Autor u ovom članku detaljno, uz komparativni prikaz, razmatra pitanja vezana za odredbu Zakona o obveznim odnosima prema kojoj izvođač odgovara za nedostatke građevine koji se tiču ispunjavanja zakonom određenih bitnih zahtjeva za građevinu ako se ti nedostatci pokažu za vrijeme od deset godina od predaje i primitka radova.
O desetgodišnjoj odgovornosti
Desetgodišnja odgovornost u francuskom pravu
Desetgodišnja odgovornost u hrvatskom pravu
Sadržaj odgovornosti za "bitne zahtjeve za građevinu"
smjernica EU 89/106/eec
Na koju se opremu odnosi desetgodišnja odgovornost
Na koje se objekte odnosi desetgodišnja odgovornost prema zoo-u
Opravdanost proširenja odgovornosti
Desetgodišnja odgovornost za nedostatke zemljišta
Podjela rizika za stanje zemljišta u inozemnoj praksi građenja
FIDIC i podatci o stanju zemljišta prije sklapanja ugovora
Budući da povrede ljudskih prava i temeljnih sloboda uživaju ustavnopravnu zaštitu, kako općenito, tako i glede poreznopravnih stvari, u ovom članku razmatramo neka pitanja zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda građana u postupku oporezivanja u Republici Hrvatskoj te u Europskoj uniji.
Hrvatski model ustavnopravne zaštite
Ocjena suglasnosti poreznih zakona s Ustavom i drugih poreznih propisa s Ustavom i zakonom
Pravna zaštita u poreznim slučajevima na području Europske unije
Dokazni postupak u poreznom nadzoru izvodi porezno tijelo. Pri provođenju tog nadzora događaju se situacije činjenične neizvjesnosti odnosno nedokazanosti koje zahtijevaju drukčiji način rješavanja nastale situacije.U ovom članku autor opisuje takve slučajeve te prenosi i iskustva iz drugih država.
U više zakonskih odredaba Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, odnosno Zakona o zemljišnim knjigama spominje se načelo povjerenja u zemljišne knjige. Svrha ovog članka je prije svega ukazati na te zakonske odredbe i dati dodatni prilog njihovu razjašnjenju u duhu egzegetske interpretacije.
Djelovanje povjerenja u istinitost
Djelovanje povjerenja u potpunost
Višestruko ugovaranje otuđenja
Pojedine posebne zakonske odredbe u kojima se spominje načelo zaštite povjerenja u zemljišne knjige
U financiranju javnih poduzeća govori se o dvojnom instrumentariju (prihodi na osnovi cijena usluga javnih poduzeća, te drugi, prihodi po osnovi naknada, proračunska sredstva, sredstva iz doprinosa i sredstva iz drugih izvora po posebnim propisima). Središnje mjesto u predmetnom financiranju pripada naknadama, a na drugom se mjestu po značenju nalaze oblici prihoda javnih poduzeća (prodajne cijene, doprinosi, proračunski transferi, kreditna sredstva i (privatizacijska) sredstva ulagatelja). Sustav plaćanja naknada u nas je netransparentan i trpi ozbiljne prigovore. Zbog značenja javnih poduzeća za društvo nadzor nad financijskim poslovanjem javnih poduzeća trebao bi biti prije svega državni nadzor. Aktualnost tematizirane problematike naglašena je privatizacijom javnih poduzeća te skorim ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju. Sustav financiranja javnih poduzeća dio je ukupnoga financijskog sustava zemlje pa bi ga financijska teorija trebala jasnije i preciznije definirati a zakonodavac normativno urediti.
O pojmu javnog poduzeća
Instrumenti financiranja javnih poduzeća
Financijski nadzor
Zaključne napomene
Autor: Doc. dr. sc. Nataša ŽUNIĆ-KOVAČEVIĆ, dipl. iur.
Autor u ovom članku pojašnjava kriterije za odmjeravanje novčane naknade za duševne boli zbog smanjenja životne aktivnosti uz razlaganje jedne sudske odluke o odmjeravanju pravične novčane naknade u slučaju kada oštećenik ima pravo i na naknadu za tjelesno oštećenje. Pritom iznosi adekvatni pregled sudske prakse (prema prijašnjem Zakonu o obveznim odnosima) te pojašnjava uređenje predmetne problematike prema novom Zakonu o obveznim odnosima.
Kriteriji za odmjeravanje novčane naknade za duševne boli zbog smanjenja životne aktivnosti
Događaj iz sudske prakse
Komentar sudske odluke
Uređenje predmetne problematike prema novom Zakonu o obveznim odnosima
Budući da se u praksi postavilo pitanje zaštite prava člana udruge protiv nezakonite odluke o isključenju člana iz udruge, autor u ovome članku argumentirano, te na jezgrovit i pregledan način razmatra pitanja vezana uz ovu tematiku.
Zaštita prava člana udruge protiv odluke o prestanku članstva u udruzi
"Turističko zemljište" je naziv za nekretnine koje koriste trgovačka društva što obavljaju turističku djelatnost a čiji vlasničkopravni status nije riješen. Riječ je, jednostavno, o nekretninama koje služe za obavljanje turističke djelatnosti a za koje nije jasno jesu li ušle u pretvorbu, čije su vlasništvo i kakva im je pravna sudbina.Ovaj članak je posljedica potrebe da se pokuša razdvojiti one situacije (najbrojnije) u kojima trgovačka društva (slijednici bivših poduzeća) nemaju nikakvih prava na nekretninama od onih situacija (malobrojnih) u kojima se tim trgovačkim društvima negira pravo koje im zapravo pripada.
U ovom se članku razmatra sustav državne uprave u Republici Hrvatskoj nakon recentnih zakonskih izmjena, sa stanjem na dan 1. travnja 2008. Autor se ograničava na katalogizaciju tijela državne uprave i njihova unutarnjeg ustrojstva, bez ulaženja u djelokrug, ovlasti, upravljanje i službeničke odnose ili u preispitivanje svrhovitosti ustroja. Članak ne ulazi ni u problematiku pravnih osoba s javnim ovlastima, niti jedinica lokalne i područne samouprave.
Sposobnost neke tvrtke da ostvari svoje ciljeve, izvrši zadatke i pridonese svojoj sredini ovisi o njezinu socijalnom kapitalu i o ljudskom kapitalu. Za razliku od resursa koji su dostupni u osobnim i poslovnim mrežama (socijalni kapital), ljudski kapital se očituje u znanju, umijeću i iskustvu pojedinaca, ali i čitavih timova koji rade na zajedničkom projektu. Ujedno, važno je napomenuti da su tvrtke vrlo racionalni entiteti i da bi mogle postojati, razvijati se i biti konkurentne moraju razvijati određene resurse (kapital), ali i mreže interne i eksterne komunikacije.
U većini država članica Europske unije, vezano za mirovinsko osiguranje (starosno zbrinjavanje), vrijedi tzv. EET sustav (doprinosi i primitci na ime izvršnih uplata, kao i dobitak koji ustanove starosnog zbrinjavanja ostvare od otuđenja oslobođeni su plaćanja poreza, a usluge su oporezive), dok neke države članice postupaju prema tzv. EET sustavu (doprinosi neoporezivi, primitci na ime izvršnih uplata, kao i dobitak koji ustanove starosnog zbrinjavanja ostvare od otuđenja te usluge podliježu plaćanju poreza), a neke primjenjuju tzv. TEE sustav (doprinosi oporezivi, dok su primitci na ime izvršnih uplata, kao i dobitak koji ustanove starosnog zbrinjavanja, ostvareni od otuđenja te usluge oslobođeni plaćanja poreza). Autor u ovome članku detaljno pojašnjava ovu problematiku.
Oporezivanje fondovskoga starosnog zbrinjavanja u državama članicama
Postupak komisije protiv nekih država članica zbog kršenja ugovornih odredaba
Smjernica 2003/41/ez europskog parlamenta i vijeća od 3. Lipnja 2003. O djelatnostima i nadzoru ustanova poduzetničkog (fondovskog) starosnog zbrinjavanja
Nedavno je u izdanju nakladničke kuće "Zgombić & Partneri" objavljena knjiga mr. sc. Zorislava Kaleba, suca Kaznenog odjela Općinskog suda u Zagrebu, pod nazivom: "Gospodarska kaznena djela iz područja vrijednosnih papira i trgovačkih društava" s podnaslovom "Gospodarski kriminal u vezi trgovačkih društava i vrijednosnih papira, njegovo otkrivanje i suzbijanje". Recenzenti knjige su bili mr. sc. Gordana Mršić, savjetnica u Hrvatskoj gospodarskoj komori i mr. sc. Ivica Pezo, sudac i novi predsjednik Općinskog građanskog suda u Zagrebu. Riječ je o vrlo aktualnoj temi s obzirom na to da je u knjigu uvršten i obrađen novi Zakon o hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih ulaganja koji je stupio na snagu 1. siječnja 2006.