su povezani s prodajom dugotrajne nefinancijske imovine i kratkotrajne imovine u obliku vlastitih proizvoda te zamjena jedne vrste dugotrajne imovine istom vrstom dugotrajne imovine. Pri prodaji imovine mali porezni obveznici trebaju izdati račun jer je imovina (dobro) isporučeno, a kod zamjene imovine može nastati i djelomično darivanje.
Prodaja nekih oblika nefinancijske imovine
Zamjena stvari koje imaju obilježje dugotrajne nefinancijske imovine
Autor: Dr. sc. Nada DREMEL , ovl. rač. i ovl. por. savj.
Osoba s prebivalištem u RH može sklopiti ugovor o radu s poslodavcem koji ima sjedište u državi EU-a ili Europskoga gospodarskog prostora (EGP) i Švicarskoj, te prema tom ugovoru za toga poslodavca obavljati poslove u RH. Podsjećamo da je radni odnos jedna od osnova obveznog osiguranja, a prema Uredbama EU-a radnik se može s te osnove osigurati i koristiti prava iz toga osiguranja samo u jednoj državi, a to je država njegova prebivališta i obavljanja znatnog dijela posla. Bez obzira na to što poslodavac ima sjedište u nekoj od država EU-a ili EGP-a te Švicarskoj, on mora prijaviti radnika u mirovinsko i zdravstveno osiguranje prema propisima iz toga područja u RH, a to znači da i doprinose treba plaćati po stopama i na račune uređene hrvatskim propisima. Detaljno o tome pišemo u ovom članku.
Uvodne napomene
Prijava radnika u socijalna osiguranja u RH
Plaćanje doprinosa u RH
Mogućnost da radnik preuzme odgovornost za plaćanje doprinosa
Izvješćivanje o obračunanim i uplaćenim doprinosima na Obrascu JOPPD
Plaćanje poreza na dohodak
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
Radniku nerezidentu iz treće zemlje izaslanom na rad u EU poslodavci isplaćuju plaću i ostale primitke. Obračun poreza na dohodak nije u nadležnosti tuzemnih propisa, već u nadležnosti države izaslanja ili države rezidentnosti konkretnog radnika. S obzirom na to da je radnik u sustavu obveznih osiguranja RH, doprinose treba obračunati u skladu s tuzemnim propisima. O tome pišemo u nastavku.
Izaslanje / upućivanje radnika iz trećih zemalja u EU i podmirivanje doprinosa za obvezna osiguranja
Određivanje rezidentnosti radnika iz trećih zemalja izaslanog u EU
Zašto je potrebno da nerezident ima PK-karticu
Oporezivanje plaće radnika iz treće zemlje izaslanog u EU
(Ne)oporezivi primitci koji se isplaćuju radniku iz treće zemlje izaslanom u EU i obračun doprinosa na primitke
Najniža mjesečna osnovica, prema Pojmovniku Zakona o doprinosima, je najniži svota prema kojoj je obveza obračunati i uplatiti doprinose za jedan mjesec staža u mirovinskom osiguranju te za prava iz obveznoga zdravstvenog osiguranja za određeni mjesec proveden u tim osiguranjima s punim radnim vremenom. Kako je riječ o osiguranicima kojima je mjesečna osnovica za obračun doprinosa plaća, bitno je spomenuti i odredbe Zakona o minimalnoj plaći i Uredbe o visini minimalne plaće za 2025. godinu prema kojima minimalna plaća za 2025. godinu za puno radno vrijeme iznosi 970,00 €. O tome pišemo u nastavku.
O iznajmljivačima, građanima iz RH, pisali smo u časopisu RRiF br. 5/25., str. 91. Osim fizičkih osoba – građana RH, uslugu smještaja u nekretninama odnosno sobama, apartmanima ili kućama za odmor i dr. mogu pružati i stranci koji su vlasnici nekretnina u RH. To mogu biti fizičke osobe iz EU-a ili iz trećih zemalja. Iznajmljivači iz EU-a mogu plaćati porez na dohodak paušalno ako izravno pružaju uslugu gostu te ako je svota pruženih usluga tijekom godine manja od 60.000,00 €. S motrišta PDV-a trebaju se odmah upisati u registar obveznika PDV-a ili mogu odabrati posebni postupak za oporezivanje malih poreznih obveznika. Međutim, ako uslugu pružaju turističkoj agenciji ili drugom poreznom obvezniku u RH, nisu u RH obvezni registrirati se za potrebe PDV-a, a porezni obveznik iz RH treba preuzeti poreznu obvezu. Navedena se mogućnost ne odnosi na građane iz trećih zemalja koji za pružanje usluge smještaja u RH trebaju u RH registrirati obrt ili trgovačko društvo, o čemu ćemo detaljnije pisati u sljedećem broju časopisa RRiF.
Uvod
Porezne obveze iznajmljivača – građana iz EU-a za pružene usluge smještaja u RH
Kako iznajmljivači iz EU-a mogu pružati usluge smještaja
Obveza plaćanja turističke pristojbe
Plaćanje članarine turističkim zajednicama
Nerezidenti iz EU-a kao pružatelji usluge najma prostora u RH
Zaključak
Autor: Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Davanje dobara bez naknade, tj. besplatno, često je dio poslovne prakse mnogih poduzetnika – bilo u svrhu promidžbe, darivanja kupaca bilo prodajnih akcija. U praksi se ova dobra često nazivaju gratis dobra. Njihov porezni tretman, posebice u kontekstu PDV-a, ovisi o namjeni, vrijednosti i uvjetima davanja. Propisima su jasno definirane dvije vrste isporuka bez naknade na koje se ne obračunava PDV – darovi male vrijednosti i uzorci, međutim porezna praksa pokazuje da se u određenim situacijama na gratis dobra koja se daju kupcima, uz uvjet kupnje, također ne obračunava PDV. Ovaj članak razmatra različite vrste gratis isporuka odnosno isporuka bez naknade te situacije u kojima se PDV na njih ne treba obračunati.
Uvod
Oporezivanje isporuka bez naknade
Darovi male vrijednosti
Uzorci
Gratis dobra kao sastavni dio oporezive isporuke – uvjetne ponude
U časopisu RRiF br. 3/25. pisali smo o povratu PDV-a iz RH poreznim obveznicima iz trećih zemalja te je važno naglasiti da od 1. siječnja 2025. godine svi porezni obveznici iz trećih zemalja imaju pravo na povrat PDV-a koji su im zaračunali porezni obveznici na području RH, odnosno brisan je uvjet uzajamnosti. U ovom članku autorice objašnjavaju pod kojim uvjetima i na koji način porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u drugoj državi članici EU-a ostvaruju povrat PDV-a koji su im zaračunali porezni obveznici sa sjedištem u RH, a povrat PDV-a se može ostvariti na isporuke dobara i obavljene usluge u tuzemstvu ili pri uvozu dobara u RH.
Uvod
Uvjeti za povrat PDV-a iz RH poreznim obveznicima iz EU-a
Zahtjev za povrat – elementi i popunjavanje
Primjeri povrata PDV-a poreznim obveznicima iz EU-a
Isplata povrata PDV-a poreznim obveznicima iz EU-a
Zaključak
Autori: Dr. sc. Tamara CIRKVENI , prof. struč. stud. i ovl. rač. Dr. sc. Ljerka MARKOTA , prof. struč. stud. i ovl. rač.
Kada fizička osoba štedi u inozemnoj financijskoj instituciji i ostvaruje primitke od kamata iz društva u inozemstvu, takvi su primitci oporezivi porezom na dohodak od kapitala prilikom pripisa ili isplate te kamate. U nastavku se objašnjava način obračuna poreza na dohodak od kamata inozemnih isplatitelja.
Uvodno
Tko je obveznik obračuna poreza na kamatu
Razmjena podataka između poreznih tijela EU-a, SAD-a i ostalih
U kojem se trenutku plaća porez na dohodak
Međunarodni ugovori o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja
Porez na dohodak nije plaćen u inozemstvu
Porez na dohodak plaćen je u inozemstvu
Zaključak
Autor: Anamarija WAGNER , dipl. oec., ACCA i ovl. rev.
Način utvrđivanja osnovice poreza na promet nekretnina odnosno tržišne vrijednosti nekretnine u postupcima utvrđivanja poreza na promet nekretnina uređen je Zakonom o porezu na promet nekretnina pa se u tim postupcima ne primjenjuju Zakon o procjeni vrijednosti nekretnina i pripadajući mu pravilnici. Zakon o porezu na promet nekretnina je, dakle, lex specialis u odnosu na Zakon o procjeni vrijednosti nekretnina.
Autorica u članku skreće pozornost na razlike u procjeni vrijednosti nekretnina koje proizlaze iz navedenih zakona i daje pregled relevantne sudske prakse u vezi s utvrđivanjem osnovice poreza na promet nekretnina na temelju usporednih podataka.
Uvod
Tržišna vrijednost nekretnine prema Zakonu o porezu na promet nekretnina
Tržišna vrijednost nekretnine prema Zakonu o procjeni vrijednosti nekretnina
Trgovina je djelatnost, ali i vještina kupnje robe radi prodaje drugima da bi se pritom zaradilo.
Za obavljanje trgovačke djelatnosti treba imati registrirano obavljanje trgovine uz zadovoljenje određenih uvjeta. Kod obavljanja trgovine potrebno je pridržavati se točno propisanih odredaba i pravila za trgovinu.
Autorica u ovome članku obrazlaže uvjete i načine obavljanja trgovačke djelatnosti kod obrtnika, propisane evidencije koje obrtnici trgovci trebaju voditi te druge posebnosti obavljanja trgovačke djelatnosti.
Općenito o trgovini
Obavljanje trgovačke djelatnosti
Oporezivanje trgovaca obrtnika
Poslovne knjige i evidencije kod obavljanja trgovačkog obrta na malo
Izdavanje računa
Nabava proizvoda i dobara od građana koji nemaju registriranu djelatnosti
Izuzimanjima se smatraju sve vrijednosti koje porezni obveznik izuzme iz djelatnosti, obrta ili drugog oblika samostalne djelatnosti za svoje potrebe, potrebe svoga domaćinstva ili druge potrebe koje nisu u vezi s obavljanjem djelatnosti. Kada je riječ o izuzimanja u obliku financijske imovine, to ne utječu na dohodak od samostalne djelatnosti. No kada je riječ o izuzimanju dobara i usluga, tada se vrijednost izuzimanja može smatrati primitkom ili nepriznatim izdatkom. Više o tome pišemo u ovom članku.
Uvod
Izuzimanje dobara i usluga prema propisima o porezu na dohodak
Izuzimanje odnosno korištenje dobara i usluga obveznika PDV-a
Evidentiranje izuzimanja dobara ili usluga za vlastite potrebe obrtnika
Dana 15. svibnja 2025. godine stupila je na snagu Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo kojom je određena objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca i obvezno isticanje dodatne cijene, kako bi se povećala transparentnost u formiranju cijena i dodatno ojačala zaštita potrošača. Na koje se trgovce i proizvode primjenjuje navedena odluka, pišemo u nastavku.
Uvod
Općenito o primjeni Odluke
Isticanje dodatne cijene
Objava važećih cjenika na mrežnim stranicama trgovca
Autori u ovome članku, u osnovi, sa statusnog motrišta i motrišta poreza, doprinosa i obveznih osiguranja, razmatraju aktualnosti vezane za rad stalnih sezonskih radnika, koji je utemeljen na ugovoru o radu za stalne sezonske poslove.
Uvod
Rad na temelju ugovora o radu za stalne sezonske poslove
Obvezno osiguranje nakon prestanka ugovora na određeno vrijeme
Neoporezive isplate sezonskim radnicima
Autori: Mr. Anja BOŽINA , dipl. oec. i ovl. rač. Ante VIDOVIĆ, dipl. iur.
Pravo na godišnji odmor jedno je od najvažnijih prava iz radnog odnosa koje pripada radniku. U ovom se članku stoga iznose najčešća pitanja poslodavaca i radnika u vezi s pravom na godišnji odmor te se daju odgovori. Između ostaloga, to su pitanja koje je minimalno trajanje godišnjeg odmora koje poslodavac mora omogućiti svojim radnicima, kako utvrditi točan broj dana godišnjeg odmora koji radnicima pripada te kako utvrditi godišnji odmor radniku kojemu prestaje radni odnos.
Uvodne napomene
Pravo na godišnji odmor i minimalno trajanje godišnjeg odmora
Stjecanje prava na puni ili razmjerni dio godišnjeg odmora
Pravo na godišnji odmor u slučaju prestanka radnog odnosa
Utvrđivanje broja dana punoga ili razmjernoga godišnjeg odmora koji pripadaju radniku
Korištenje godišnjeg odmora u dijelovima
Prenošenje godišnjeg odmora u sljedeću godinu
Raspored korištenja godišnjeg odmora
Korištenje godišnjeg odmora za vrijeme otkaznog roka
Pravo na godišnji odmor radnika koji rade u nepunom radnom vremenu kod poslodavca / više poslodavaca
Pravo na godišnji odmor radnika koji rade u dodatnom radu
U ovom se članku razmatra ugovaranje u korist i na teret trećega, odnosno je li moguće i dopušteno, suprotno općim učincima ugovora prema kojima ugovor stvara prava i obveze za ugovorne strane, ugovoriti neko pravo u korist treće osobe ili obvezu na teret treće osobe. Ugovaranje u korist i na teret trećega normirano je čl. 337.-341. ZOO-a1, koje su sadržajno gotovo identične čl. 149. – 153. ZOO/912, koji je prije uređivao tu materiju.
Prema tome, sudska praksa prema ZOO/91 može se primijeniti i danas.
Temeljna ideja dionica i poslovnih udjela jest da ih određena druga osoba posjeduje i onda ima utjecaj na određeno društvo. No pod određenim okolnostima društvo može stjecati vlastite dionice i poslovne udjele, stoga autorica u članku ukratko razmatra slučajeve kada dolazi do stjecanja vlastitih dionica i poslovnih udjela te objašnjava koje su posljedice za društvo ako drži vlastite dionice odnosno poslovne udjele.
Naime, vlastite dionice nisu vrsta dionica ni rod dionica, to je samo naziv za dionice koje u određenom trenutku drži samo društvo.
Financijske izvještaje za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja 2025. godine sastavljaju i predaju neprofitne organizacije koje vode dvojno knjigovodstvo. Za navedeno izvještajno razdoblje sastavlja se Izvještaj o prihodima i rashodima na Obrascu PR-RAS-NPF. Rok za predaju u FINA-u je do 30. srpnja 2025. godine.
Neprofitne organizacije (neprofitne pravne osobe) mogu pružati određene usluge rezidentima i nerezidentima. U cilju pravilnoga poreznog postupanja, neprofitna pravna osoba treba odrediti svoj položaj jer njezine obveze kao pružatelja usluga ovise o tome je li ona obveznik PDV-a ili ne, o kojoj vrsti usluge je riječ i tko je primatelj usluge. U nastavku članka objašnjavamo koje usluge najčešće pružaju neprofitne pravne osobe te što one moraju poduzeti s motrišta odredaba Zakona o porezu na dodanu vrijednost.
Uvod
Porezni položaj usluga koje može pružati neprofitna organizacija
Obveze neprofitne pravne osobe – pružatelja usluga
Posebni postupak oporezivanja za male porezne obveznike
U okviru odredaba o dokazivanju kriterija za kvalitativan odabir gospodarskog subjekta, prije donošenja odluke uvedena je obveza (u postupku javne nabave velike vrijednosti) odnosno mogućnost (u postupku nabave male vrijednosti) traženja ažuriranih popratnih dokumenata. Time se dokazuju činjenice koje su prethodno navedene u ESPD-u. To se može u opravdanim situacijama zahtijevati višestruko.
Uvod
Ažurirani popratni dokumenti
Zahtjev za dostavu ažuriranih popratnih dokumenata
Objašnjenje i upotpunjavanje ažuriranih popratnih dokumenata
Višekratno traženje objašnjenja i upotpunjavanja ažuriranih popratnih dokumenata
Rok za dostavu ažuriranih popratnih dokumenata
Zamjena podugovaratelja ili gospodarskog subjekta na čiju se sposobnost oslanja ponuditelj
Dopuna referencija u fazi ažuriranih popratnih dokumenata
Zamjena stručnjaka u fazi ažuriranih popratnih dokumenata
Provjera informacija u skladu s čl. 264. ZJN 2016
Zaključno
Autori: Ante LOBOJA, dipl. iur. Kristina RIHTAR , dipl. iur. i univ. spec. pol.
Nakon provedenih lokalnih izbora i proglašenja konačnih rezultata izbora, slijedi konstituiranje predstavničkih tijela te stupanje na dužnost novoizabranih općinskih načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika. Tom se prilikom može postaviti pitanje smije li na dužnost stupiti osoba koja obavlja neku nespojivu dužnost. U ovom će se članku nastojati odgovoriti na neke od dvojbi oko pitanja nespojivosti.