Člankom 158.a Zakona o radu normirano je da u trgovačkom društvu u kojem je zaposleno više od dvije stotine radnika i u trgovačkom društvu u kojem je Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave imatelj više od 25% udjela (članstva), te u javnim ustanovama, neovisno o broju radnika u njima zaposlenih, jedan član nadzornog odbora (tj. drugog odgovarajućeg tijela) mora biti predstavnik radnika.
O ovoj vrlo važnoj temi pišemo u članku koji slijedi.
Posljednjom novelom Kaznenog zakona iz srpnja 2003. godine u katalog inkriminacija ugrađena su neka nova gospodarska kaznena djela, dok su neka izmijenjena ili brisana iz tog kataloga.
U ovome se članku provodi analiza odredaba Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona (Nar. nov., br. 111/03.) u dijelu inkriminacija gospodarskog kriminala s poredbenopravnog i kriminalnopolitičkog motrišta.
Razmatrajući kazneno djelo utaje poreza i drugih davanja s kaznenopravnog stanovišta, autor ističe pojedina pitanja u svezi s primjenom odgovarajućih poreznih propisa - primjerice u elektroničkoj trgovini, poreznu evaziju u kontekstu tajnosti bankovnih računa i poreznu utaju odgovornih osoba u povezanim trgovačkim društvima. Uz navedeno, autor iznosi i prikaz sudske prakse kaznenog djela utaje poreza i drugih davanja.
Za vrijeme visoke inflacije domaćeg novca neka su osiguravajuća društva u našoj zemlji svojim pravilima osiguranja od posljedica nesretnog slučaja predvidjela utvrđenje visine naknade iz osiguranja i premije osiguranja primjenom valutne klauzule, pri čemu za utvrđivanje visine naknade iz osiguranja i premije osiguranja nisu predvidjeli isti tečaj domaćeg novca u odnosu na stranu valutu. S tim u svezi postavilo se pitanje je li time povrijeđeno načelo savjesnosti i poštenja predviđeno Zakonom o obveznim odnosima.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov. br., 150/02.) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2003., između ostalih novina koje su njime uređene i o kojima smo pisali u časopisu Pravo i porezi br. 1/03., novost je i proširenje poreznih olakšica svih obveznika poreza na dohodak. Naime, po isteku poreznog razdoblja - 2003. obveznici poreza na dohodak će moći, osim već poznatih osnovnih osobnih odbitaka, temeljem porezne prijave, koristiti porezne olakšice i s osnove plaćenih troškova za zdravstvene usluge i ortopedska pomagala i troškova nastalih u svezi s rješavanjem potreba trajnog stanovanja. Pojašnjenja tih odredaba dana su upravo donesenim Pravilnikom o porezu na dohodak koji je stupio na snagu 13. rujna 2003. (Nar. nov., br. 140/03.). O tome pišemo u ovom članku.
Autor: Lucija TURKOVIĆ-JARŽA, dipl. oec. i ovl. rač.
U ovome tekstu iznijet ćemo nastale okolnosti koje su zahtijevale izmjene i dopune Zakona o posebnom porezu na naftne derivate, (Nar. nov., br. 123/ 03.), a odnose se na korištenje eurodizel-dizelskoga goriva obojenog plavom bojom što ga koriste komercijalna poljoprivredna gospodarstva. Zakon je stupio na snagu 8. kolovoza 2003. a o pitanjima korištenja eurodizela-dizelskog goriva obojenog plavom bojom nam piše naša suradnica iz Ministarstva financija - Carinske uprave.
U Republici Hrvatskoj vlasništvo na stanu ima dugu tradiciju i bez obzira na prijašnje socijalističko društveno uređenje, vlasništvo stana uvijek je bilo zalog sigurnosti i jamstvo određenog nivoa egzistencije. Za razliku od ostalih zamalja u ovom dijelu Europe, Republika Hrvatska oduvijek je imala vrlo visok postotak stanova u privatnom vlasništvu, dok to nije bio slučaj sa stanovima u društvenom vlasništvu.
U prošlom društvenom sustavu, zakonodavac se pretežito bavio upravo stanovima u društvenom vlasništvu. Promjenom društvenog uređenja početkom devedesetih godina prošlog stoljeća započeo je proces transformacije vlasništva na preostalih cca 30% stanova u društvenom vlasništvu. Pretvorba je uglavnom provedena putem Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo i Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine. Manji broj stanova koji nije prodan korisnicima, postao je predmetom prava vlasništva, jer su pravne osobe koje su bile vlasnici tih stanova izvršile pretvorbu vlasništva, koja je obuhvatila i njihove stanove.
Autor ovim člankom iznosi zakonsko uređenje te moguće dvojbe u tumačenju odnosno primjeni Zakona o zaštiti prirode, nakon njegovih posljednjih novela iz 2003., temeljem kojih su jedinicama lokalne samouprave dane veće ovlasti u odnosu na upravljanje zaštićenim dijelovima prirode.
Uz navedeno, prikazuju se postupci jedinica lokalne samouprave glede proglašenja i upravljanja zaštićenim dijelovima prirode, tako da se za svaki od postupaka daju i ogledni primjeri akata koje donose tijela jedinice lokalne samouprave.
U ovome članku autor analizira slučaj kada sindikat koji ima članove zaposlene kod određenog poslodavca zatraži od nadležnog suda da raspusti radničko vijeće ili isključi određenog člana koji teško krši obveze dane mu Zakonom o radu, drugim propisom ili kolektivnim ugovorom.
Nadalje, razrađuje se posebice koja su to kršenja u samom Zakonu da bi moglo doći do daljnje inicijative aktivno legitimirane strane. Posebno se ukazuje na to kako bi trebala biti koncipirana tužba odnosno sam sadržaj tužbe od navođenja činjenica koje se mogu istaknuti pa do dokaza kojima bi trebale biti potkrijepljene te činjenice.
Naposljetku, razmatra se kako bi trebao glasiti sam tužbeni zahtjev (petit) glede raspuštanja radničkog vijeća ili isključenja određenog člana koji traži sindikat kao aktivno legitimirana strana.
Donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca jedan je od koraka u usklađivanju zakonodavstva RH sa zakonodavstvom EU.
Ovim člankom autorica daje prikaz cjelovitog teksta Zakona, te posebno razmatra izmjene koje su nastupile donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sprječavanju pranja novca.
U pretposljednjem broju časopisa Pravo i porezi pisali smo o institutu manipuliranja cijenama vrijednosnih papira.
Nastavno na navedenu tematiku, ovim se člankom analiziraju manipulacijske sheme koje primjenjuju sudionici tržišta kapitala u postupku trgovanja na uređenim javnim tržištima.
U tom se smislu najprije izlažu različita određenja pojma manipulacija na tržištu kapitala, a nakon toga se prikazuju temeljni oblici manipulacijskih shema, taktika i tehnika, te zadatci nadzornih tijela tržišta kapitala.
Svrha je ovoga članka ukazati na različite oblike manipulacijskih shema na tržištu kapitala, kako bi se ulagatelji bolje upoznali s mogućim opasnostima, a nadzorna tijela ih lakše prepoznala i posvetila im dužnu pozornost u svrhu sprječavanja i pravodobnog otkrivanja.
Ovim člankom autor na razvidan način daje sumarni prikaz rada pravosudnih tijela u RH za 2002. godinu, o čemu Ministarstvo pravosuđa, uprave i lokalne samouprave RH početkom svake kalendarske godine izrađuje godišnje statističko izvješće za proteklu kalendarsku godinu, te pregled o vođenju prekršajnog postupka, kao i o izdržavanju kazne u RH.
Primjena odredaba Zakona o trgovini i Pravilnika o minimalnim tehničkim uvjetima za poslovne prostorije u kojima se obavlja trgovina i posredovanje u trgovini i uvjetima za prodaju robe izvan prostorija
Pravo na povrat PDV-a strancima trajno nastanjenima u Republici Hrvatskoj
Uvoz 96% tehničkog alkohola u znanstvene i nastavne svrhe
Poseban porez na zrakoplove
Poseban porez na oružje
Oporezivanje knjiga PDV-om
Izmjene Carinskog zakona
Ponovno korištenje povlastica iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata
Rok ponovnog izvoza privremeno uvezene robe
Skladištenje robe koncerna A. u prostoru hladnjače tvrtke F. T. u Slobodnoj zoni Sjeverna luka Split
Razduženje postupka unutarnje proizvodnje u sustavu odgode
Provedba carinskog nadzora prilikom unošenja izvornika i umnoženih primjeraka autorskog djela na carinsko područje Republike Hrvatske
Produženje roka za korištenje povlastice pri uvozu gospodarskoga inventara prema čl. 40. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji
Uvjeti za obavljanje poslova pročelnika jedinstvenog upravnog odjela u općini
Postoji li obveza polaganja državnog stručnog ispita za gospodarskog inspektora u području poljoprivrede i šumarstva, ako državni službenik ima položen državni stručni ispit za pristava I. vrste zvanja, a sada obavlja poslove gospodarskog inspektora u navedenom području
Postoji li mogućnost za istovremeno obavljanje dužnosti člana poglavarstva i djelatnika u tijelima općine
Uvjeti za prijam u državnu službu
Obavljanje poslova ili pružanje usluga državnog službenika drugoj pravnoj osobi za vrijeme redovitog radnog vremena, neovisno o tome radi li se o korisniku Državnog proračuna ili ne
Ima li predstavničko tijelo grada ovlasti za donošenje općeg akta kojim se uređuje promet na području grada
Raspolaganje državnih službenika i privremeni raspored u drugo državno tijelo
Samo bezuvjetno ustupanje i bez pridržaja ugovornih jamstvenih prava od strane davatelja leasinga korisniku leasinga proizvodi učinke u Općim uvjetima poslovanja
Supreuzimanje duga direktora tvrtke korisnika leasinga