Sustav planiranja proračuna svake je godine izazov za sve korisnike proračuna koji počinje inicijalnim aktivnostima na višim proračunskim razinama. Nakon inicijalnih postavki potrebnih za pokretanje postupka planiranja, lokalni (regionalni) i državni proračun moraju biti doneseni u propisanim rokovima. Propisi kojima se uređuju ovi rokovi nisu se mijenjali u odnosu na prošlu godinu. S obzirom na raspršenost i brojnost lokalnih i regionalnih jedinica, bitan je jedinstveni pristup u planiranju njihovih proračuna, stoga se tome treba usmjeravati i stalno posvećivati posebna pozornost. Uz to, posebno je potrebno upozoriti na zahtjev koji se postavlja pred lokalne i regionalne jedinice u vezi s transparentnosti njihova rada te potrebe izrade i objave vodiča za građane. 1. Uvod 2. Ključni koraci i dokumenti u procesu planiranja 3. Strategija vladinih programa za razdoblje 2014. - 2016. 4. Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2014. - 2016. 5. Upute za izradu prijedloga državnog proračuna 6. Upute za izradu proračuna jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave 7. Primjena načela transparentnosti na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini
U ovom se članku daje osnovno objašnjenje prihoda od spomeničke rente i predložak njezina knjigovodstvenog praćenja u proračunskom okruženju. Uz ove se prihode, osim objašnjenja provedbe stručnog osposobljavanja za rad bez zasnivanja radnog odnosa i sufinanciranja zapošljavanja u komunalnim javnim radovima, pokazuje način njihova knjigovodstvenog praćenja. 1. Prihodi od spomeničke rente 2. Stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa i sufinancirano zapošljavanje u komunalnim javnim radovima 3. Sufinancirano zapošljavanje u komunalnim javnim radovima
Autori: Mr. sc. Andreja MILIĆ Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec
S obzirom na to da u sustavu proračuna postoji različit i širok obuhvat statusno različitih pravnih osoba, a da su računovodstveni propisi jedinstveni za cijeli proračunski sustav, razložno je očekivati da različite osobe ne mogu imati jednake vrste prihoda i primitaka. Kako bi se osigurala točnija konsolidacija financijskih izvještaja, u sustav financijskog izvještavanja ugrađene su neke nove kontrole koje ponajprije onemogućuju pravnim osobama različite proračunske razine upisivanje podataka koji im ne mogu biti svojstveni. U članku se navode te novo uvedene kontrole financijskih izvještaja koje će se primjenjivati i na financijske izvještaje za razdoblje od siječnja do rujna 2013. 1. Uvod 2. Zajednički porezi 3. Porez na dobitak 4. Porez na dodanu vrijednost, posebni porezi i trošarine 5. Carine i ostali javni prihodi 5. Inozemno zaduživanje te ostali primitci i izdatci
Autori: Mr. sc. Andreja MILIĆ Ivana VARGAŠEVIĆ ČONKA , dipl. oec
Objavljen je novi Pravilnik o unutarnjoj reviziji korisnika proračuna (Nar. nov., br. 96/13., dalje: Pravilnik). O razlozima njegova donošenja i o tome što se očekuje od korisnika proračuna u vezi s pitanjem daljnjeg razvoja unutarnje revizije u javnom sektoru, autori obrazlažu u nastavku članka. 1. Dosadašnje ustrojstvo unutarnje revizije i poteškoće 2. Daljnji razvoj unutarnje revizije 3. Promjene i novosti koje donosi novi Pravilnik 4. Prijelazno razdoblje za prilagodbu na nove kriterije 5. Usporedba Pravilnika iz 2008. i Pravilnika
Objavljen je novi Pravilnik o proračunskom nadzoru koji je usuglašen s promjenama koje su se zbile u zadnjim promjenama Zakona o proračunu. O tome što je Pravilnik novoga donio u sustav proračunskog nadzora, pisano je u ovome članku. 1. Uvod 2. Objašnjenje pojedinih odredaba novog Pravilnika o proračunskom nadzoru 3. Obuhvat i ciljevi proračunskog nadzora 4. Djelokrug i sadržaj proračunskog nadzora 5. Način i uvjeti obavljanja proračunskog nadzora 6. Zapisnik o obavljenom proračunskom nadzoru, primjedbe na zapisnik i odgovor na primjedbe 7. Mjere proračunskog nadzora 8. Ostale odredbe pravilnika
U tijeku je provedba postupka sanacije zdravstvenih ustanova. Ministarstvo financija je u vezi s time donijelo nekoliko naputaka koji se odnose na neke knjigovodstvene evidencije, obveze u vezi s fiskalnom odgovornosti, metodologijom izrade i provedbom programa sanacije. Pristup sanaciji zdravstvenih ustanova u državnom i lokalnom, regionalnom vlasništvu nije jednak. 1. Uvod 2. Provedba knjigovodstvenih evidencija u postupku sanacije zdravstvenih ustanova u državnom vlasništvu 3. Sastavljanje Izjave o fiskalnoj odgovornosti za zdravstvene ustanove u sanaciji u državnom vlasništvu 4. Primjena sustava financijskog upravljanja i kontrola u zdravstvenim ustanovama u sanaciji i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave čija osnivačka prava miruju
Pri provedbi Zakona o javnoj nabavi (Nar. nov., br. 90/11. i 83/13.), obveznici njegove primjene provjeravaju ispravnost svojih postupanja. U ovom se članku daju odgovori na niz raznovrsnih pitanja iz područja javne nabave kako bi se obveznicima olakšala ispravna provedba tog Zakona. Ovo je osma skupina odgovora na pitanja iz provedbe sustava javne nabave. Prethodna, sedma skupina pitanja objavljena je u časopisu RRiF, br. 8/13. 1. Može li u postupcima javne nabave sudjelovati gospodarski subjekt s iskazanim poreznim dugom, prijavljenim kao tražbina vjerovnika u postupku predstečajne nagodbe, odnosno, je li potvrda porezne uprave na kojoj je iskazano dospjelo porezno dugovanje, uz napomenu da je otvoren postupak predstečajne nagodbe, valjan dokaz da ne postoje razlozi za isključenje iz čl. 67. st. 1. t. 2. Zakona o javnoj nabavi? 2. Može li u postupku javne nabave za izvođenje građevinsko obrtničkih i instalaterskih radova biti odabrana ponuda ponuditelja koji je registriran samo za obavljanje građevinskih radova, ali ne i za elektroinstalaterske radove, radove na vodovodu, kanalizaciji i plinskoj instalaciji koji su također dio troškovnika? 3. Kako novoosnovano društvo može sudjelovati u postupcima javne nabave s obzirom na uvjete financijske sposobnosti koji se traže za određeno prethodno razdoblje poslovanja? 4. Može li se ponuditelj koristiti resursima drugih gospodarskih subjekata i prilikom dokazivanja uredno izvršenih ugovora? 5. Što znači „pravo aktivnog sudjelovanja“ na javnom otvaranju ponuda? 6. Je li factoring odnosno prodaja potraživanja predmet Zakona o javnoj nabavi? 7. Naručitelj je u postupku javne nabave od ponuditelja zahtijevao dokaz da nisu u postupku stečaja i likvidacije. Za potrebe utvrđivanja tih okolnosti tražio je da ponuditelj „dostavi izvod iz sudskog, obrtnog ili drugoga odgovarajućeg registra države sjedišta gospodarskog subjekta, a u slučaju da ne postoji, jednakovrijedni dokument koji je izdalo nadležno sudsko ili upravno tijelo u državi sjedišta gospodarskog subjekta (u RH potvrda Trgovačkog suda)“. Jedan je ponuditelj dostavio izvod iz obrtnog registra izdan od nadležnog Ureda državne uprave u županiji, no naručitelj je odbacio ponudu s obrazloženjem da je kao dokaz trebao dostaviti potvrdu Trgovačkog suda. Je li to ispravno? 8. Moraju li se svim ponuditeljima, uz odluku o odabiru i zapisnik o pregledu i ocjeni ponuda, dostaviti i svi prilozi zapisnika? 9. Na koji se način utvrđuje je li neki gospodarski subjekt obveznik primjene Zakona o javnoj nabavi i mora li provoditi Zakonom propisane postupke javne nabave? 10. Podliježe li kamatni swap postupku javne nabave? 11. Je li usluga platnog prometa predmet postupka javne nabave te može li se ugovor sklopiti s više gospodarskih subjekata? 12. Može li javni naručitelj ugovoriti najam poslovnog prostora ako potencijalni privatni najmodavac nudi najam poslovnog prostora po cijeni u koju je uključeno i čišćenje prostora, održavanje prostora, zaštitarske usluge, usluge atestiranja vatrogasnih aparata te ne dopušta izvršavanje istih od strane najmoprimca, s obzirom na to da iste već postoje u poslovnom prostoru? 13. Što znači pravodobno dostavljen zahtjev za objašnjenjem i izmjenama dokumentacije za nadmetanje?
Obavljanjem javne dužnosti pojedinac dolazi u priliku da svojom odlukom ili drugim djelovanjem pogoduje sebi ili sebi bliskim osobama, društvenim skupinama i organizacijama. Građani očekuju od dužnosnika i službenika da svoje dužnosti obavljaju časno i učinkovito, na pravičan i nepristran način, a ne nauštrb interesa javnosti ili osoba koje su mu dale povjerenje. Zakonski propisi koji uređuje sukob interesa ne predstavljaju zabranu svakoga privatnog interesa dužnosnika odnosno službenika, no zabranjuje zloporabu položaja kao posljedicu neriješenog sukoba interesa te utvrđuje sankcije za zloporabu položaja. Pitanje sprječavanja sukoba između privatnog i javnog interesa u obnašanju javnih dužnosti uređeno je Zakonom o sprječavanju sukoba interesa, o čemu autorica piše u nastavku članka. 1. Uvod 2. Definiranje pojma sukoba interesa 3. Sukob interesa javnih dužnosnika 4. Sukob interesa državnih službenika 5. Sukob interesa lokalnih službenika 6. Umjesto zaključka
Novim Zakonom o lokalnim izborima, koji je objavljen u Nar. nov., br. 144/12. i stupio je na snagu 29. prosinca 2012., uređena su pitanja vezana uz lokalne izbore, odnosno izbore za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i izbor općinskih načelnika, gradonačelnika i župana te njihovih zamjenika. Navedenim su Zakonom uređena i pitanja koja se odnose na: konstituiranje predstavničkog tijela nakon provedenih izbora i utvrđenih rezultata istih, početak mandata članova predstavničkih tijela, nespojivosti istodobnog obnašanja dužnosti za članove predstavničkih tijela koje se proširuju, na detaljniju razradu pitanja mirovanja mandata i zamjenjivanje člana predstavničkog tijela te druga pitanja. 1. Uvod 2. Konstituirajuće sjednice predstavničkih tijela 3. Nespojive dužnosti 4. Mirovanje mandata 5. Aktiviranje mandata 6. Zamjena člana predstavničkog tijela 7. Prijevremeni prestanak mandata člana predstavničkog tijela 8. Umjesto zaključka
Kolektivni ugovor za djelatnost zdravstva i zdravstvenog osiguranja je ugovor na određeno vrijeme koji je sklopljen 5. srpnja 2013. i vrijedi od 1. lipnja 2013., traje 3 mjeseca, a tijekom tog vremena započet će se pregovori o novom Kolektivnom ugovoru. Zaključen je nakon što je donesena sudska presuda o ništetnosti prethodnoga istovrsnog Kolektivnog ugovora sklopljenog 27. listopada 2011. Novi Kolektivni ugovor za djelatnost zdravstva i zdravstvenog osiguranja, u pravilu, sadržava sva prava iz Kolektivnog ugovora koji je bio na snazi do listopada 2011. odnosno prije ugovora koji je sud proglasio ništetnim. 1. Uvod 2. Novosti u Kolektivnom ugovoru
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Vlada Republike Hrvatske i sindikati državnih službenika i namještenika zaključili su 2. kolovoza 2012. Kolektivni ugovor za državne službenike i namještenike na rok od četiri godine. Prema odredbama toga ugovora, ugovorene strane imenovale su Zajedničku komisiju za tumačenje odredaba i praćenje primjene sklopljenoga Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike. U nastavku dajemo neka tumačenja Zajedničke komisije sa sjednica održanih 23. i 29. travnja, 29. svibnja i 13. lipnja 2013. 1. Uvod 2. Tumačenja zajedničke komisije
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.
Vlada Republike Hrvatske i sindikati javnih služba zaključili su 12. prosinca 2012. Temeljni kolektivni ugovor za službenike i namještenike u javnim službama na rok od četiri godine. Jednako tako, istog je dana sklopljen i Dodatak I. Temeljnom kolektivnom ugovoru za službenike i namještenike u javnim službama kojim se privremeno ograničavaju određena materijalna prava zaposlenih u javnim službama u 2013. Ugovorene su strane imenovale Povjerenstvo za tumačenje odredaba i praćenje primjene Temeljnoga kolektivnog ugovora i obvezne su pridržavati se danog tumačenja. U članku dajemo pregled nekih Tumačenja odredaba Temeljnoga kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama danih od strane Povjerenstva.2 1. Uvod 2. Tumačenja povjerenstva
Autor: Mirela GLAVOTA, dipl. oec., ovl. rač. i ovl. rev.