Časopis: | Pravo i porezi - 12.2024 |
Članak: |
Javni prijevoz u cestovnom prometu. Što izmjene zakona donose lokalnoj samoupravi? |
Stranica: |
43. |
Autor/i: |
Autor: Nenad ŠĆULAC, dipl.iur. |
Sažetak: |
Javni prijevoz putnika u RH posljednjih je 20-ak godina postao preskup, slabo dostupan i vrlo tankog izbora. Prema podatcima prijevoznika, 80 % javnoga linijskog prijevoza u RH odvija se na regionalnim linijama do 100 kilometara. Od tih linija njih je 80 % nerentabilno. Javni cestovni prijevoz putnika nema nikakvu alternativu u rubnim i ruralnim dijelovima RH. Prema podatcima Državnog zavoda za statistiku, u cestovnom linijskom prijevozu putnika u 2023. godini pad je iznosio 9,9 %, a u prvih devet mjeseci 2024. godine iznosi 5,2 %. Direktive EU-a načelno zahtijevaju jednaku dostupnost cestovnog prijevoza za sve građane, ali opstanak slabo naseljenih mjesta udaljenih od urbanih središta, kako na otocima tako i na najvećem dijelu područja RH, mreže linija na razini regija. Zakon o cestovnom prijevozu doživljava kontinuiranu i ubrzanu nadogradnju od 2004. godine. Na najnoviji zakonski tekst koji datira iz 2018. godine, postupak izmjena Zakona pokrenut je 2023. godine, dugo je trajalo njegovo usklađenje sa zahtjevima i prijedlozima dionika u javnom cestovnom prijevozu, a konačni cilj je omogućiti kvalitetnu strukturu za dostupnost i kvalitetu usluge cestovnog prijevoza – javnu uslugu prijevoza na razini županija i potaknuti usklađivanje linija u međužupanijskom prijevozu. Zakon treba donijeti promjene u načinu definiranja ugovora o javnoj usluzi te pojednostaviti i ubrzati proces usklađivanja mreže linija, pa time smanjiti neizvjesnost poslovanja prijevoznika u cestovnom prometu.
|
Hashtags: |
#CestovniPromet, #JavniPrijevoz, #LokalnaSamouprava |