Računovođe zbog brojnosti poslovnih subjekta pretežito su upoznati s poslovanjem i usporedno s time i računovodstvom koje primjenjuju trgovačka društva. Manji broj njih ima doticaj s ostala dva računovodstvena okvira koja postoje u Republici Hrvatskoj: računovodstvom proračuna i proračunskih korisnika te računovodstvom neprofitnih organizacija koje ne primjenjuju računovodstvo proračuna i proračunskih korisnika (neprofitno računovodstvo). Kako bi se tim računovođama olakšao prvi dodir s osobama koje primjenjuju neprofitno računovodstvo, ovim člankom se daju osnovne smjernice u vezi s radom tih neprofitnih osoba koje se odnose na računovodstvo. Uz to, upućuje ih se i na temelje različitosti u poreznim sustavima, a daje im se i nekoliko napomena u vezi s radnim pravom i doprinosima za obvezna osiguranja fizičkih osoba. 1. Uvod 2. Odgovori na pitanja 3. Zaključak
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
U sustavu neprofitnog računovodstva za 2014. bilo je neznatnih promjena koje će obveznici primjene neprofitnog računovodstva morati uzeti u obzir pri provjeri računovodstvenog obuhvata poslovnih promjena i načina njihova iskazivanja. S obzirom na to da se završna računovodstvena provjera, u načelu, obavlja krajem godine, u ovom se članku objašnjava računovodstveni pristup nizu poslovnih promjena koje su svojstvene radu neprofitnih organizacija koje se nalaze u ovom računovodstvenom sustavu. U ovom se članku objašnjava provjera podataka iskazanih u dvostavnom knjigovodstvu s posebnim osvrtom na promjene koje se primjenjuju od 1. siječnja 2014., a bitne su za računovodstvo. Skrećemo pažnju na to da svaka osoba koja pripada sustavu neprofitnog računovodstva treba provjeriti je li tijekom godine ispravno vodila svoje knjigovodstvo. U slučaju pogrešne prosudbe, krajnje je vrijeme da se knjigovodstvo uskladi sa svojim obvezama jer se od 1. siječnja 2015. primjenjuje Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija koji sadržava i prekršajne odredbe u vezi s računovodstvenim poslovima. Upozoravamo sve osobe u sustavu neprofitnog računovodstva da dužnu pažnju posvete svom poreznom položaju, osobito u sustavu PDV-a. 1. Imovina (razred 0 i 1) 2. Obveze (razred 2) 3. Prihodi (razred 3) 4. Rashodi (razred 4) 5. Vlastiti izvori (razred 5)
Autori: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Na temelju Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija utvrđena je obveza da neprofitne pravne osobe na kraju poslovne godine obvezno usklade knjigovodstveno stanje imovine i obveza sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom (inventurom). Provedba redovitog popisa cjelokupne imovine i obveza za neprofitne pravne osobe neupitna je, a propisana obveza popisa na početku poslovanja i na kraju svake poslovne godine omogućuje utvrđivanje stvarnog stanja imovina i obveza na 31. prosinca. Popis imovine i obveza omogućuje i kontrolu pravilnosti rada i rukovanja svih onih kojima je imovina povjerena na čuvanje i rukovanje. 1. Inventura – popis imovine i obveza 2. Predmet popisa 3. Osnivanje i zadatci popisnog povjerenstva 4. Plan i organizacija popisa 5. Povjerenstvo za popis i popis 6. Izvještaj o obavljenom godišnjem popisu 7. Odlučivanje o popisnim razlikama 8. Popisne razlike
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Imovina jesu resursi koje neprofitna pravna osoba kontrolira kao rezultat prošlih događaja i od kojih u budućnosti u obavljanju djelatnosti očekuje koristi. Vrijednost dugotrajne imovine postupno se smanjuje i s te joj se osnove smanjenje nabavna / procijenjena vrijednost. Obveznici primjene Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija obvezni su pri smanjenju vrijednosti dugotrajne imovine provoditi obračun amortizacije, odnosno otpis (ispravak) vrijednosti, u skladu s propisanim stopama amortizacije dugotrajne imovine koje su sastavni dio navedene Uredbe. 1. Dugotrajna imovina 2. Amortizacija ili ispravak vrijednosti 3. Donacije povezane s dugotrajnom nefinancijskom imovinom
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Nakon što su se za 2014. u neprofitnom računovodstvu iskazale sve poslovne promjene koje su se trebale bilježiti, a prije izrade financijskih izvještaja koji su propisani za neprofitno računovodstvo, treba utvrditi višak / manjak poslovanja. Sama tehnika zaključnih knjiženja za 2014. jednaka je onoj za 2013. zato što nije bilo promjena u računovodstvu koje na to bi utjecale. Ona su izrijekom propisana i od njih se ne smije odstupiti. O provjeri pozicija knjigovodstvenih računa pisano je u ovom prilogu časopisa RRiF. Uz tehniku utvrđivanja viška / manjka prihoda (rezultata), u ovom se članku upućuje na postupanja s viškom / manjkom prihoda, bez obzira za koju je godinu utvrđen. 1. Uvod 2. Posebni računi za utvrđivanje rezultata 3. Višak / manjak prihoda 4. Primjer utvrđivanja viška / manjka prihoda 5. Doneseni višak / manjak iz prethodnih razdoblja
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Osobe koje vode dvostavno knjigovodstvo u sustavu neprofitnog računovodstva moraju, u načelu, predati (godišnje) financijske izvještaje za 2014. Godišnji se financijski izvještaji predaju FINA-i, osim bilježaka uz financijske izvještaje, i Državnom uredu za reviziju. Financijski se izvještaji za 2014. neznatno razlikuju po sadržaju od financijskih izvještaja za 2013. 1. Uvod 2. Način i rokovi predaje godišnjih financijskih izvještaja 3. Zaglavlje financijskih izvještaja 4. Bilanca 5. Račun prihoda i rashoda 6. Bilješke uz financijske izvještaje 7. Dodatni podatci u financijskim izvještajima 8. Kontrole u financijskim izvještajima 9. Adrese područnih ureda Državnog ureda za reviziju u županijskim središtima
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Sve neprofitne organizacije koje od 1. siječnja 2015. moraju primjenjivati novi propis kojim je uređeno njihovo poslovanje, nikako ne smiju zaboraviti na bitne promjene koji on donosi u odnosu na onaj koji se primjenjivao do kraja 2014. Mnoge se neprofitne organizacije nisu još pravilno postavile unutar svojih obveza u vezi s vođenjem knjiga i financijskim izvještavanjem za 2014. pa ih se ovdje upućuje kako ispravno postaviti ishodišnu točku prema kojoj će ispravno primijeniti računovodstveni sustav i sustav financijskog izvještavanja u neprofitnom računovodstvu za 2014. 1. Novosti od 1. siječnja 2015. 2. Kako postaviti knjigovodstveni sustav za 2014. ako knjige nisu pravodobno vođene
Autor: Mr. sc. Nada DREMEL , dipl. oec., ovl. rač., ovl. rev. i porezni savjetnik
Zakon kojim su uređene bitne sastavnice poslovanja udruga uređuje i šest razloga za prestanak postojanja udruge. Neke razloge prestanka postojanja udruge prati i likvidacijski postupak koji je u ovom članku detaljno pojašnjen, pri čemu se osobita pozornost posvetila postupcima u prijelaznom razdoblju. 1. Uvod 2. Prestanak udruge prema odredbama novog Zakona o udrugama 3. Kada se ne provodi likvidacijski postupak 4. Provedba likvidacijskog postupka udruge
Isporuke dobara i usluga određenog dijela neprofitnih organizacija oslobođene su plaćanja poreza na dodanu vrijednost u skladu sa Zakonom o porezu na dodanu vrijednost, a dio neprofitnih pravnih osoba, uz ispunjenje određenih kriterija, u načelu podliježe oporezivanju porezom na dodanu vrijednost kada obavlja isporuke dobara i usluga. Neprofitne organizacije koje ostvaruju prihode od obavljanja određenih usluga u ugostiteljstvu i turizmu te od prodaje svojih proizvoda i usluga stječu poduzetničke prihode. Više o tome, u nastavku članka. 1. Neprofitne pravne osobe 5. Zaključak 2. Prihodi od poduzetničke i nepoduzetničke djelatnosti 3. Ugostiteljstvo 4. Usluge u turizmu 5. Trgovina 6. Zaključak
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.